Lubbers De Jong breidt onlinemarketingteam uit met Maite Wetters

Lubbers De Jong heeft Maite Wetters (38) aangesteld als online marketeer. Met de aanstelling breiden we ons aanbod van online marketingdiensten verder uit.

Maite heeft ruime ervaring in online marketing en communicatie, en wordt verantwoordelijk voor de integratie van pr en online marketing met seo en inbound marketing. De nadruk zal liggen op het inrichten van online sales funnels voor klanten, door de inzet van een online strategie, online advertentiecampagnes en marketing automation.

Na haar studie marketing en sales specialiseerde Maite zich in online marketing aan de Beeckestijn Business School in Leusden. Naast haar werk bij Lubbers de Jong ontwikkelt en creëert zij sinds 2009, samen met haar broer, marketing-ready Wordpress-websites, inclusief seo-geoptimaliseerde content. Maite woont met haar man en twee jonge kinderen in het centrum van Amsterdam.

Peter Keijzer, directeur van Lubbers De Jong: “Met de aanstelling van Maite spelen wij in op de toenemende vraag naar digitale marketing. Onze communicatiespecialisten creëren aandacht met hoogwaardige content en aansprekende verhalen voor klanten, die onze marketeers vervolgens inzetten voor online en offline campagnes. Door de betrokkenheid met het publiek te vergroten door middel van onze online marketingdiensten, kunnen wij onze klanten een meerwaarde bieden.”

Lees hier meer over Maite.

Klant aan het woord: Mark van Wolferen, directeur van B-lay

In deze rubriek zetten we maandelijks een van onze klanten in de schijnwerpers. Ditmaal geven we het woord aan Mark van Wolferen, medeoprichter en directeur van B-lay. Deze Utrechtse specialist in softwarelicentiemanagement helpt grote organisaties wereldwijd met het verkrijgen van inzicht in de financiële risico’s van software en het realiseren van kostenbesparingen.

Financiële risico’s van software… hoe zit dat precies?
‘Net als aan elke andere bedrijfsasset, zoals kantoorgebouwen of fabrieksmachines, zijn er aan software risico’s verbonden. En die risico’s worden steeds groter, nu software meer en meer een centrale plek inneemt in het verdienmodel van organisaties en de uitgaven eraan al jaren stijgen. Deze risico’s hangen vooral samen met de contractuele afspraken die een organisatie met softwareleveranciers maakt. Gebruik je software niet in lijn met de afgesproken gebruiksrechten en voorwaarden, dan kan dat leiden tot megaclaims van partijen als Oracle, SAP, IBM en Microsoft. Afgelopen jaar eiste SAP nog 600 miljoen dollar van de Belgische multinational InBev voor ongeoorloofd gebruik van software. Dat soort financiële ‘verrassingen’ wil je als organisatie voorkomen. Software compliance wordt daardoor een steeds belangrijker thema voor bedrijven.’

Hoe helpen jullie organisaties daar precies bij?
‘Onze rol is echt het creëren van inzicht. Inzicht in de softwarelicenties- of abonnementen die een organisaties heeft, maar ook in de daadwerkelijke installaties, het gebruik én de kosten van software. Zonder dit inzicht is het moeilijk om een claim zoals eerder geschetst te voorkomen, omdat je simpelweg niet weet dat deze eraan komt. Sterker nog, de kans is groot dat een organisatie grote bedragen uitgeeft aan softwareproducten die in de praktijk niet of niet meer gebruikt worden. Wij leggen als het ware een software-administratie aan, vergelijkbaar met een reguliere financiële administratie, zodat een IT-afdeling altijd weet hoe ze ervoor staan qua compliance. Het is enorm complex werk, waarbij diepgaande contractkennis is vereist. Daarom werken er in ons expertisecentrum in Boekarest specialisten die écht alles van bijvoorbeeld Oracle-contracten weten.’

Hoe ontwikkelt jullie vakgebied zich?
‘In software asset management (SAM), zoals het vakgebied wordt genoemd, is er nu een hele interessante ontwikkeling gaande. Het vakgebied wordt volwassener. Bedrijven die al langere tijd SAM inzetten, zien dat het inzicht dat het oplevert van waarde is voor de hele IT-organisatie. Een goede software-administratie levert namelijk een schat aan data op, waardoor je echt toekomstvoorspellingen kunt doen. Zo kunnen organisaties voorkomen dat ze in strijd handelen met hun softwarecontracten en kosten besparen, maar ook softwaregebruik optimaliseren en betere beslissingen nemen over bijvoorbeeld toekomstige aankopen. Ook zal SAM-data veel vaker een rol gaan spelen bij privacy- en securityvraagstukken. Dit soort ontwikkelingen zorgen ervoor dat de vraag naar SAM-dienstverleners zoals B-lay toeneemt en dat de hele sector hard groeit, zoals een recent Gartner-rapport uitwees. Wij merken dat zelf ook en hebben daarom recent een kantoor in Boston geopend, ons expertisecentrum in Boekarest flink uitgebreid en nieuwe medewerkers in Nederland aangenomen.’

