5 tech-bestsellers die je optimaal voorbereiden op 2019

Tijdens ons kerstdiner geef ik elke collega bij Lubbers De Jong jaarlijks een mooi boek – ter afsluiting van het jaar én als vooruitblik op het nieuwe jaar. In lijn met deze traditie zet ik in deze blog de beste tech-boeken van afgelopen jaar op een rij. Lees ze tijdens de kerstvakantie en je bent optimaal voorbereid op een nieuw jaar vol technologische ontwikkelingen, hypes en machtsverschuivingen. Alvast een mooi 2019 gewenst!

1. Amy Web – The Big Nine

Volgens NRC woedt er inmiddels een koude oorlog over kunstmatige intelligentie (AI), met China en de Verenigde Staten als ongenaakbare grootmachten. In dit wervelende boek beschrijft Amy Webb hoe aan Amerikaanse zijde Amazon, Google, Facebook, Microsoft, IBM en Apple en aan Chinese kant Tencent, Baidu en Alibaba inmiddels zijn uitgegroeid tot de ‘goden van AI’. Wat betekent dit voor de mensheid? Aanrader!

2. Kai-Fu Lee – AI Superpowers

Ook tip 2 gaat over de Chinese opkomst in AI – een ontwikkeling die simpelweg niet te negeren valt. AI is hét tech-thema van onze tijd en in deze New York Times-bestseller laat Kai-Fu Lee zien hoe snel China ‘ineens’ is uitgegroeid tot wereldmacht op dit gebied. Enorm boeiend.

3. Yuval Noah Harari – 21 lessen voor de 21e eeuw

Na Sapiens en Homo Deus is de Israëlische historicus Harari terug met een nieuw boek, waarin hij de 21 meest urgente vragen van deze tijd beantwoordt. AI komt natuurlijk weer voorbij als potentiële dreiging, net als ecologische rampen, oorlogen en data privacy. Er komt veel op ons af, maar met deze Harari bij de hand weet je wat je kunt verwachten.

4. Maurits Kaptein – Hallo wereld, hallo computer

Assistent-professor Maurits Kaptein geeft een heldere blauwdruk van hoe we er momenteel voorstaan op het gebied van digitale technologie. Terecht, want voor velen blijft tech nog een blinde vlek, die soms angstvallig gemeden wordt. Wil je echt weten wat AI, IoT en Big Data nu precies behelzen? Pak dit boek erbij.

5. John Carreyrou – Bad Blood

Veel startupverhalen zijn te mooi om waar te zijn en het verhaal van Theranos is daar zeker één van. Onder leiding van de charismatische Elizabeth Holmes, die het bedrijf op haar 19e in 2003 oprichtte, groeide de technologie voor het testen van bloed uit tot mythische proporties. Alleen… er was nooit een technologie. En daar kwam de wereld pas achter toen er 700 (!) miljoen dollar in de Silicon Valley-startup was gestoken. Letterlijk een bloedstollend verhaal.

Bicker Brain Session #3: business angels, scheikundigen en slechteriken

In zijn dagelijkse nieuwsbrief De Bicker speurt Michiel Bicker Caarten, medeoprichter en oud-hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio, met een nieuwsgierige verrekijker de horizon af. Inmiddels is er ook een live variant van deze succesvolle nieuwsbrief: de Bicker Brain Sessions. Dat maakte mij benieuwd en daarom luisterde ik afgelopen week met gespitste oren naar Ruud Hendriks van Startupbootcamp, Esther Thole, auteur van ‘Makers van Leven’, en Marcel Crok, klimaatscepticus en door zichzelf gelabeld als ‘super bad guy.’ De belangrijkste inzichten deel ik in deze blog.

Investeren in een start up? Zo moet het!

Ruud Hendriks gaf een fascinerende speech over de invalshoek van business angels, personen die hun persoonlijk vermogen investeren in beginnende bedrijven. Volgens Hendriks moeten business angels niet alleen kijken naar het idee van een startup, maar naar de mensen achter het idee. Hebben deze de drive, empathie en structuur om het idee groot te maken? De drive is het allerbelangrijkste aspect: is de oprichter van de startup er honderd procent toe bereid om alles op te geven en er iedere dag aan te werken? Het kan dus niet ‘even erbij’ of naast een andere baan. Zonder deze drie vereisten zal een startup niet succesvol zijn ook al gaat het om het meest innovatieve idee van dit moment.

