Manus VR heeft jouw toekomst in handen

Stel je een wereld voor waar alles kan. Je springt tijdens autoraces over honderden meters rivier. Rijdt al schietend over een slachtveld op de rug van een gigantische schorpioen. Klinkt als sciencefiction… En dat is het ook! Dit is het verhaal van Ready Player One, de nieuwe blockbuster van Spielberg waarin een VR-wereld centraal staat. In het dagelijkse leven zijn de mogelijkheden van VR wat beperkter, maar daarom niet minder interessant. Zo ontwikkelde Manus VR uit Eindhoven een handschoen die bewegingen van gebruikers rechtstreeks naar een virtuele omgeving omzet – NASA zet de technologie al in om trainingen te geven. Komende woensdag vertelt Stephan van den Brink bij Digital Wednesday waarom!

Hoe kwamen jullie bij de handschoen?
In 2014 hoorde je veel over Oculus Rift, het bedrijf daarachter was toen net voor twee miljard door Facebook overgenomen. Er was in de media veel aandacht voor, de verwachtingen waren hooggespannen. Maar je kon met zo’n bril eigenlijk alleen om je heen kijken in een virtuele omgeving. Het leek ons interessant om te kijken of we via VR ook de interactie met de omgeving aan konden gaan, zoals in games. Je handen zijn dan de eerste stap, daarmee ga je de interactie aan met de virtuele omgeving. We zijn onderzoek gaan doen en ontdekten dat er al in de jaren 1990 toepassingen waren ontwikkeld voor de medische wereld – een ruwe versie van onze handschoen, maar dan voor 10.000 euro en nauwelijks doorontwikkeld. Dat kon dus beter.

En ondertussen werk je samen met NASA…
Dat hebben we destijds niet zo bedacht (lacht). Het idee voor onze handschoenen hebben we eerst gepitcht bij Startupbootcamp en daar kwamen we als winnaar uit de bus. Daar zijn we in contact gekomen met hele fijne investeerders, die zowel kennis als financiële hulp inbrachten. Dat gaf ons de kans om een vliegende start te maken. We wilden ons echt op consumenten richten, daar zit de massa. Het probleem was alleen dat er nog maar weinig content bestond die zich goed leende voor gebruik met de handschoenen. Op een gamebeurs kwamen we in contact met NASA en zij zagen gelijk praktische toepassingen voor onze techniek – toen hebben we als bedrijf besloten om een pivot in de richting van B2B te maken.

Waar liggen de mogelijkheden in B2B?
De techniek is vrij breed inzetbaar. Niet alleen voor NASA, maar ook voor andere innovatieve bedrijven – zelfs uit het MKB. Je kan dan bijvoorbeeld aan trainingen denken, die op deze wijze goedkoper gefaciliteerd kunnen worden. Mensen hoeven niet af te reizen naar speciale locaties en je kan onder veilige omstandigheden een gevaarlijke situatie simuleren. Voor de brandweer is het bijvoorbeeld heel geschikt. Met onze handschoen kan je de handbewegingen tracken en die worden dan in beeld omgezet naar bewegingen van een avatar. Nu gaat handtracking vaak nog met hulp van controllers, maar dat leent zich nog niet goed voor intuïtieve handelingen – in de praktijk sta je natuurlijk ook niet met een controller in je hand.  Bij ons kan je precies bewegen zoals in het echt en met hulp van rekwisieten kan je zelfs objecten voelen.

Met andere woorden, the sky is the limit?
Dat zou je bijna denken, maar we staan echt nog aan het begin van alle ontwikkelingen. Door alle enthousiaste marketeers worden de mogelijkheden van VR vaak veel te groot gemaakt, je ziet in filmpjes dingen die echt nog lang niet haalbaar zijn. Zo worden verwachtingen geschapen die we voorlopig niet waar kunnen maken. Vooral op entertainmentvlak zijn de mogelijkheden nog beperkt. Het is alsof je van een telefooncel doorschakelt naar mobiele telefonie. Binnen een jaar of wat zien we het allemaal als de vanzelfsprekendste zaak van de wereld. Op korte termijn valt veel techniek tegen, maar op lange termijn is er meer mogelijk dan we denken. Tot het zover is ontwikkelen wij vooral door binnen de B2B-sector. Je krijgt immers niet altijd de kans om met NASA samen te werken…

Benieuwd naar het verhaal van Stephan? Meld je dan hier aan voor de volgende editie van Digital Wednesday, op 28 oktober in Igluu te Eindhoven.

Van sympathieke startup naar sterk merk

Startups hebben vaak een gunfactor. Het beeld van jonge ondernemers die vanaf een zolderkamer met een origineel idee een sector op z’n kop zetten spreekt veel mensen aan. Het effect van die gunfactor is echter niet oneindig. Op een gegeven moment is het speelkwartier voorbij en moeten die klanten of gebruikers toch echt binnengehaald worden. Daarom is het belangrijk om als startup al vanaf het begin aan een sterk merk te bouwen.

Een groot deel van de startups haalt de eindstreep niet – sommige bronnen spreken zelfs van 90 procent. Een niet-werkend product, een misgelopen investering, niet de juiste mensen in dienst – het einde van een startup kan allerlei redenen hebben. Een gebrek aan goede branding speelt daar ook een rol bij. Onderstaande voorbeelden laten zien op welke manieren het bouwen aan een merk voordelen kan opleveren voor elke startup.