Het oor wil ook wat – over de opkomst van podcasts

In de VS is de podcast al langer bezig aan een stabiele opmars en ook in Nederland lijkt audio weer helemaal terug op de kaart te zijn. Op zich is dit niet zo verbazingwekkend, want je kan met je mobiele telefoon op zak altijd een podcast luisteren, zelfs achter het stuur of tijdens het koken. Maar wat houdt een luisteraar aan de podcast gekluisterd?  

Je kent wellicht de oude beelden van gezinnen die in de Tweede Wereldoorlog om de radio gekluisterd waren om het nieuws van het front van Wilhelmina die in Londen zat te beluisteren. Intussen is audio allang voorbijgestreefd door beeld. De vlogs, Netflix-series en videocases vliegen je om de oren. Maar geluid is in de vorm van podcasts aan een comeback bezig. Aangezien 5G-internet weer een nieuwe wave aan mobiele videomogelijkheden teweeg zal brengen en VR en AR nog toegankelijker zullen worden, is het de vraag hoe lang deze opleving duurt. Maar ondertussen kunnen we dus genieten van podcasts. Er zitten namelijk nogal wat voordelen aan informatie tot je nemen via je gehoor.

Technologie 

De groei van het gebruik van mobiele devices en 4G internet hebben ervoor gezorgd dat podcasts populairder werden, want het werd hiermee eenvoudiger ze te downloaden en te beluisteren. Waar en wanneer je ook maar wil, bijvoorbeeld in de trein op weg naar huis.

Schermpjes moe

De meeste kenniswerkers zitten de hele dag achter een scherm van hun laptop, desktop of smartphone. Het is ook weleens fijn om niet te hoeven lezen of kijken en alleen maar te luisteren. In het verkeer is dit sowieso makkelijker en minder gevaarlijk.

Kosten voor het maken zijn niet hoog 

De kosten in tijd en geld van het maken van een podcast liggen aanzienlijk lager dan die van een video. Een podcast is in de meeste gevallen een opname van een monoloog of een conversatie. Je hoeft dus bijvoorbeeld niet vooraf veel tijd in een script te stoppen.

Storytelling

In content marketing is storytelling steeds belangrijker. Bedrijven hebben earned, owned en paid media tot hun beschikking om hun verhaal te vertellen. Een podcast geeft hieraan een extra dimensie, doordat de doelgroep het verhaal direct van diegene hoort die het verhaal vertelt, soms zelfs zonder edit. Dit is zeer authentiek. En dat laatste is steeds belangrijker in de relatie met de doelgroep.

Nieuw kanaal voor de doelgroep

Podcast openen een nieuwe doelgroep via iTunes en SoundCloud, je hebt er dus een nieuw podium bij, met mensen die je eerder via andere kanalen niet kon bereiken. Luisteraars zoeken naar specifieke informatie via deze platformen, die ze bij jouw podcast kunnen vinden, ze zijn dus midden in de roos.
Je zou er zelf voor kunnen kiezen een eigen radiostation op te richten, zoals ZP Zaken deed met zijn ZP Radio.

Loyalty

Luisteraars leren het bedrijf kennen en het vertrouwen groeit als ze podcast luisteren. De luisteraar is dus weer iets verder in de sales funnel. Daarnaast kan je ze regelmatig updaten met nieuws.

Een paar korte tips voor podcast content

  • Bepaal je doelgroep Net zoals je dat met ieder ander kanaal doet bepaal je eerst wie je wil aantrekken met je podcast.
  • Lengte – Waar een video maximaal zo’n 3 minuten mag duren, kan een podcast met gemak 15 minuten duren. In die periode kan een luisteraar vaak ononderbroken je podcast afluisteren tot het einde. 
  • Kwaliteit – Gebruik in ieder geval een goede microfoon en zorg ervoor dat er geen ruis is, ook geen slaande deuren of rinkelende telefoons op de achtergrond.
  • Tools – Er zijn verschillende (gratis) tools in omloop waarmee je gratis een podcast kan maken. Hier vind je er een paar.
  • Speel met je stem – Een prettige stem waarbij je niet in slaap valt is essentieel voor een goede podcast. Laat je persoonlijkheid naar voren komen en wees origineel. Zeg niet te vaak eh, want dat maakt van de edit achteraf een lang proces.
  • Nodig experts uit – Voor de variatie en het kennisniveau is het goed af en toe een expert uit te nodigen waarmee je in gesprek gaat.
  • Zorg voor een goeie edit – Een goede podcast staat of valt bij een goede edit. Neem hiervoor een specialist in de arm.
  • Targeting en social media – Last but nog least. Met SEO en targeting kan je zorgen dat je podcast onder de aandacht van je doelgroep wordt gebracht. En zorg dat je de social media deel knoppen gebruikt met onder meer call.

Wil je tot slot wat inspiratie? Kijk dan eens naar deze podcasts:

Benieuwd wat podcasts voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Stuur me een berichtje op margreet@lubbersdejong.nl.