Daarnaast moet een business angel doelen stellen aan de groei van de startup en deze opvolgen. Bij het opvolgen van de doelen moet er ook ruimte zijn voor het accepteren van tegenslagen en slechte cijfers. Een ander belangrijk aspect is namelijk vertrouwen tussen de investeerder en de oprichters. Ook is het belangrijk dat de investeerder advies geeft, maar niet leidt. Zorg voor een goede balans tussen betrokkenheid en de ruimte voor de creativiteit van de oprichters. Om Steve Jobs te citeren: “It doesn’t make sense to hire smart people and tell them what to do; we hire smart people so they can tell us what to do.”

De allereerste vorm van leven

In haar boek ‘Makers van Leven’ gaat Esther Thole op zoek naar de aller-aller-àllereerste vorm van leven. We schatten dat 14 miljard jaar geleden de oerknal plaatsvond, dat 4,5 miljard jaar geleden de aarde zijn huidige vorm kreeg en ongeveer 4 miljard jaar geleden ‘leven’ ontstond.  Thole is op onderzoek gegaan naar de tussenliggende 500 miljoen jaar, want wat is daar nou gebeurd om het ontstaan van de eerste levende cel te triggeren? Antwoorden kon Thole ons helaas niet geven, maar wel een boel interessante inzichten en stof tot nadenken. Waarom willen we graag weten hoe leven ontstaan is? Om te kunnen begrijpen hoe je van elementen uit de welbekende scheikundige tabel, het periodiek systeem, leven kan maken. En of wij dit dan kunnen nabootsen. Thole denkt dat dit binnen nu en twintig jaar zal lukken. Thole liet ook twee sets van twee foto’s zien. Een van zichzelf en een van roodachtig mos op een steen met daarbij de opmerking: “U ziet hier een pure gelijkenis, bijna geen verschil te zien.” Dan laat ze een foto zien van dezelfde steen maar dan zonder het mos en een foto van zichzelf. “Ik zie hier geen enkele gelijkenis.” Ondanks gegrinnik in de zaal was haar boodschap duidelijk, wij lijken meer op organismes dan we denken. Nu nog bedenken hoe die organismes ontstaan zijn.

De ‘super bad guy’ van Nederland

Marcel Crok is geen scepticus in de zin dat hij het opwarmen van de aarde en de stijging van CO2 niet erkent. Hij is sceptisch over de gevolgen van toename van CO2. En hij stelt vragen bij klimaatmodellen die grote stijgingen in de temperatuur van de aarde voorspellen. De waarnemingen geven namelijk aan dat de aarde 1,5 graad stijgt bij het verdubbelen van CO2, maar de klimaatmodellen geven een verhoging aan van 3 tot 4 graden. Ook geeft het International Panel on Climate Change aan dat er geen stijgende trend is ontstaan wat orkanen en bosbranden betreft. Zonder verder inhoudelijk op deze discussie hier in te willen gaan, was vooral de maatschappelijke kant van zijn verhaal uitermate interessant. Crok noemt zichzelf met een reden een ‘super bad guy’: dit is namelijk het label dat de maatschappij hem geeft. Hij maakt de vergelijking met een Amerikaanse collega, Roger Pielke Jr, die uiteindelijk niet opgewassen bleek tegen alle kritieken vanuit de journalistiek, academici, lobby groepen en zelfs het Witte Huis. Hij bevond zich in een beknelde positie doordat zijn reputatie door het slijk werd gehaald. Hij werd onder andere beschuldigd van het feit dat hij voor een bedrijf werkte dat fossiele brandstoffen ontgint. Dit stipt de volgende vraag aan. Gaat het om de stijging van CO2 of om duurzaamheid of gaat het eigenlijk om een ideologische discussie? De meest schone oplossing voor energie is namelijk nucleaire energie. Maar ook daar steigert de maatschappij van, want het is niet duurzaam. Crok stelt dat de maatschappij utopische doelen nastreeft en dat dit een open discussie met verschillende meningen in gevaar brengt.