1. Een sterk merk geeft richting en focus

Elke startup begint met een goed idee, maar zo’n idee is zelden 100 procent af en klaar om direct aan de markt te presenteren. Dan helpt het om al vanaf het begin aan de slag te gaan met je verhaal naar buiten toe. Hoe wil je overkomen op potentiële klanten? Wat is de toegevoegde waarde van je product of dienst? Als het intern niet duidelijk is, zullen klanten het ook niet begrijpen. Presenteer je jezelf met een halfbakken propositie, dan raak je mensen bij de eerste kennismaking direct kwijt – en zie die dan nog maar eens terug te winnen. Niet voor niets is de belangrijkste reden voor het falen van een startup dat de markt geen behoefte heeft aan het product, volgens ervaringsdeskundigen zelf. Door vanaf de start aan te slag te gaan met je merkverhaal, is de kans veel groter dat er een product ontstaat dat echt klaar is voor de markt.

2. Ook goede producten hebben branding nodig

Een merk zonder goed product is niks – daar prikken mensen zo doorheen. Maar andersom geldt eigenlijk hetzelfde: ook goede producten hebben een sterk merk nodig. De meest succesvolle startups weten dat merk en product onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het Nederlandse Swapfiets, dat fietsen voor een vast bedrag per maand verhuurt, heeft dat goed begrepen. De – zoals ze het zelf omschrijven – ‘iconische’ blauwe voorband van de fiets valt direct op in het straatbeeld. Het feit dat alle gebruikers dezelfde soort fiets hebben geeft ze bovendien het gevoel dat ze ergens bij horen. Het product zelf speelt zo een rol in het neerzetten van een herkenbaar merk en het verhaal van het Swapfiets wordt met elke nieuwe fiets verder verspreid.

3. Een sterk merk onderscheid je van de rest

In de basis lijken de meeste startups stiekem heel erg op elkaar – zeker in de tech-scene. Het verdienmodel is online, de website is het product en vaak komt er dan nog een abonnementsmodel bij kijken. Alleen al op marketinggebied is het aanbod van SaaS-tools gigantisch. Voor wie wil opvallen in zo’n homogene markt is aandacht voor branding cruciaal. Dáármee val je op. Dat gaat verder dan het opstellen van een onderscheidende merkpropositie. Jouw eigen merkwaarden moeten overal terugkomen, in iedere uiting en elk contactmoment met de klant. Onderschat daarbij het belang van de juiste tone-of-voice en vormgeving niet.

4. Een sterk merk zorgt voor blije medewerkers

Met een beetje geluk – of pech – groeit je bedrijf vanaf het begin als kool. Die groei kun je alleen succesvol voortzetten als je de juiste mensen weet aan te trekken. In de huidige krappe arbeidsmarkt hebben talenten, vooral diegenen met een technische achtergrond, de werkgevers voor het uitkiezen. Op salaris win je het misschien niet van je (grotere) concurrenten, maar je kan wél een mooi verhaal vertellen – een verhaal waar mensen onderdeel van willen zijn. Het Nederlandse Bynder, dat de afgelopen jaren explosief is gegroeid, is hier een goed voorbeeld van. Met de uitstraling van een echte scale-up en slimme HR-maatregelen, zoals een onbeperkt aantal vakantiedagen en een verplichte remote work week, staat Bynder nu hoog op de lijst van favoriete bedrijven om voor te werken.

Geen langdurige merktrajecten nodig

Hoewel de voordelen evident zijn, heeft branding vaak geen prioriteit in de marketingaanpak van startende bedrijven. Dat komt enerzijds doordat de blik bij startups vaak op de korte termijn is gericht, maar anderzijds door het misverstand dat branding gepaard moet gaan met langdurige merktrajecten. Dat is helemaal niet nodig. Het opbouwen van een merk past juist prima in de typische test-and-failure-aanpak van startups. Het belangrijkste is dat je er meteen vanaf het begin – al tijdens de productontwikkeling – mee bezig bent.

Benieuwd hoe we jouw startup kunnen helpen bij het bouwen van een sterk merk? Stuur me een berichtje op erik@lubbersdejong.nl.

Klant aan het woord: Remco Verhoef, medeoprichter en Chief Hacking Officer van DutchSec

In deze rubriek zetten we maandelijks een van onze klanten in de schijnwerpers. Ditmaal geven we het woord aan Remco Verhoef, medeoprichter en Chief Hacking Officer van de Utrechtse cybersecurity-startup DutchSec. Dit snelgroeiende bedrijf werd in juli 2017 door hem en Bas Eikelenboom opgericht en heeft inmiddels 25 medewerkers en drie afdelingen die dagelijks bezig zijn met cybersecurity. DutchSec wordt nu al getypeerd als een belangrijke speler in Europa op het gebied van de ontwikkeling van data- en context-gedreven security.