Alex Ballering: ‘In een overkill aan informatie laat je klant je met een druk op de knop vallen’

Marketing Automation was bij zijn vorige werkgever – de internationale chipfabrikant NXP – vaste kost. In zijn nieuwe betrekking bij de farmaceutisch dienstverlener Brocacef, mag Alex Ballering het marketing intelligence apparaat van de grond af opbouwen. ‘We bieden high interest producten en hebben supergevoelige klantgegevens in huis.’ Op 18 april neemt Alex plaats in het discussiepanel van Digital Wednesday over het thema Digital & Marketing Automation. 

Alex, je houdt je al een aantal jaar bezig met Marketing Automation, maar wat is dat eigenlijk?
Dat ligt er maar net aan hoe breed je de scope legt. De meeste mensen denken vooral aan e-mail automation en veel mailingplatforms profileren zich ook als Marketing Automation tool. E-mail is een belangrijk aspect, het is namelijk erg effectief met een hoge conversiegraad, maar Marketing Automation in zijn geheel omvat veel meer. In de basis gaat het om het geautomatiseerd inzetten van communicatie via verschillende kanalen om een doelgroep te bereiken. Belangrijk daarbij is dat mensen zich herkend voelen in je uitingen, ook op je website of via social media. Om dat op de juiste manier te doen moet je de kennis die je van je klant hebt inzetten. Key daarbij is om zo specifiek mogelijk te bepalen wie je doelgroep is.

Waarom is Marketing Automation zo’n veelbesproken onderwerp op het moment?
Lange tijd werd er gedacht dat Marketing Automation vooral heel moeilijk en kostbaar is. Tegenwoordig is het die status van ‘rocket science’ voorbij en is het een gangbare tool geworden om in te zetten. In de digitale wereld kun je veel mensen bereiken. Handmatig is dat niet meer doen. Deze vorm van marketing is inmiddels ook bij iedereen ingeburgerd. Kijk maar in je mailbox hoeveel commerciële e-mails daarin zitten.
Mensen worden tegelijkertijd ook kritischer. Vaak wordt onderschat hoe belangrijk relevantie en personalisatie van je bericht is. In deze tijd is een overkill aan informatie een constante factor. Je wilt contact hebben en houden met je klant, maar die kan met een druk op de knop zijn toestemming intrekken en dan ben je hem kwijt.

Je bent marketing intelligence manager bij Brocacef, een farmaceutisch dienstverlener. Hoe zet je Marketing Automation daarbij in?
Brocacef richt zich op zowel de consumenten- als de zakelijke markt. We zijn sinds 2016 de grootste apothekersketen en richten ons daarbij op consumenten. Daarnaast zijn we een farmaceutische groothandel met een breed palet aan producten en diensten voor apothekers en patiënten. We zijn nu in transitie en willen onze bedrijfsvoering steeds verder digitaliseren. Marketing automation maakt daar deel van uit en willen we inzetten voor zowel de b2b activiteiten als de consumentenbenadering. We leggen nu de basis en daarna gaan we uitproberen welke benaderingen werken. Belangrijke succesfactor daarbij is begrijpen wat de impact is van wat je doet. Dat vergt ontzettend veel testen, meten, data analyseren, maar ook gewoon vragen stellen aan gebruikers over de ervaring die zij met ons hebben.

Privacy is daarbij natuurlijk een hot topic.
Ja, je hebt te maken met extreem gevoelige klantgegevens. Veel daarvan mogen en willen we ook niet gebruiken voor marketing automation en segmentatie. We stellen de gezondheid van de consumenten centraal en zullen dus de juiste vragen moeten stellen om toestemming te krijgen om ze op de hoogte te mogen houden van ontwikkelingen die relevant kunnen zijn. Mensen die bijvoorbeeld diabetes hebben, mogen we niet zonder meer benaderen met informatie of producten over dit onderwerp, tenzij ze actief een opt-in hebben gegeven. Zorginformatie is altijd erg gevoelig dus het is belangrijk om een duidelijke toestemming aan te kunnen tonen. Het verschil zit hem vaak in het stellen van de juiste vraag met de juiste intonatie, waarin het welzijn van de klant centraal staat. Dan is toestemming geven ineens niet zo eng meer.

Tot slot: wat vind je zelf een mooi praktijkvoorbeeld van Marketing Automation?
Ik heb wel eens een campagne opgezet voor een heel specifieke doelgroep en daar een soort Marketing Automation straat voor opgetuigd. We wilden lokale Chinese toeleveranciers van de autoindustrie benaderen. We hebben speciale content gemaakt op LinkedIn en die getarget op een klein aantal bedrijven. Mensen die via die campagne op onze website kwamen, kregen een net iets andere ervaring dan andere bezoekers met voor hen interessante informatie en de vraag of we ze op de hoogte mochten houden. Met deze gerichte campagne hebben we een gigantische conversie weten te realiseren. Deze campagne was zo mooi omdat we veel kanalen parallel hebben ingezet – o.a. social, web, mail – en heel doelgericht hebben gewerkt. In die zin kun je de marketing automation soms vergelijken met hagelschieten en deze campagne met scherpschieten. Waarbij gezegd moet worden dat zowel scherp- als hagelschieten effectief kunnen zijn, als het maar een bewuste keuze is.