De volgende Bicker Brain Session is nog niet gepland. Aanmelden voor de dagelijkse De Bicker-nieuwsbrief kan hier.

Vacature: pr-adviseur tech en innovatie

Wil jij unicorns, scale-ups en internationale techgiganten helpen groeien door slimme pr- en marketingcampagnes? Ben je thuis in de techwereld, creatief en een digital storyteller? Weet jij daarnaast verhalen interessant te maken voor journalisten en influencers en kun je bovendien verwachtingen managen? Bekijk dan onderstaande vacature.

Lubbers De Jong tech pr

Wij zijn een pr-bureau voor bedrijven en organisaties in de technologiesector die via innovaties disruptie teweegbrengen. Wij zijn gespecialiseerd in pr, digital marketing, social media en contentcreatie. Het jonge team bestaat uit 15 enthousiastelingen die vanuit ons kantoor nabij de gezellige Utrechtsestraat in het Amsterdamse centrum merken helpen groeien. We streven naar de beste resultaten voor onze klanten en in onze awardhoek prijkt een mooi exemplaar van de Dutch PR Award van de VPRA.

Gezocht

Per direct zijn wij op zoek naar een medior pr-adviseur (40 uur) met minimaal vijf jaar werkervaring in een vergelijkbare functie. Daarnaast heb je een HBO- of universitaire opleiding communicatie, marketing, journalistiek of soortgelijke studie afgerond.

Jouw verantwoordelijkheden

  • Het adviseren van klanten over het inzetten van communicatie- en marketingmiddelen op basis van je ervaring en analyse van de ontwikkelingen in de markt.
  • Het maken en uitvoeren van pr- en contentmarketingplannen voor diverse bedrijven, van grote corporate organisaties tot innovatieve start-ups en scale-ups.
  • Het schrijven van verhalen, blogs, nieuwsbrieven, columns en andere externe en interne publicaties.
  • Het maken van journalistieke verhalen en het organiseren van persgesprekken
  • Het onderhouden van bestaande persrelaties en aangaan van nieuwe relaties met onder andere influencers, analisten, bloggers en opinieleiders.
  • Coördinatie van de inzet van het PESO-mediamodel.
  • Het bijhouden van en sturen op resultaten.

Enthousiast? Reageer nu!

Wil jij ons team komen versterken? Mail dan voor maandag 31 december je cv en motivatiebrief naar Anke van Heerebeek, anke@lubbersdejong.nl. Bezoek voor meer informatie onze website www.lubbersdejong.nl of bel 06 48203864

PR Boutiques International breidt uit met zes nieuwe pr-bureaus

Sinds een aantal jaar is Lubbers De Jong onderdeel van PR Boutiques International (PRBI), een wereldwijd pr-netwerk met ‘boutique agencies’. We zijn blij te kunnen melden dat we zes nieuwe leden mogen verwelkomen in dit netwerk van pr-bureaus. In totaal heeft PRBI nu 45 leden in negentien landen.

Galvanise PReVerythink PR Boutique, Botica Butler Raudon Partners/Passion PR, CarusoPR, Polkadot Communications en LaunchIt Public Relations zijn de zes recent toegetreden nieuwe bureaus.

PRBI President Amanda Foley: “De aantrekkelijkheid van PRBI komt voort uit het feit dat PRBI een goede ingang is naar de globale economie en zo alle behoeftes van de cliënt kan vervullen. We hebben nu 45 leden verdeeld over 19 landen. Dat is een krachtig middel voor business development. Door de vele diverse leden is er altijd toegang tot de juiste expert voor jouw cliënt op een bepaalde locatie. Dit blijkt nu ook weer. Door de nieuwe leden zetten we niet alleen voet aan de grond in Spanje, Nieuw Zeeland, India en Australië, maar verstevigen we onze vertegenwoordiging ook in San Diego en Chicago.”

We hebben een nieuwe collega: Esmée van Loo

We hebben er weer een nieuwe collega bij! Sinds een paar weken versterkt Esmée van Loo ons team. In dit interview stelt zij zichzelf voor.

Esmée, wat ga je doen bij Lubbers De Jong?
‘Ik word de algemene projectondersteuner en office assistent. Ik zal als een soort vliegende keep fungeren en overal bijspringen waar nodig. Vrij divers dus!’