Kun je eens vertellen hoe DutchSec is ontstaan en wat jullie doen?
Ik ben van oorsprong security-specialist en heb me in de loop der jaren steeds meer gespecialiseerd in cybersecurity. Zo leerde ik Bas Eikelenboom kennen, een bekende naam in de cybersecuritywereld, mede door zijn rol als specialist bescherming vitale infrastructuren. Samen besloten we DutchSec op te richten, waarmee we intelligente cybersecuritydiensten en -producten leveren. Die ontwikkelen we op een dusdanig innovatieve manier dat we ze in de toekomst ook willen gebruiken om cybercrime tegen te gaan. We hebben onze eigen security-tools voor bedrijven ontwikkeld, die gebruikmaken van verschillende big data- en machine learning-technieken. Daarnaast hebben we een team van ethische hackers in dienst die klanten proactief ondersteunen bij calamiteiten. Zo kunnen we zowel grote als kleine bedrijven helpen om op een betaalbare manier hun informatiebeveiliging te verbeteren. Onze software is zo ontworpen dat ze in feite een virtueel Security Operations Center (SoC) krijgen. Bij grote securitybedrijven moet je daar vaak honderdduizenden euro’s per jaar voor betalen, maar wij kunnen dat voor een betaalbare prijs aanbieden. De doelstelling van DutchSec is om het internet veiliger te maken door onze bevindingen en software openbaar te maken en mensen bewust te maken van de risico’s.

Remco Verhoef, CHO en medeoprichter DutchSec

Hoe onderscheiden jullie je van andere cybersecuritybedrijven?
Volgens mij is het belangrijkste verschil dat wij op een veel modernere manier naar security kijken. Wij verzamelen data uit vele bronnen, waar we door middel van big data- en machine learning-technieken heel veel informatie uit halen. Met die kennis kunnen we onze securitytools vervolgens verbeteren en bedrijven voorzien van de juiste inlichtingen om hun security-maatregelen te ondersteunen en hun cybersecurity-profiel te verstevigen.
Maar het meest onderscheidende is volgens mij de unieke manier waarop we tegen hackers en cybercriminelen optreden. Centraal in onze security-aanpak is het gebruik van zogenoemde honeypots. Dit zijn een soort nepservers die voor een hacker zeer aantrekkelijk lijken om aan te vallen. Met zo’n virtuele lokdoos leiden we ze af van de echte bedrijfssystemen en verzamelen tegelijk informatie over hoe de aanvallers te werk gaan en waarmee ze opgepakt kunnen worden. Daarnaast doen onze security-specialisten actieve pogingen om hackers tegen te houden, hun aanvallen onschadelijk te maken, phishing-aanvallen te stoppen en zelfs door in hun controledashboards te komen. We doen dit op een heel hoog niveau, en gaan daarmee veel verder dan cybersecuritybedrijven die niets anders doen dan aanvallen blokkeren.
En ten slotte staat het delen van informatie centraal bij DutchSec. Wij willen echt de veiligheid op internet verbeteren, van consumenten en bedrijven tot aan de overheid.

Wat willen jullie in 2018 bereiken in de Nederlandse security-markt?
We leggen de lat behoorlijk hoog met onze ambities. We zullen dit jaar diverse nieuwe producten lanceren, waaronder een securityplatform, specifiek voor het mkb. Verder zijn we een aantal partnerships aan het sluiten met grote IT-dienstverleners die onze software aan hun klanten willen gaan leveren, en we zijn betrokken bij diverse initiatieven voor het bevorderen van kennisdeling rond security in branches als de zorg, de overheid, het onderwijs en de financiële dienstverlening. Het wordt een druk jaar voor DutchSec, maar we krijgen heel veel energie van de goede reacties die we uit de markt en in de media krijgen!

Meer informatie over DutchSec: www.dutchsec.com

Case Mimaki Europe – Social media campagne bij introductie nieuwe 3D-printer

Mimaki Europe, een van ’s werelds grootste producenten van grootformaat inkjetprinters en snijmachines, presenteerde eind 2017 zijn eerste 3D-printer, de 3DUJ-553. Een belangrijk moment voor het van oorsprong Japanse bedrijf, dus de introductie werd logischerwijs groots aangepakt. Terwijl Mimaki op de formnext-beurs in Frankfurt met een opvallende stand duizenden bezoekers naar de 3D-printer wist te trekken, namen de digital marketeers van Lubbers De Jong de online awareness voor hun rekening.

Doelstelling

Het doel was om Mimaki te introduceren als innovatieve speler in de Europese 3D-markt en zoveel mogelijk zichtbaarheid te genereren voor de nieuwe 3D-propositie. Bovendien moest de online campagne de productlaunch op formnext versterken en een buzz creëren onder de bezoekers.

Aanpak

Om deze doelstellingen te behalen, kozen we voor een combinatie van social advertising en live verslaggeving. In de twee weken voorafgaand aan formnext zorgden we er met specifiek getargete campagnes op Facebook, LinkedIn en Twitter voor dat niemand in de 3D-markt om Mimaki heen kon. We gebruikten daarvoor een productvideo van de 3D-printer, het aankondigingspersbericht en aantal sprekende afbeeldingen van 3D-geprinte producten.

Tijdens formnext deden we met meerdere live video’s verslag van formnext. Deze video’s, waaronder een interview met de 3D-expert van Mimaki, gaven we vervolgens met social advertising wederom een extra boost. Hierbij richtten we ons middels location-based targeting specifiek op bezoekers van het evenement, om zo de offline en online wereld direct met elkaar te verbinden.

Na afloop van het event lieten we nog een aantal advertentiecampagnes lopen op Facebook, LinkedIn en Twitter, met daarin extra informatie over de 3D-printer en alle mogelijkheden ervan. Op deze moment manier bleef Mimaki een paar weken top-of-mind bij de doelgroep.