Klant aan het woord: AnylinQ

In deze rubriek zetten we maandelijks een van onze klanten in de schijnwerpers. Ditmaal geven we het woord aan Jessica Heres, CMO bij AnylinQ Group, IT-kennispartner en specialist op het gebied van data. Na de grote overname van TenICT vorig jaar, treedt het bedrijf in 2018 met een nieuw jasje en een duidelijke toekomstgerichte visie op data naar buiten.

Wat doet AnylinQ?
’Dat is veel! Simpel gezegd zorgen wij ervoor dat onze klanten hun data goed kunnen beheren en gebruiken. Dat doen we bijvoorbeeld door te voorkomen dat data hen boven het hoofd groeit en door te zorgen dat hun gegevens goed beveiligd en gebackupt zijn. Maar het beschikbaar stellen van data is pas het begin. We zorgen er ook voor dat klanten inzicht hebben in data. Dus ook op het gebied van analytics en AI zijn we actief. Dit alles doen we door het verbinden van onze technologie, kennis en services. Kortom, als het gaat om het strategisch inzetten van data door bedrijven kan je wat mij betreft aan AnylinQ denken.’

Wat willen jullie in 2018 bereiken?
‘2018 staat voor ons in het teken van verdere groei en dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Door onze groei is het snel vinden van nieuw talent bijvoorbeeld een belangrijke uitdaging. En natuurlijk willen we ook meer gave projecten realiseren en nieuwe klanten aan ons binden. We kunnen nu al grote, prestigieuze projecten achter onze naam zetten, zoals de Amsterdam Arena en A’dam Tower, en daarnaast zijn we nog druk met de afronding van het samensmeden van AnylinQ en TenICT tot één bedrijf.’

…en hoe willen jullie dat allemaal voor elkaar krijgen?
‘Er gebeurt momenteel erg veel bij AnylinQ Group. Ons bedrijf is in korte tijd heel snel gegroeid en de nieuw opgezette afdelingen recruitment, HR, marketing en pr moeten allemaal meegroeien met die nieuwe situatie. Zelf ben ik verantwoordelijk voor het professionaliseren van de communicatie, de marketingorganisatie en werk ik nauw samen met de CTO om de bedrijfsstrategie en bijbehorend portfolio verder te ontwikkelen. In 2018 richt ik me onder andere op het neerzetten van het grotere marketingverhaal en het optuigen van de verschillende marketingstrategieën vanuit AnylinQ, maar ook samen met onze partners en vendoren. Zaken als de huisstijl en de organisatie van onze eerste klantendag worden absoluut zichtbare hoogtepunten dit jaar. Wat betreft communicatie stond het afgelopen jaar vooral in het teken van intern het verhaal vormgeven en verspreiden, dit jaar gaan we het actief uitdragen naar buiten. We zijn blij dat Lubbers De Jong ons daarbij helpt.’

De wondere wereld van influencer marketing

Enzo Knol, Yara Michels en Anna Nooshin… Moet je bij het horen van die namen eerst even Googlen? Dan ben je waarschijnlijk niet thuis in de wondere wereld van influencer marketing. Terwijl deze hippe vogels met hun rijke achterban van grote waarde kunnen zijn als uithangbord voor allerlei merken. Aanstaande woensdag vertelt influencer-specialist Marco Wallenburg (27.000 volgers op Instagram) daar alles over bij Digital Wednesday. Wij bieden je hier alvast een voorproefje!

Wat doet een influencer-specialist eigenlijk?
‘Van alles eigenlijk! Het loopt uit een van matchmaking – het vinden van de juiste personen voor de juiste merken – tot campagne-management. Bij dat laatste kan je denken aan het briefen van de influencers, met name wat betreft de deadlines en de precieze boodschap die ze gaan delen. Ze maken zelf de content en zorgen ook zelf dat het online komt, maar met een strakke samenwerking zorg je dat alles ook echt loopt zoals het moet lopen. Soms is bepaalde informatie nog onvolledig of zie je dat ze qua timing niet goed aansluiten bij breder opgezette campagnes. Dan is die vinger aan de pols toch wel handig.’

Je had het net over matchmaking, hoe gaat dat?
‘De meeste influencers hebben een hele specifieke, trouwe achterban – als je het over mode hebt, kan een bepaalde influencer bijvoorbeeld hippe mannen tussen de 25 en 30 aanspreken. Iedereen kan dan bedenken dat je daar als specialist in damesmode niet zo heel veel aan hebt. Maar er zijn natuurlijk ook veel influencers die een doelgroep hebben waar je meerdere kanten mee uit kan. Zo heb ik samen met Milieudefensie een campagne opgezet die mensen bewuster moest maken van de kap van tropische regenwouden voor palmolieplantages. Dan zoeken we influencers met een achterban die mogelijk te activeren is om een petitie te tekenen. Dat is matchmaking.’

En als er een match is maken jullie samen een campagne?
‘Als we denken dat een influencer interessant is voor een bepaald merk gaan we contact zoeken. Bij de micro-influencers (tot 50.000 volgers) gaat dat meestal rechtstreeks, maar bij de grote namen loopt dat ook vaak via een managementlaag. Maar het is niet zo dat ze zomaar alles oppakken, vooral micro-influencers hechten veel waarde aan hun authenticiteit. Om bij het eerdere voorbeeld van de mode voor hippe mannen te blijven: dan moet je als influencer niet ineens met een random smoothie gaan staan poseren. Dat doet afbreuk aan je imago en daar prikt je achterban ook zo doorheen. Zowel merk als influencer hebben daar dan weinig aan.’