Waar kijk je het meest naar uit in deze nieuwe baan?
‘Ik kijk er het meest naar uit om krachtige korte stukken te schrijven. Ik heb een juridische achtergrond en daar leer je bombastisch taalgebruik te gebruiken in lange zinnen, dus dit is een mooie uitdaging. Daarnaast wil ik ook graag de verdieping in. Hoe zet je nou communicatie zo in dat je een bedrijf krachtig in de markt kan zetten en je doelgroep kan bereiken? Het strategisch stukje lijkt me een mooie uitdaging om onder de knie te krijgen.’

Wat vind je het leukst aan je werk?
‘Ik ben natuurlijk pas net begonnen, maar vooralsnog vind ik mijn collega’s erg prettig en dat vind ik heel belangrijk. Ook vind ik het een aangename verrassing dat ik meteen de vrijheid kreeg om te schrijven en hierin begeleid werd.’

Hoe zorg je ervoor dat je het vandaag beter doet dan gisteren?
‘Ik vraag regelmatig om feedback bij collega’s en vrienden. Je kunt zelf niet altijd zien of je vooruit gaat of blijft stilstaan. Daarom is de mening van een ander altijd handig. Daarnaast is het ook belangrijk om ergens doelen voor jezelf neer te pennen en hier af en toe naar te kijken of je in progressieve lijn bezig bent om deze te behalen.’

Wat doe je verder nog zoal in het leven? Wat doe je het liefst als je niet aan het werk bent?
‘Mijn interesses zijn vrij breed en liggen nogal uit elkaar. Je kunt me in het weekend al joggend met een geleende hond in een natuurgebied vinden, maar ik kan ook net zo goed in Berlijn in de vroege uurtjes in een donkere club ergens gevonden worden. Verder ben ik vrij sportief en ben ik graag op pad met mijn vrienden. Ik heb nooit muziekles gehad of iets kunstzinnigs gedaan dus ik ben me nu aan het oriënteren of ik drumles kan nemen en/of tekenles.’

Foto: Joris Hilterman

Klant aan het woord: Eli Barenholz, directeur GrassGreener Europe

Maandelijks laten we één van onze klanten aan het woord in deze rubriek. Ditmaal zetten we GrassGreener Europe in de schijnwerpers. Dit executive search bureau ontwikkelde in eigen huis een bijzondere selectiemethode voor kandidaten op executive niveau: de BarHeim Methode. Eli Barenholz is eigenaar en directeur van het bedrijf dat hij samen met zijn partner, Henriette Oppenheim, runt.

Wat doet GrassGreener Europe?

“GrassGreener Europe selecteert executive talent wereldwijd. We hebben ons bedrijf opgericht in 1998 en werkten onder meer voor organisaties als PostNL, KPN, Erasmus Ziekenhuis Rotterdam; we zijn actief in bijna alle sectoren. Hiervoor werkten wij onder de naam Probus HCM, maar sinds 2014 voeren we de bedrijfsnaam GrassGreener Europe en maken we gebruik van een disruptieve recruitmentstrategie. Deze strategie bestaat uit een innovatieve combinatie van recruitmentmethodologie en technologie, samen de BarHeim Methode geheten.”

Wat maakt deze methode uniek en succesvol?

“Het komt erop neer dat we uitgaan van de basis bij het vinden van de juiste kandidaat voor hoge functies, namelijk de juiste selectiecriteria. Bij onze methode staat het talent van de kandidaat, zijn persoonlijkheid en zijn manier van werken centraal, waar de traditionele bureaus nog vooral naar het cv en de werkervaring van de kandidaat kijken. Kortom, wij werven op basis van firing criteria in plaats van de klassieke hiring criteria. Onze methodologie heeft zich de afgelopen jaren bewezen; wij halen een retentie van 96%. Alleen dat al is uniek in de executive search wereld en van grote waarde voor bedrijven. Het kan ze namelijk veel geld kosten als een executive talent binnen een jaar al niet meer succesvol blijkt te functioneren op de functie waarvoor hij is aangenomen. Dit willen wij met onze methode zien te voorkomen, en meestal lukt dat ook.”