Resultaat

In totaal bereikten we met deze social media campagne ruim 2,5 miljoen mensen. De productvideo’s en de live-video’s werden in totaal 1,6 miljoen keer bekeken. Bovendien reageerden, liketen of deelden bijna 11.000 mensen op de berichten van Mimaki Europe en klikten meer dan 15.000 mensen door naar relevante productpagina’s op de websitepagina van Mimaki. Zowel op formnext als online reageerden mensen bovendien overwegend positief op de nieuwe 3D-printer. Daarmee is de introductie van Mimaki als nieuwe 3D-printeraanbieder geslaagd. Het is bovendien de kick-off van een langetermijnstrategie voor social media, waarin naamsbekendheid, leadgeneratie en thought leadership centraal staan.

Danna Drion, senior marketing manager EMEA bij Mimak Europe:

“Events spelen een grote rol in onze marketingaanpak – dat is echt de plek waar we onze expertise kunnen laten zien. Maar het is de combinatie tussen offline zichtbaarheid op events en online campagnes van Lubbers De Jong die de bekendheid van Mimaki echt een boost geeft. Dat was op formnext duidelijk te merken: veel bezoekers die onze 3D-printer online al voorbij hadden zien komen, kwamen langs om het apparaat in het echt te ervaren. Bovendien hebben we ook mensen die niet op de beurs waren kunnen interesseren in onze 3D-propositie. Ik ben enorm blij met het bereik van deze kick-off en kijk uit naar de rest van 2018, waarin we samen met Lubbers De Jong onze positie in de 3D-wereld verder gaan versterken.”

 

Wil je meer weten over onze social media campagnes? Stuur me een berichtje op erik@lubbersdejong.nl.

Meta-blog: 6 tips voor beginnende bloggers

Als communicatiebureau schrijven we onder andere blogs voor onze klanten. Daar zijn we goed in en dat vinden we leuk om te doen. Regelmatig komen we ook onontdekte blog-talenten tegen onder medewerkers van onze klanten. We helpen hen graag op weg om hun creativiteit in te zetten en hun kennis en expertise te delen met de wereld.

Een blog schrijven hoeft niet moeilijk te zijn. De beste blogs schrijven zichzelf en vloeien zo uit je pen, maar soms heeft je verhaal een zetje nodig om op gang te komen. En net zoals bij zoveel dingen geldt: oefening baart kunst. Hoe vaker je blogt, hoe makkelijker en natuurlijker het gaat.

Als beginnend blogger is het goed om deze 6 punten in gedachte te houden:

1. Maak het persoonlijk

Kies een onderwerp dat je persoonlijk aanspreekt en schrijf vanuit je eigen ervaring en expertise. Probeer niet teveel in één blog te behandelen. Je kunt het beste met een klein idee beginnen en daar diep induiken, dan een groot onderwerp oppervlakkig te bespreken.

2. Houd je doelgroep in gedachte

Probeer voor jezelf te bepalen wat je lezer al weet en wat nog niet. Welke terminologie kun je gebruiken en welke jargon heeft beknopt toelichting nodig of moet je zelfs vermijden? Het helpt om te kijken op welke website je je blog zou willen publiceren en wat daar de schrijfstijl is.

3. Denk na over structuur

Zet eerst voor jezelf op een rijtje wat je wilt zeggen en bouw je verhaal op met een aantal steekwoorden. Daarna is het een invuloefening. Blogs in een lijstjesformat (zoals deze) zijn relatief eenvoudig op te bouwen en worden doorgaans goed gelezen.

4. Gebruik je inspiratie wanneer die komt

Mijmerend – onder de douche, in de trein, in de file, bij je eerste kopje koffie van de dag, bij een glas wijn in het weekend – komen vaak de beste ideeën naar boven. Op die manier krijgt je blog misschien makkelijker vorm dan wanneer je het schrijven probeert te forceren. Schrijf je ideeën in steekwoorden op zodat je ze niet vergeet en je ze paraat hebt als je je blog op een later moment gaat uitwerken. Persoonlijk gebruik ik daar de notitie-app op mijn telefoon voor (die heb ik altijd bij de hand en raak ik niet zo snel kwijt) maar je kunt ze natuurlijk ook bijhouden in een notitieboekje, agenda, met de dicteerfunctie op je smartphone of op een bierviltje.

5. Schrijven is schrappen

Idealiter is een blog tussen de 500 en 700 woorden lang. Schrijf eerst je blog helemaal uit en als je te veel woorden hebt, kijk dan hoe je hem kan inkorten of kunt opdelen in meerdere blogs. Misschien wel het allermoeilijkste maar helaas echt nodig: kill your darlings. Regelmatig zul je tot de conclusie komen dat die eerste geniale ingeving voor je blog in het latere geheel helemaal niet blijkt te werken. Schrap hem.

6. Tot slot de kers op de taart: verrijking

Als je blog inhoudelijk klaar is, kun je hem aankleden. Kies een kop die prikkelt maar die ook de lading dekt. Zet relevante linkjes in je tekst (zoveel mogelijk naar je eigen website want dat is goed voor je SEO). Gebruik tussenkopjes, korte zinnen en alinea’s, en witregels om je tekst leesbaarder te maken en je lezer aan je te binden. Zoek er een prikkelende afbeelding bij. Lees je tekst nog een laatste keer aandachtig door of – beter nog – vraag iemand anders er kritisch naar te kijken.

Met deze tips bij de hand kan het niet mis gaan, geloof me maar. Begin maar gewoon met schrijven. En mocht je er toch niet uitkomen, stuur me dan een berichtje op marieke@lubbersdejong.nl.