Toch zal het soms verleidelijk zijn om voor commercie te kiezen…
‘Dat gebeurt ook wel hoor. Maar je ziet steeds vaker dat het dan niet goed uitpakt, zoals recent met Anna Nooshin en Shell. Zij koos ervoor om de duurzame kant van een bedrijf te promoten dat door haar achterban totaal niet als duurzaam wordt beschouwd, met heel veel negatieve publiciteit als gevolg. Vervolgens is het begeleidende PR-bureau ook nog de mist in gegaan door zelf positieve reacties te plaatsen onder de foto. Daar prikten zowel de pers als haar volgers natuurlijk al snel doorheen. Dan maak je toch wel even een hele slechte beurt. Eigenlijk had je daar vooraf al moeten zeggen: dit gaan we niet doen.’

RTL Z over Anna Nooshin

RTL Z over Anna Nooshin (screenshot rtlz.nl)

Reikt de invloed van influencers verder dan mode, beauty, eten en reizen?
‘Dat zijn wel de gebieden die momenteel het meeste succes kennen met influencers. Niet zo gek ook, want ze lenen zich allemaal voor visuele uitingen die het goed doen op een platform als Instagram. Maar er zijn zeker ook andere niches die via influencers bereikt kunnen worden. Op het gebied van tech zie je bijvoorbeeld dat influencers bepaalde hardware testen, meestal in korte filmpjes waarin ze onverbloemd hun mening geven. Handig voor gebruikers die een snelle review willen van de nieuwste producten. En voor merken interessant omdat ze zo een groot publiek kunnen bereiken. Dan nemen ze de eerlijke – en daarmee soms kritische – besprekingen graag op de koop toe.’

Meer weten over de wereld van influencer marketing? Zorg dan dat je aanstaande woensdag in Eindhoven bent voor Digital Wednesday.

Tim van der Wiel (19), GoSpooky: “Niemand is geïnteresseerd in jouw 3-plus-2-gratis actie”

GoSpooky heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende rise to fame doorgemaakt, met een klantenbestand om je vingers bij af te likken. Als je de verhalen hoort van de 19-jarige oprichter Tim van der Wiel is dat niet verwonderlijk: er is een enorme generatiekloof in marketingland. Op 28 maart zal hij zijn visie op influencer marketing delen op Digital Wednesday. Wij spraken hem alvast:

Leuk je te spreken Tim! Jij bent zelf eigenlijk een influencer avant la lettre hè?
‘Eigenlijk wel. Toen ik nog op school zat beheerde ik een aantal twitteraccounts met miljoenen volgers. Het woord influencer marketing bestond toen nog maar net, maar merken als McDonalds en RedBull kochten wel advertentieruimte bij me in. Vanuit daar ben ik bij Spinnin Records terecht gekomen, waar ik heb meegeholpen aan de positionering en het merk en DJ’s. Daar kwam ik Liam Tjoa tegen, met wie ik later GoSpooky ben begonnen. Het idee is en was dat ieder platform zijn eigen benadering vraagt.’

En nu help je bedrijven hun doelgroepen te bereiken via alle mobile-platformen?
‘Yes! We zijn begonnen met Snapchat, maar ondertussen draaien we de meeste campagnes op Instagram. Dat zijn de platformen waar de aandacht ligt van een jongere doelgroep, en wij bereiken die doelgroep met content die geschikt is voor die specifieke platformen. Daarnaast ontwikkelen we software: we zijn bijvoorbeeld nu al vrij ver met toepassingen voor de naderende voice-assistenten.’

Jongeren staan erom bekend dat ze lastig te bereiken zijn…
‘Het ligt meer aan een verkeerde benadering volgens mij. Oude marketeers geven liever geld uit aan wat ze gewend zijn, dan dat ze nieuwe dingen proberen. Wat we daarnaast zien is dat de meeste marketeers nog steeds denken in een door tv-gedomineerde wereld. Social is voor hen gewoon nog een extra distributiekanaal. Ze maken één stuk content en copy-pasten het overal maar…

Wat wij ze graag bij willen brengen is dat het niet zo werkt. Je moet voor elk platform maatwerk leveren. Snapchat is bijvoorbeeld iets totaal anders dan Instagram, zelfs al denken veel marketeers dat ze hier vergelijkbare content kunnen gebruiken. Snapchat is bedoeld voor één op één communicatie. Dat vraag om hele andere uitingen dan wanneer je content maakt die bedoeld is om openbaar te delen, zoals op Instagram.

Daarnaast zijn er veel te veel merken actief die alleen vanuit zichzelf denken. Die vergeten dat ze als commerciële speler binnendringen in een systeem van interactie tussen mensen! Niemand zit op een sociaal medium voor jouw merk. Dus niemand is echt geïnteresseerd in een drie plus twee gratis actie van jou. Wil je iets toevoegen? Dan moet je een verhaal vertellen, dat inspeelt op de kenmerken van een specifiek platform.’