Wat willen jullie met pr en contentmarketing bereiken?

“We willen vooral onze naamsbekendheid vergroten in Nederland. Daarnaast is leadgeneratie van belang voor ons bedrijf. Met de introductie van de BarHeim Methode in de Nederlandse markt, willen we dit bereiken. Bovendien is GrassGreener een bureau van wereldklasse en dat willen we graag uitstralen.”

Wie willen jullie bereiken en wat doen jullie om die doelstelling te bereiken?

“Onze doelgroep bestaat uit het hoger en middel management bij grote bedrijven en directies bij het middenbedrijf. HR-managers zijn voor een derde verantwoordelijk voor het beslissen om met ons in zee te gaan, tweederde ligt bij de businessverantwoordelijken. Hen willen we bereiken aan de hand van het PESO-model, waar Lubbers De Jong ons bij helpt. We zijn pas net van start, maar we geloven dat we met paid, earned, shared en owned media onze doelgroep kunnen bereiken en onze doelstellingen kunnen behalen.”

Benieuwd naar de voordelen van de BarHeim Methode? Lees er hier alles over. En bekijk ook eens de vlogs van GrassGreener Europe over Bad Hires en Firing criteria.

De designer van de toekomst kan ook programmeren

Op woensdag 24 oktober komen tech en design bij elkaar tijdens een speciale editie van Digital Wednesday midden in de Dutch Design Week in Eindhoven. Vier sprekers, allen actief op het snijvlak van ontwerp en technologie, nemen je mee in de wondere wereld van generatief design. Met een van hen, de 25-jarige designer en creative coder Vera van de Seyp, blikken we in dit interview alvast vooruit.

Wat is generatief design precies?

‘In generatief design komen ontwerpen en programmeren samen. Het betekent dat je iets ontwerpt aan de hand van een aantal vaste parameters of regels, die je vastlegt in een algoritme. In plaats van dat je direct aan het eindresultaat werkt, bedenk je een set van regels die vervolgens zelf voor het ontwerp zorgen. Het voordeel is dat je heel snel ontwerpschetsen kan maken en iets kan creëren wat met de hand eigenlijk niet kan. Het interessante is dat zo’n ontwerp continu kan veranderen, het is enorm dynamisch.’

Hoe ben jij met generatief design in aanraking gekomen?

‘Dat gebeurde tijdens mijn tijd aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten (KABK), waar ik een opleiding tot grafisch ontwerper volgde. Ik ontdekte, onder meer door mijn docent Just van Rossum, die ook op Digital Wednesday spreekt, dat programmeren een geweldige tool is voor een ontwerper. Voor mij was die ontdekking echt een eureka-moment. Ik ontwierp tot dan toe eigenlijk al vrij generatieve beelden, maar kwam er nu achter dat het door te programmeren uitdagender werd én ook nog eens veel minder tijd kostte. Sindsdien ben ik er volledig ingedoken en nu doe ik een master Media Technology aan de Universiteit Leiden om me verder te verdiepen in onder meer kunstmatige intelligentie. Daarnaast doe ik projecten als freelancer.’

Kun je een paar voorbeelden geven van je eigen projecten?

‘Een opdrachtgever vroeg me om beeld te ontwerpen voor een terugkerend evenement, en gaf me als input een aantal teksten van deelnemers. Ik heb een script geschreven dat keywords uit die teksten filterde en op basis van die keywords afbeeldingen van het net scrapete, en vervolgens in een volgorde zette en op elkaar spiegelde. Zo kon ik met een relatief simpele code heel veel visuals in korte tijd maken. Zonder programmeerskills was dit onmogelijk geweest. Ook heb ik een VJ tool gemaakt, met visuals die live reageren en meebewegen met geluid.’

Waar staat generatief design op dit moment?