Niemand wil jouw saaie bedrijfsverhalen horen

Je bent een succesvolle softwareontwikkelaar. Jouw product is ideaal voor de zakelijke markt en doet het dan ook bovengemiddeld goed. Je bent tijdens de crisis begonnen en vervolgens tegen de wind in gegroeid. Een prachtig succesverhaal, dat je graag met de wereld deelt. Maar toch kost het moeite om het nieuws te halen, zelfs binnen de vakpers. Want je bent momenteel één van de vele succesverhalen. Frustrerend, maar het is niet anders… Tenzij je durft op te vallen! Want als iedereen hetzelfde doet, ligt daar een kans. De kunst is om er op de juiste manier uit te springen.   

Vermijd de gebaande paden

Het is een kenmerkend voorbeeld van de Calvinistische volksgeest: doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Vooral niet opvallen, en als je succes hebt blijf je daar uiteraard bescheiden onder. Een legitieme strategie, als je geen behoefte hebt aan publiciteit. Maar als je serieuze groeiambities hebt kan media-aandacht goed van pas komen: het helpt je om nieuwe doelgroepen te bereiken en goede optredens dragen bij aan de reputatie van je bedrijf. Daarom is het zinnig om je eigen bedrijf onder de loep te nemen en te kijken welke elementen uniek zijn. Het loont om hierbij kritische denkers te gebruiken: zij kunnen door het bedrijfsjargon heen prikken en snappen waar de buitenwereld op zit te wachten. Alleen zo kan je verhaallijnen creëren die buiten de gebaande paden vallen.

Jouw product is niet interessant

Wat is er mooier dan vertellen over jouw eigen kindje? Binnen je bedrijf is iedereen gefocust op het product waar jullie de afgelopen jaren eindeloos aan hebben geschaafd. En nu het jullie voor de wind gaat willen jullie het goede nieuws graag met de buitenwereld delen. Maar of je product nou de beste SaaS-oplossing ter wereld is of niet, de kans is groot dat verder niemand het echt interessant vindt. Misschien als je heel veel winst maakt, maar dan moet je wel echt de beste zijn. En precies daarom is de visie van kritische denkers zo belangrijk bij het opzetten van een mooie verhaallijn. Zij kunnen al vroeg signaleren dat je te veel van binnen naar buiten denkt, en voorkomen zo dat je een waardeloos verhaal dat enkel over je eigen product gaat probeert te pushen. Het moet beter dan dat. In het begin misschien vervelend om te horen, maar uiteindelijk kom je er wel verder mee.

Dit willen de mensen wél horen

De grote vraag is uiteraard welk verhaal wel interessant kan zijn om met de buitenwereld te delen. Ook hier kan de blik van kritische denkers (of zelfs externen) helpen, omdat je zelf niet altijd beseft hoe de buitenwereld tegenover bepaalde zaken aankijkt. Neem nou het Amsterdamse Bynder, dat zijn personeel onbeperkt verlof biedt en remote working stimuleert. Dat is voor hen de normaalste zaak van de wereld, maar het is echt bijzonder. Zo wilde een Braziliaanse programmeur rond de feestdagen graag naar huis, om bij vrienden en familie te zijn. Prima natuurlijk, maar deze jongen mocht naast zijn verlof ook nog op locatie blijven werken. En dan ook écht zo lang als hij wilde: het werden twee maanden. Een geweldig verhaal, zelfs al heeft het misschien weinig met hun product te maken. Het is op zijn minst een mooie conversation starter richting de pers en nieuwe contacten. Bovendien zet Bynder zich hiermee neer als interessante werkgever – ook niet onbelangrijk voor een snel groeiende startup.

Liever geen opgeklopte lariekoek

Als je geloofwaardig naar buiten wil treden is het belangrijk dat je niet met opgeklopte lariekoek aan komt zetten. Hoewel het verleidelijk kan zijn om een ‘stunt’ op te zetten, is het beter om dicht bij de eigen kernwaarden en verhalen te blijven. De buitenwacht zal het in de praktijk al snel aanvoelen als een verhaal niet helemaal klopt, al is het maar op basis van een onderbuikgevoel. En dan werkt het eigenlijk alleen maar tegen je, want het komt natuurlijk niet zo sympathiek over als mensen je nep vinden. Zonde, want met de waarheid was je waarschijnlijk ook een heel eind gekomen. Daarom is het belangrijk dat je altijd dicht bij jezelf blijft, ook als je probeert op te vallen. Daar is wat creativiteit en een frisse blik voor nodig, maar dan heb je uiteindelijk wel een resultaat om trots op te zijn.

Kan jouw bedrijfsverhaal ook wel een kritische blik van buitenaf gebruiken? Stuur me een berichtje op olivier@lubbersdejong.nl.

Heb je eindelijk het nieuws gehaald, is het nóg niet goed

Voor de onbescheiden professional zijn feesten en partijen een mooie gelegenheid om sterke kantoorverhalen op te dissen. Denk aan die keer dat je een miljoenendeal realiseerde, het leven van een pasgeboren drieling redde of het journaal haalde met je pr-stunt (doorhalen wat niet van toepassing is). Binnen de PR telt doorgaans vooral dat laatste. Voor de neutrale toehoorder is dat een mooi verhaal: oh, zó gaat dat dus, met ‘het nieuws’. Scoor je geheid punten mee! Maar als marketeer weet je stiekem best dat die publicatie niet het einddoel zou moeten zijn. Het is pas de eerste stap.