En influencers hebben dat wel begrepen?
‘Precies, het verklaart hun succes. Zij zijn gestart op een kanaal. Zij weten vanuit dat kanaal – dus niet vanuit een merk – hoe ze content moeten maken die resoneert. Hoe die mensen content maken, daar kunnen merken nog heel veel van leren.’

En hoe moet je als moderne marketeer omgaan met influencers?
‘Ik denk dat het niet heel veel anders is dan wanneer je een paar jaar geleden een voetballer of een popster inhuurde. Er wordt alleen wel heel plat tegen influencer marketing aan gekeken. We zien regelmatig dat bedrijven twee weken voor een event nog even een paar influencers optrommelen. Terwijl je een verhaal moet vertellen – één post met een nieuw product werkt niet meer, want de aandacht op social is bijzonder vluchtig. Wat merken zich af moeten vragen is: aan wie ga jij je de komende drie jaar binden. Alleen zo kan je waarde halen bij een doelgroep.’

Maar hoe houdbaar is het verdienmodel van de huidige generatie influencers dan?
‘Het gaat om het verschil tussen bereik en impact. Het verschil tussen volgers en fans. Er gaat ook zeker een shift komen tussen de influencers die echt een personal brand aan het bouwen zijn, en de mensen die veel bereik hebben en daar op kapitaliseren met af en toe een leuke branddeal. Van die eerste categorie zijn er in Nederland overigens bizar weinig. Vandaag hebben ze een branddeal met merk A, volgende week zitten ze met de concurrent. En dat is een natuurlijke reactie, want zonder die branddeals verdienen ze niks. Het gevaar voor die influencers is wel dat ze na verloop van tijd hun authenticiteit verliezen.’

Benieuwd naar het verhaal van Tim? Meld je dan hier aan voor de volgende editie van Digital Wednesday, op 28 Maart in Igluu te Eindhoven.

De doorbraak van de longread (en welke kansen dit biedt voor bedrijven)

Niet alleen het nieuws dat je tijdens een bezoekje aan de kapper leest in de Privé of de Story is entertainment. Ook het nieuws van serieuze kranten en tijdschriften is veelal verworden tot entertainment verpakt in hapklare brokken met weinig context. Maar er vindt een kentering plaats met de opkomst van de longread.

Het hoge entertainmentgehalte van de nieuwsvoorziening lijkt een wisselwerking met op het gedrag van de consument. Mensen willen nieuws consumeren in hapklare brokjes – als fast food – en in die behoefte wordt voorzien. Enerzijds willen mensen kort nieuws met vaak een bepaald vooringenomen standpunt, omdat ze niet te veel intellectuele moeite willen doen om het tot zich te nemen. Ze kiezen het nieuws wat in hun straatje past en leven zo in hun eigen nieuws bubbel. Anderzijds is het nu eenmaal zo dat mensen geëntertaind willen worden met makkelijk nieuws, nieuws dat meer gericht is om een bepaald gevoel op te roepen, ook al is dat angst.

Het grootschalige gebruik van nieuwsapps en social media zijn twee technologische ontwikkelingen die dit in de hand werken. Als je op de tram staat te wachten is de verleiding groot via een nieuwsapp even snel wat nieuws snacken om de verveling tegen te gaan. En op social media zie je korte berichten die alleen op je timeline komen als je een bepaald medium volgt of eerder interesse in een onderwerp hebt getoond. Deze snackcultuur wordt ook wel de BuzzFeedification van het internet genoemd, vernoemd naar de Amerikaanse website die groot is geworden met slimme clickbait-artikelen.

Longread brengt kentering

Toch is er ook een tegengestelde beweging gaande en zijn longreads in opkomst. Blijkbaar willen mensen toch niet alleen maar snacken, maar ook weleens lekker uitgebreid dineren. Longreads zijn mede dankzij Google, die deze hoger waardeert en dus hoger in de zoekresultaten toont, in opkomst. Daarnaast zijn de schermpjes van smartphones de laatste tijd weer groter geworden, zodat het gemakkelijker is om online een langer verhaal te kunnen lezen. Hetzelfde geldt voor tablets. Bovendien beseffen steeds meer media dat zij zich moeten onderscheiden van anderen – dat gaat niet met (alleen maar) snel, kort nieuws dat overal te vinden is.

Wat is een longread eigenlijk precies? NRC legt uit dat het ‘een goed geschreven, bijzonder en journalistiek verhaal is dat ten minste 2.000 woorden telt en online staat’. Deze krant heeft ook een selectie van de beste longreads van 2017 gemaakt. Ook The Guardian heeft zo’n selectie. Een voorbeeld van een extreme longread is ‘Snow Fall’ van The New York Times of het 18.000 woorden tellende ‘Waar is Ria’, waarmee NRC begin dit jaar veel lof oogstte (niet alleen online overigens, er was een hele zaterdagbijlage aan gewijd). In Nederland brengt De Correspondent in zijn zoektocht naar ‘nieuwe vormen en technieken om de journalistieke inhoud optimaal te dienen’ voornamelijk longreads. In België experimenteert magazine en online platform knack.be met langere online verhalen. Uit hun metingen blijkt dat heel veel mensen die lange stukken volledig lezen, met name op de tablet en ook steeds vaker op een desktop. Ondanks de verkorte aandacht curve van met name de jongere medemens is de longread dus in populariteit toegenomen.