‘Generatief design bestaat inmiddels al langer dan ik, meer dan vijfentwintig jaar dus. Er is in die tijd natuurlijk veel veranderd, door alle nieuwe technische mogelijkheden. Ik denk dat het vakgebied inmiddels de hype-fase wel voorbij is. Er is een actieve community en er zijn steeds meer ontwerpers die ook programmeren. Bedrijven ontdekken dat deze hybride ontwerpers heel geschikt zijn voor bijvoorbeeld het bouwen van websites en apps. Normaal werken een designer en een programmeur bij dit soort projecten samen, ieder op hun eigen gebied. Maar het is natuurlijk mooi als iemand die skills kan combineren. Ik merk overigens dat nog niet alle designers ook programmeren. Ik moet regelmatig ‘nee’ zeggen tegen potentiële opdrachtgevers, omdat ik naast de master die ik fulltime volg niet alle klussen kan aannemen. Een luxepositie natuurlijk, en ik denk dat het belangrijk is dat het aantal programmerende designers gaat groeien. Er liggen zo veel kansen!’

Benieuwd naar Vera’s verhaal? Kom op woensdag 24 oktober naar Igluu in Eindhoven! Meld je gratis aan voor deze speciale design-editie van Digital Wednesday.

Het geheim van een geweldig verhaal? Mensen!

Een van de charmes van werken bij een tech-adviesbureau is dat je vaak inspirerende en ambitieuze mensen ontmoet. Mensen die de wereld mooier maken met allerlei slimme oplossingen, en daar onwijs enthousiast over kunnen vertellen. Vaak zijn ze alleen zó enthousiast, dat ze direct in de technische details duiken… En dan zijn ze me snel kwijt. Ik hou ook van mooie gebouwen, maar van een architect hoef ik niet te horen welke zandkorrels er in het beton zitten. Dan hoor ik liever waar de inspiratie voor dat mooie gebouw vandaan komt.

Vaak zijn het de mensen achter de mooie producten die een verhaal interessant maken, niet die producten zelf. In de wondere wereld van tech lijkt dit soms echter vergeten te worden, zeker wanneer het ‘business-to-business’ communicatie betreft. En ik snap ook wel hoe dat komt: als je dag en nacht werkt aan een technisch perfecte oplossing, dan ben je daar enorm enthousiast over. Dus waarom zou je dan niet al je kennis en technische skills delen, zodat de wereld op een dag misschien inziet wat voor iets moois je hebt gebouwd? Het eerlijke antwoord is dat het meestal niemand iets kan schelen. Jij bent wat dat verhaal interessant maakt, niet het vakjargon.

Echte mensen willen echte verhalen

Wat ook helpt is om je publiek duidelijk te maken hoe jouw technische oplossing impact gaat maken op hun leven. En dat doe je niet door cijfers te delen of simpelweg te stellen dat je iets geweldigs hebt gemaakt. De enige manier om echt een snaar te raken bij je doelgroep, is door te laten zien hoe echte mensen jouw oplossing ervaren. Doet het echt iets met ze, in hun persoonlijke dan wel professionele leven? Laat dat zien, bijvoorbeeld met een video of een interview! En maak het niet mooier dan het is:  mensen hebben het echt wel door wanneer je ze bullshit verkoopt.

Maar… wat als je niet speciaal bent?

Tja. Misschien heb je gewoon een simpele oplossing bedacht die eigenlijk maar weinig impact heeft. Oké, mensen hebben er echt wel baat bij, maar is er een interessant verhaal te vertellen? Laten we eerlijk zijn: waarschijnlijk niet. Geen zorgen, want dat geldt natuurlijk voor de meeste producten. Kijk, als Apple een nieuwe telefoon presenteert dan hangt iedereen meteen aan hun lippen, maar voor de rest van de bedrijven is het meestal niet zo makkelijk. Apple weet hoe het moet: ze hebben een duidelijke storytelling-aanpak bij hun productpresentaties en gaan nooit de diepte in.

Als je indruk wil maken met een normaal product waar niet iedereen direct van achterover valt, dan moet je uit je comfortzone stappen en goed bedenken wat jou en je bedrijf zo speciaal maakt. Gratis lunches en tafeltennis? Geweldig! Maar dat heeft de rest ook. Wat maakt je écht onderscheidend? Wat rechtvaardigt jouw bestaan?