Traditionele media zijn te vluchtig

Natuurlijk mag je best trots zijn op aandacht van ‘de media’. Een item in het journaal, dat overkomt je toch niet elke dag. Maar die aandacht moet niet het doel van PR zijn, het is slechts een middel. Binnen een overkoepelende PR-campagne is media-aandacht vaak vooral belangrijk als ‘bewijs’. Zo laat je de doelgroep zien dat jouw merk er toe doet, je bent belangrijk genoeg voor een journalist om over te berichten. Daarnaast wordt je verhaal gelijk geverifieerd voor de buitenwereld – een goede journalist zal die mooie marketingpraatjes namelijk niet voor zoete koek slikken. Dat alles betekent echter nog niet dat klanten na de uitzending op de deur staan te bonzen, want wie zegt dat jouw doelgroep precies tijdens die 15 seconds of fame heeft opgelet? Dat is het nadeel van traditionele media: ze zijn nogal vluchtig.

Bepaal je eigen bereik via social media

Wil je optimaal gebruik maken van media-aandacht, dan kan je niet rustig achterover leunen. Vaak weet je vooraf al dat er een publicatie of uitzending komt. Dat geeft de mogelijkheid om je goed voor te bereiden. Op social media liggen vaak de meeste kansen. Zo kan je gebruik maken van employee advocacy, door je team in te laten spelen op de aandacht – de kans dat je zo jouw doelgroep bereikt is groot, omdat jouw team verbonden is met professionals uit de branche waar je op mikt. Daarnaast kan je gebruik maken van social advertising, door op het juiste moment specifiek getargete berichten uit te laten sturen. Zo bereik je het deel van je doelgroep waar je nog niet mee verbonden bent. Bijkomend voordeel is dat je kan zien hoeveel engagement je bericht heeft: via social media is alles meetbaar.

Geef je salesteam net dat extra zetje

Als je het nieuws hebt gehaald is dat vaak omdat je een mooi verhaal te vertellen hebt. Het kan om een grote investering gaan, een uniek initiatief of misschien zelfs een wetenschappelijke doorbraak. Dat zouden stuk voor stuk verhalen zijn die jouw doelgroep interessant vindt. Dit betekent dat jouw salesteam gebruik kan maken van het verhaal, om gesprekken soepeler te laten lopen. Want klanten horen ook liever een verhaal dat tot de verbeelding spreekt dan het bekende praatje over hoe goed je producten zijn. Zorg daarom dat je salesteam altijd goed op de hoogte is van wat er speelt, en laat ze gericht gebruik maken van publicitair succes. Het kan een geweldige ijsbreker zijn als je binnenkomt met het feit dat jouw bedrijf gisteren op het journaal is geweest. En vanuit ‘bewijs’-oogpunt maak je er indruk mee. Een publicatie is een waardevolle referentie, net zoals een klantcase.

De perfecte aanpak voor ieder bericht

Bovenstaande punten zouden allemaal onderdeel kunnen zijn van een succesvolle PR-strategie. En er zijn ook nog heel wat andere mogelijkheden om optimaal gebruik te maken van succes in de media. Belangrijk is vooral om te beseffen dat aandacht in traditionele media weliswaar impact heeft, maar dat deze impact nog groter wordt als je de regie in eigen hand neemt. Het is alsof je van een blaadje in de wind verandert in een klein propellervliegtuigje dat zijn eigen koers bepaalt. Daar heb je wel benzine en wat stuurmanskunsten voor nodig, maar de kans dat je op jouw gewenste bestemming arriveert is een stuk groter dan als je jezelf maar wat rond laat waaien.

Wil je ook optimaal gebruik maken van media-aandacht? Stuur me dan een berichtje op olivier@lubbersdejong.nl.

Klant aan het woord: Danna Drion, marketing manager EMEA bij Mimaki

In deze rubriek zetten we maandelijks een van onze klanten in de schijnwerpers. Ditmaal geven we het woord aan Danna Drion, marketing manager EMEA bij Mimaki Europe. Deze fabrikant van grootformaat inkjetprinters en snijmachines introduceerde recent zijn eerste 3D-printer.

Wat doet Mimaki precies?
“Het van oorsprong Japanse Mimaki is een van de grootste producenten van grootformaat printers en snijmachines ter wereld. Wij richten ons specifiek op de sign/graphics-markt, de textiel/kledingmarkt en de industriële markten. Van verpakkingsmateriaal tot relatiegeschenken en van glas tot verkeersborden – onze machines kunnen erop printen. Mimaki is vooral ook een innovatief bedrijf, dat continu nieuwe standaarden neerzet in de printindustrie. Ik ben hier nu een aantal maanden in dienst en ben onder de indruk van hoe het bedrijf in staat is om in snel tempo een groot aantal interessante en innovatieve producten te introduceren. Dat doen we al jaren in de ‘traditionele’ 2D-wereld en sinds kort ook in de 3D-markt.”

Wat zijn jullie ambities in die 3D-markt?
“We zien grote mogelijkheden in deze snel groeiende markt. Afgelopen november hebben we op de internationale beurs formnext 2017 onze 3DUJ-553 3D-printer geïntroduceerd, onze eerste stap in 3D. De reacties waren meteen positief. Het is ’s werelds eerste full-color 3D-printer die tot wel 10 miljoen verschillende kleurencombinaties kan printen. De manier waarop wij onze technologie voor UV-inkjetprinten inzetten voor 3D-printing is nog niet eerder vertoond en bovendien kunnen we grotere objecten printen dan bestaande machines. Ik heb er dan ook veel vertrouwen in dat we onze ambities waar gaan maken, eens te meer omdat de sector nog in de kinderschoenen staat. Het zal niet lang meer duren of 3D-printing gaat op veel grotere schaal toegepast worden – in de maakindustrie bijvoorbeeld.”