Waar bestaat een goede longread uit?

In een notendop heeft een goede longread de volgende kenmerken:

  • Tussen de vele regels door is te lezen dat de schrijver zelf erg enthousiast is over het onderwerp waarover hij schrijft. Is dit niet het geval dan merkt de lezer dat snel genoeg en haakt hij voor het einde af.
  • Afbeeldingen zorgen voor welkome onderbrekingen in de lange teksten en verdelen deze in eenvoudig te verteren stukken, bovendien ondersteunen ze de tekst.
  • Van een goede longread straalt authenticiteit af. In tegenstelling tot een tekst waaruit blijkt dat er geprobeerd is te raden wat Google wil horen of waarmee geprobeerd wordt iedereen aan te spreken. Authenticiteit zorgt voor meer lezers.
  • Alle feiten in een longread moeten kloppen. Als op maar één punt onvoldoende onderzoek is gedaan is de kans groot dat het artikel wordt afgefikt door iemand die er wel echt verstand van heeft.
  • Een longread moet de mogelijkheid bieden voor lezers te reageren. Hoewel veel grote dagbladen de mogelijkheid voor commentaar hebben verwijderd spreekt er juist waardering uit als mensen de moeite nemen te reageren en bovendien geeft dit de engagement die je graag wilt. Bij De Correspondent doen leden actief mee aan discussies rondom artikelen.

Een mooi voorbeeld van bovenstaande kenmerken is de longread The AI Revolution: The Road to Superintelligence, die door Elon Musk zelf werd goed bevonden en gepromoot.

Wat maakt een longread geschikt voor content marketing?

De journalistiek is dus volop bezig met longreads, maar ook bedrijven kunnen baat hebben bij lange, authentieke, inhoudelijke verhalen. De longread is namelijk zeer geschikt voor content marketing. Search engines algoritmes kijken naar heel veel factoren en met een longread kun je aan veel van die factoren tegemoetkomen zodat de longread hoog in de Google-ranking kan komen. De belangrijkste voorwaarde is misschien wel dat het verhaal niet lang is ‘om het lang zijn’, maar dat het echt wat toevoegt voor de lezer. Relevante kennis delen en concrete vragen beantwoorden zijn hét uitgangspunt van een SEO-proof longread, uiteraard met gebruik van de woorden waar je op gevonden wil worden. Potentiële klanten die op deze longread terechtkomen, zijn duidelijk op zoek naar hulp. Als je die hulp in het artikel biedt, is de kans groot dat ze vervolgens contact met je opnemen of hun gegevens achterlaten voor meer informatie – eventueel in ruil voor een gratis whitepaper met nóg meer verdieping.

Benieuwd wat content marketing en longreads voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Stuur me een berichtje op margreet@lubbersdejong.nl.

De 6 techtrends van SXSW

South by Southwest (SXSW) 2018 is aan de gang, hét showcasefestival met tech en trends. Geweldenaren, creatieve geesten en gelukzoekers schilderen hier in Austin de meest oogverblindende vergezichten en brengen de fantasie van toehoorders op hol. Als mediagoeroe, techliefhebber en vlogger doe ik verslag van deze bruisende biotoop van creativiteit. Hieronder lees je hoe de toekomst eruit ziet.

1. De smartphone verdwijnt! Alles wordt spraak

De afgelopen tien jaar is de invloed van technologie enorm gegroeid door de komst van de smartphone. Maar diezelfde smartphone gaat binnen nu en tien jaar verdwijnen! … tenminste, als we Amy Webb, oprichter van het Future Today Institute, mogen geloven. Spraak wordt de nieuwe userinterface en gaat zorgen voor een hele generatie aan nieuwe apparaten. Het zal niet gaan om één device, maar een hele serie apparaten die allemaal met elkaar interacteren.

2. Het internet versplintert

Wederom uit de koker van Amy Webb. Het internet is hetgeen ons allen verbindt, van de Eskimo’s in Alaska tot de Aboriginals in Australië. Maar het ene internet is de andere niet. Regeringen nemen controle over internettoegang en bewaken met behulp van wet- en regelgeving maatschappelijke waarden en opvattingen van hun land. Het mooiste voorbeeld in dit verband is China. Ontwikkelingen op het gebied van machine learning zijn daar vele malen verder, omdat regelgeving dat toestaat.

3. Alles wordt datagedreven

De ontwikkelingen op het gebied van machine learning gaan ongelofelijk hard en op SXSW kom je zowel mooie toepassingen van datadriven businessmodellen tegen, als techies die in de voorhoede nieuwe principes voor machine learning gebaseerde UIformuleren. Mooi voorbeeld vind ik Dominique Oliver en zijn verhaal over hoe hij zijn Braziliaanse modeketen Amaro laat floreren met behulp van data. Mooi voorbeeld van zo’n ‘techie in the trenches’ is Josh Clark van Big Medium. Hij heeft tien designregels geformuleerd voor machine learning based UX.