Zoek je verhaal, het is er echt wel

Als je diep genoeg graaft en eerlijk naar jezelf bent, is er altijd een geweldig verhaal om te delen. Een ervaring die je leven veranderde, een mentor die je inspireerde het beste uit jezelf te halen… Er is altijd iets dat de moeite waard is! En als er niets is, wat houdt je dan tegen om zo’n verhaal zelf te creëren? Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel niet dat je zomaar iets uit je duim moet zuigen – dat is het domste dat je kunt doen. Maar als je een beetje lef toont en creatief bent, kun je misschien iets doen dat zo origineel of opvallend is, dat er vanzelf een geweldig verhaal ontstaat om te delen.

Voorbeelden genoeg. Nike steunt American football-speler Colin Kaepernick. Red Bull liet Felix Baumgartner uit de ruimte springen. Bynder sloot al zijn kantoren in de zomer. En dankzij deze verhalen hebben we het echt niet ineens massaal over DAM-oplossingen, energiedrankjes of schoenen. Maar we práten wel over die acties, en dat komt de merken die er achter zitten ten goede. Van die positieve exposure gaan ze profiteren, zowel op de korte als op de lange termijn. En dat is nou net de kracht van een geweldig verhaal.

Case EVBox – Laadpalen redden levens

Per dag krijgen in Nederland 300 mensen een hartaanval buiten het ziekenhuis. In Delft zijn EVBox-laadpalen daarom sinds de zomer uitgerust met een Automatische Externe Defibrillator (AED). Met deze reanimatie-apparaten kunnen duizenden levens worden gered. Aan Lubbers De Jong de mooie taak om voor publiciteit te zorgen rondom deze samenwerking tussen EVBox, stichting City AED, gemeente Delft en energiebedrijf Engie. In deze case lees je hoe we dat hebben gedaan en wat het opleverde.

Doelstelling

Met de installatie van de AED’s wil EVBox laten zien dat laadpalen in het publieke domein een groter maatschappelijk nut hebben dan enkel het opladen van elektronische auto’s. Met de actie wil EVBox het maatschappelijk draagvlak voor laadoplossingen in het straatbeeld vergroten. Maar belangrijker nog: AED’s redden levens. Er is een tekort aan AED’s op openbare locaties en de apparaten moeten gemakkelijk toegankelijk zijn. Een ideale match dus met laadpalen voor elektronische vervoersmiddelen. Voor EVBox vormde deze samenwerking natuurlijk een mooie aanleiding om met behulp van Lubbers De Jong de publiciteit op te zoeken.

Aanpak

Onze aanpak was zowel strategisch als uitvoerend. Met de betrokken stakeholders, gemeente Delft, de stichting City AED en energiebedrijf Engie is de strategie en het communicatieframe besproken. Om zo veel mogelijk persaandacht te genereren heeft Lubbers De Jong gebruikgemaakt van mediapitches. We hebben het verhaal exclusief bij verschillende media aangeboden voordat het persbericht op de dag van de onthulling werd verstuurd. Omdat goed beeld van doorslaggevende rol kan zijn bij mediasucces heeft een professionele fotograaf de onthulling vastgelegd. De foto’s konden door de pers vrij worden gebruikt.

Resultaat

De lancering van AED’s op laadpalen leverde uiteindelijk veel aandacht op. De Telegraaf, Algemeen Dagblad, Trouw, Omroep West en vakbladen Skipr en de Nationale Zorggids schreven over de levensreddende laadpaalnoviteit. Ook werd het bericht op verschillende patiëntenplatformen gepubliceerd. Naast het publicitaire succes heeft de berichtgeving ook binnen EVBox veel losgemaakt. Raadsleden van andere gemeentes (zoals Zoetermeer en De Bilt) willen Delft volgen en bespreken de mogelijkheden van het uitrusten van laadpalen met AED’s in de media. De organisatie doet bij van tal van gemeenten mee in zogenaamde tenders, terwijl beleidsbepalers ook zelf contact opnemen met EVBox. Hiermee is het idee om AED’s gemakkelijker te bereikbaar te maken uitgegroeid tot een belangrijke usp bij het verduurzamen van de mobiliteit.

 

3 SEO-tips voor vindbare website content

Dagelijks schrijven we bij Lubbers De Jong relevante, inhoudelijke en goed leesbare content voor onze tech klanten. Hierin combineren we creativiteit én technische SEO, zodat deze teksten niet alleen resoneren bij onze klanten en hun doelgroepen, maar ook bij de eerste resultatenpagina van Google.