Wat gaat 2018 verder voor jullie brengen?
“2018 wordt een enorm boeiend jaar! Naast onze eerste inspanningen op 3D-vlak blijven we natuurlijk continu nieuwe innovaties lanceren in de 2D-wereld. Samen met ons groeiende netwerk van dealers, distributeurs en partners helpen we met deze oplossingen klanten in heel Europa met het boeken van nieuwe successen. Van een rustige start van het nieuwe jaar is dan ook geen sprake. In de tweede week van het jaar staan we al op twee grote evenementen in Duitsland. Op Heimtextil in Frankfurt laten we onze textieltoepassingen zien in een soort walk-in closet en op PSI 2018 in Düsseldorf presenteren we een minifabriek voor promotionele producten. We gaan er dus meteen vol tegenaan!”

Zo worden kritische klanten jouw belangrijkste ambassadeur

Een goede reputatie is voor elke organisatie van groot belang. Hoe goed je product of dienst ook is: als je geen betrouwbaarheid uitstraalt, is het lastig om potentiële klanten te overtuigen om met jou in zee te gaan. Een nieuwe klant wil immers zeker weten dat hij de juiste keuze maakt en zal bij twijfel naar alternatieven zoeken. Met een klantcase ben je dit moment voor en bewijs je jouw toegevoegde waarde.

Het is een van de belangrijkste uitgangspunten van PR: je kunt zelf nog zo hard roepen dat je de beste producten of diensten biedt, het komt pas betrouwbaar over als een ander dat ook doet. En wie kent jouw aanbod beter dan een van je huidige klanten? In een klantcase krijgt een klant – in geschreven tekst of in een video – de ruimte te vertellen waarom hij specifiek voor jouw product heeft gekozen, welk probleem daarmee wordt opgelost en wat dat voor zijn organisatie heeft opgeleverd. Een klantcase levert zo het ultieme bewijs dat samenwerken met jouw organisatie een goede keuze is. Alleen al het feit dat een klant bereid is mee te werken aan een case is voor buitenstaanders een goed teken – dan is hij dus duidelijk tevreden. Andersom geldt hetzelfde principe: heb je helemaal geen klantcases op je website staan, dan kan er twijfel ontstaan over de kwaliteit van jouw aanbod.

Een paar voorbeelden van onze eigen cases:

De kracht van herkenning

Over het algemeen geldt: hoe meer blije klanten je kunt laten zien, hoe beter. En als daar ook nog grote namen tussen zitten is het helemaal mooi. Als een bekende partij voor jouw product heeft gekozen, dan moet het wel goed zijn – dat is wat je wil uitstralen. Zorg er echter wel voor dat je potentiële klanten zich in de cases kunnen herkennen. Als een MKB’er alleen maar multinationals voorbij ziet komen in je klantcases, kan dit juist afschrikkend werken. Houd daarbij ook rekening met de sectoren waarin je actief bent. Een transportbedrijf zal weinig boodschap hebben aan een case van een retailer die blij is met jouw product (en vice-versa). Zorg daarom dat je klantcases aansluiten bij de behoeftes van je doelgroep: zo kunnen potentiële klanten zich herkennen in de problemen die in de case worden geschetst. Dan heb je niet alleen mooie referentie, maar laat je ook meteen zien wat jij in de praktijk voor klanten kan betekenen. Vaak de eerste stap naar een mooie samenwerking.

What’s in it for them?

Wees je er van bewust dat het realiseren van een klantcase soms makkelijker gezegd is dan gedaan. Je klant moet namelijk tijd vrij maken om mee te werken. Niet alle organisaties zijn dan ook zomaar bereid om met elk verzoek voor een case mee te werken. Maak het ze daarom makkelijk door niet alleen vanuit jezelf te denken: een goede case kan immers ook mooie reclame zijn voor de klant in kwestie. Bovendien hoeft het niet veel tijd te kosten – een interview van een uur is doorgaans al meer dan genoeg om een goede klantcase te schrijven. Mochten deze overwegingen nog niet voldoende zijn, dan kan je in ruil voor medewerking aan de case tijdelijk korting bieden op je eigen product. Dat is een investering die zich later makkelijk terugbetaalt, als je er nieuwe klanten mee binnenhaalt. Zeker als je een nieuwe sector gaat betreden kan een sterke case net dat beslissende zetje geven. Als de eerste klanten overtuigd zijn, kan het snel gaan. Als je deze groei vanuit het niets probeer te realiseren zal het een stuk lastiger gaan.

Gezien worden

Is de klantcase eenmaal een feit, dan moet de doelgroep hem onder ogen krijgen. Een logische eerste stap is om alle cases in een duidelijk overzicht op je website te plaatsen, maar het is de vraag of je doelgroep ze daar vanzelf weet te vinden. Daarom kan het ook slim zijn om minder passieve methodes toe te passen. Laat de case bijvoorbeeld professioneel vormgeven en afdrukken, zodat je deze naar potentiële klanten kan meenemen. Daarnaast kan je mail- of LinkedIn-campagnes opzetten rond een case, waarbij je potentiële klanten uit bepaalde sectoren specifiek target. Zorg in dat geval wel dat ze bij interesse eenvoudig contact met je kunnen opnemen, anders is alle moeite voor niets geweest. Tot slot kun je de case aanbieden bij vakbladen, die vaak interesse hebben voor zulke praktische voorbeelden. Overdaad schaadt in dit geval niet: hoe meer relevante cases je prospect voorbij ziet komen, hoe meer hij ervan overtuigd zal raken dat hij hier met een betrouwbare partij te maken heeft. En laat dat nou net zijn wat vaak de doorslag geeft tijdens een oriëntatieproces.