4. Risico’s van een datagedreven wereld

Er zit ook een behoorlijke keerzijde aan de datagedreven medaille. Het massale gebruik van data zorgt er ook voor dat risico’s op datalekken enorm groot zijn. Holly Rollo van RSA securities toonde in haar presentatie fijntjes aan dat de gemiddelde marketeer 83 tools gebruikt en daar komt rottigheid van. Je gaat gewoon voor gaas als je niet investeert in security. Komende jaren wordt dit belangrijker dan ooit.

5. Iedereen tegen racisme

Opmerkelijk dit jaar is het sterke geluid tegen Trump op SXSW en de zorgen om intolerantie in de wereld. Met name de opmars van racisme krijgt een podium. Ta-Nehisi Coats, een journalist van The Atlantic, vertelt bijvoorbeeld over de ongelijkheid tussen blanken en zwarten in de VS. Maar ook in de EU is er sprake van polarisatie. Sadiq Kahn, de burgermeester van Londen, vertelde over racisme in zijn stad en zijn zorgen voor de nieuwe generatie.

6. Decentralisatie

Al een aantal jaren is de wereld in de greep van blockchain en met name de decentraliserende werking van blockchain is veelgeprezen. Jozeph Lubin, de oprichter van Ethereum, prijst blockchain als middel die de macht van ‘Techs frightful five’ (Google, Microsoft, Apple, Facebook en Amazon) kan breken. Amber Baldet presenteerde modellen en cases van beveiliging die gebaseerd is op de decentraliserende werking van blockchain.

Benieuwd naar mijn vlogs vanuit Texas? Bekijk ze hier!

 

Klant aan het woord: Eric ten Harkel, directeur en oprichter van CoolProfs

In deze rubriek zetten we maandelijks een van onze klanten in de schijnwerpers. Ditmaal geven we het woord aan Eric ten Harkel, algemeen directeur en oprichter van CoolProfs. Deze IT-dienstverlener ontwikkelt samen met zijn klanten maatwerk bedrijfssoftware en maakt hierbij gebruik van het low-code platform OutSystems.

Wat doet CoolProfs en hoe onderscheiden jullie je van andere softwareontwikkelaars?
In nauwe samenwerking met onze klanten maken we software op maat, uiteenlopend van zware core-bedrijfssystemen tot mobiele applicaties. Daarbij stellen we de menselijke factor centraal, gebruiken we (uiteraard) Agile en scrum als aanpak, maar dan wel ‘onder architectuur’. En dat is soms nog een hele kunst. Door telkens de waarom-vraag beantwoord te krijgen proberen we erachter komen wat er nu echt nodig is.
Voor de softwareontwikkeling maken we gebruik van het low-code platform OutSystems. We zijn de oudste OutSystems-partner en hebben de meest ervaren OutSystems-ontwikkelaars in dienst en zijn dus een echte expert. Met het platform hoeven we geen code meer te schrijven maar kunnen we software modelleren en genereren uit die modellen de code. Zo kunnen we razendsnel te werk gaan. Bovendien hoeven onze consultants hierdoor niet meer zwaar technisch geschoold te zijn en kunnen we bij het aannemen van personeel de nadruk leggen op communicatieve vaardigheden en analytisch vermogen.

Dat was ook de strekking van je ingezonden brief naar de Volkskrant toch?
Klopt. Ik wilde aankaarten dat er in de toekomst steeds minder programmeer-code zal worden geschreven omdat software-ontwikkeling in verre mate zal worden geautomatiseerd en dat het dus weinig zin heeft om kinderen code te leren schrijven. Het is vooral schrijnend dat bij de informatica-opleidingen in het beroepsonderwijs er geen of weinig aandacht aan low-code wordt besteed.
Die brief heeft heel wat losgemaakt. Ik kreeg er veel reacties op, onder andere van docenten en rectoren van hogescholen die er meer over willen weten. Daar ben ik blij mee want dan sorteer je effect. Ik kan de komende tijd veel kopjes koffie gaan drinken.

Hoe bereiken jullie de doelgroep nog meer?
Over een paar weken houden we ons jaarlijkse relatie-evenement CoolUp waar een aantal van onze klanten komt vertellen over de projecten die we met ze doen. Dit jaar zijn er sprekers van onder andere Stedin, Samskip, RijkZwaan en KPMG – niet de minste – en wordt er in een hands-on sessie door Okapion uitgelegd wat User Experience inhoudt. Futuroloog Kristian Esser trapt het programma af in het Amsterdamse Tropenmuseum. Het is een laagdrempelig event waar bedrijven die flirten met het idee om met OutSystems te gaan werken hopelijk geïnspireerd raken over de mogelijkheden.
Verder wordt op dit moment de laatste hand gelegd aan een dik relatiemagazine dat we samen met Lubbers De Jong maken en tijdens de CoolUp zullen uitdelen. Dit moet ook een tipje van de sluier oplichten van de toekomst van software-ontwikkeling met low-code en wat CoolProfs daarbij kan betekenen.