Jouw artikelen zo hoog mogelijk in Google

Ons doel is om artikelen zo hoog mogelijk in de Search Engine Ranking Page (kortweg SERP) van Google te laten verschijnen, zodat de vindbaarheid van het web domein van onze klanten verbetert. Wil je ook content die zowel relevant is voor lezers als voor Google? Dan hebben we in dit stuk drie tips over de basis van SEO waarmee je alvast zelf aan de slag kan (maar uiteraard mag je ons ook gewoon bellen).

Tip 1: Begin met een korte zoekwoorden analyse

Stel: je werkt bij een organisatie die low code platform oplossingen aanbiedt, en je wil een inhoudelijk artikel over dit onderwerp schrijven voor op de blog-sectie van je website. Bekijk dan welke zoektermen rondom de query ‘low code platform’ vaak worden gebruikt in Google. Mijn tip hierbij: kijk niet naar het zoekvolume, maar maak een selectie van de termen die overeenkomen met wat jouw beoogde doelgroep het meest interessant vindt. Zo komt er bij mijn analyse op de query ‘low code platform’ het volgende naar boven: ‘what are low code platforms’, ‘low code app’ en ‘low code forrester’ naar boven. Als je al deze termen in het artikel gebruikt, krijg je geheid meer bezoekers naar het artikel, simpelweg omdat het vaker gezocht wordt.

Gratis keyword tools
Zelf maak ik bij voorkeur gebruik van Semrush, maar dat is een betaalde tool, voor echte liefhebbers. Voor gratis zoekwoorden-onderzoek kun je terecht bij de keyword tool Ubersuggest, of met de meest relevante naam ooit: keywordtool.io. Die laatste vraagt overigens een maandbedrag als je ook het zoekvolume van query’s wil weten, maar daarvoor kun je kosteloos terecht bij de zoekwoorden tool van Google Ads: de zoekwoordplanner.

Tip 2: Zorg dat je website snel laadt

Website bezoekers verwachten tegenwoordig een razendsnelle dienstverlening, ook online. Dat geldt ook voor de content op jouw website: als die langzamer dan binnen 5 seconden laadt, is 50% van de bezoekers al afgehaakt. En dan kan je rekenen op een hoge bouncerate. Het verkleinen en optimaliseren van afbeeldingen kan al zorgen voor een veel betere laadtijd. Vermijd wel het verkleinen met HTML. Daarmee voeg je extra code toe, en dat kost juist meer tijd om te laden. De netto laadtijd-winst is daardoor dus niet maximaal. Gebruik in plaats daarvan bijvoorbeeld het programma PIXResizer (voor Windows) of Photo Size Optimizer (voor Mac). De laadsnelheid van je website kun je checken met gratis tools als Pingdom of Uptrends.

Tip 3: Voeg een call to action en share buttons toe

Voor optimale ranking wil je het liefst dat lezers niet afhaken na een paginabezoek, maar verder gaan lezen binnen je website. Zorg dus voor een interessante call to action door een button of pop-up in je artikel in te bouwen. Plaats daarnaast ook altijd een aantal social buttons. Google bekijkt namelijk of jouw content wordt gedeeld en hangt daar een waarde aan: hoe meer shares, hoe beter je ranking. Plaats daarom ook altijd wat social buttons. In het veelgebruikte CMS WordPress bestaan handige plugins zoals Shareaholic en AddThis.

Laat jouw content optimaliseren voor SEO

Geen tijd om zelf aan de slag te gaan met SEO-optimalisatie voor jouw content? Laat ons dat dan voor je regelen. Wij doen eerst een uitgebreide check van voor jouw relevante zoekwoorden met professionele tools, waarna we je bestaande content optimaliseren door deze zoektermen te implementeren. Uiteraard gaan we ook aan de slag met je tags, en voegen we andere SEO-aspecten toe aan de HTML-code van je pagina.

Gratis SEO verbeterpunten in je mailbox?

Stuur een mail naar maite@lubbersdejong.nl met jouw bedrijfsnaam en je web url en je ontvangt van mij een scan van enkele SEO verbeterpunten van jouw webcontent!