Benieuwd hoe we jou kunnen helpen bij het realiseren van een betrouwbare uitstraling en het maken van klantcases? Stuur me een berichtje op erik@lubbersdejong.nl.

Klant aan het woord: Jurriaan Krielaart van MarkLogic

In deze rubriek zetten we maandelijks een van onze klanten in de schijnwerpers. Deze keer geven we het woord aan Jurriaan Krielaart, Director Northern Europe van MarkLogic (links op de foto). De database van het bedrijf is de onzichtbare motor onder een steeds groter gedeelte van de kenniseconomie. MarkLogic helpt dagelijks klanten om hun verouderde informatiesystemen te vervangen. 

Wat doet Marklogic precies?
MarkLogic is een database van de nieuwe generatie. De traditionele, relationele databases zoals die van Microsoft en Oracle lopen bij steeds meer organisaties operationeel tegen hun plafond aan. Relationele databases zijn eigenlijk producten uit de jaren ’90, die gebruik maken van code uit de jaren ’80, ontwikkeld om problemen op te lossen uit de jaren ’70, met ideeën uit de jaren ’60. Je kunt relationele databases zien als een grote Excel-sheet met rijen en kolommen. Iedereen die wel eens een wat complexer Excel-bestand heeft gemaakt, zal de beperkingen van dit programma kennen. Als je een nieuwe kolom toevoegt, kan je hele sheet ineens niet meer werken. En wat doe je als je gegevens uit WhatsApp in die Excel-sheet wil toevoegen? Dat wordt handmatig omzetten.

Dit is, heel gesimplificeerd, hoe relationele databases werken. Het zijn heel rechtlijnige systemen die niet opgewassen zijn tegen de enorme hoeveelheden gegevens die in allerlei verschillende soorten en maten in bedrijven gebruikt worden. MarkLogic laat die oude manier van denken los. Het is een non-relationele database, beter bekend als NoSQL in jargon. Je kan er elke vorm van data in elk formaat in zetten. MarkLogic maakt alle gegevens doorzoekbaar, indexeert alles, beveiligt het, en maakt het bruikbaar. Zo krijg je ineens je een 360-graden beeld van alle data in je bedrijf! Geen maanden wachten totdat je eindelijk antwoord krijgt aan wat je je database had gevraagd. Het is alsof je Google loslaat op alle data die je beschikbaar hebt binnen je organisatie.

Dus je kunt met MarkLogic in feite allerlei verouderde databases vervangen?
Zeker! We richten ons vooral op enterprises, en we hebben wereldwijd een aantal fantastische klanten. In Nederland maakt ABN AMRO bijvoorbeeld gebruik van MarkLogic om in real-time te kunnen rapporteren aan de wet- en regelgevers. Ze gebruiken MarkLogic om alles wat bekend is over handelstransacties op een bepaald moment in de tijd bij elkaar te brengen. Dat kunnen gestructureerde gegevens zijn, maar ook ongestructureerde – zoals geluidsbestanden of pdf’s – zijn. Al deze gegevens worden bij elkaar in MarkLogic gezet, waardoor MarkLogic een soort uniforme informatiebron met alle actuele en relevante data.

Een ander voorbeeld is dat we vorig jaar samen met partner DIKW een Computable Award gewonnen hebben voor het track-and-trace-systeem dat we gebouwd hebben voor DHL. Dat geeft in real-time tot op het kwartier nauwkeurig aan hoe lang het duurt tot je pakketje arriveert, waarbij ook rekening wordt gehouden met de verkeersdrukte. Het hele systeem hebben we in tien weken gebouwd. Dit zijn maar een paar voorbeelden uit Nederland. Ken je de BBC i-Player? Daar kun je alle BBC-programma’s op terugkijken en luisteren. Dat draait allemaal op MarkLogic. En de Amerikaanse overheidsdiensten? Obamacare? Ook die gebruiken MarkLogic.

Tof! Wat zijn jullie plannen voor 2018?
2018 wordt het jaar van de GDPR, de nieuwe privacywet! Dit is een typisch dataprobleem, waar veel bedrijven technisch geen oplossing voor hebben. Iedereen roept wel dat het nu de hoogste tijd is om je voor te bereiden op de wet, maar niemand heeft een oplossing. Als je straks in mei een verzoek krijgt van een klant dat je al zijn data moet verwijderen, dan moet je wel weten welke data je over die klant hebt, toch? Hoe ga je dat doen als die gegevens in allerlei verschillende systemen staan opgeslagen, verspreid over de organisatie? Ga je al die verzoekjes neerleggen bij de IT-afdeling, die vervolgens handmatig door alle databases moeten zoeken? Dan krijg je misschien over een jaar reactie. Maar dan heb je die boete van 4 procent van je wereldwijde omzet allang moeten betalen… Met onze database hebben we inmiddels al diverse grote klanten geholpen om in recordtijd GDPR-compliant te worden.