Impact

May 6, 2024

Lessen van The Ocean Cleanup om transities te versnellen

In de strijd tegen milieuvervuiling spelen niet-gouvernementele organisaties (NGO's) een cruciale rol. Ze zijn vaak de katalysatoren voor verandering. Het verhaal van oprichter Boyan Slat en zijn The Ocean Cleanup is hier een goed voorbeeld van. Onlangs behaalde deze NGO een mijlpaal van in totaal 10 miljoen kilo opgehaald plastic. Hoe krijgt Boyan dit voor elkaar? We bekijken het door de lens van de Theory of Change-methodiek.

Wil je binnen elke context - sociaal, organisatorisch of binnen een gemeenschap - verandering teweegbrengen, dan begin je vaak bij een individu of een kleine groep.  

Dit proces is bijzonder belangrijk binnen de Theory of Change, een krachtige methodiek die organisaties gebruiken om complexe sociale veranderingen te realiseren.

Plastic afval verwijderen uit onze oceanen lijkt een bijna onmogelijke opgave. Maar als je Boyan’s werk bekijkt door de lens van de Theory of Change, lijkt niets onmogelijk. Ook jij kunt deze lessen toepassen.

Stap 1. Begin met de gewenste uitkomst
De Theory of Change begint met het eindresultaat. Vervolgens bepaal je de noodzakelijke stappen om je doel te bereiken. Boyan’s droom? Het opruimen van de plastic soep in onze oceanen.  

Boyan was nog maar 16 jaar oud toen hij op het idee kwam. Tijdens het duiken in Griekenland schrikt hij van de hoeveelheid plastic in het water. “Waarom ruimen we dit niet op?” Zijn vraag zet een kettingreactie in gang die de basis zou vormen voor The Ocean Cleanup.

Technologie is het krachtigste middel voor verandering.

Boyan Slat, founder en CEO van The Ocean Cleaup

Stap 2. Frame het probleem en plan achterwaarts
Volgens Boyan moeten er twee dingen gebeuren. Ten eerste moet al het plastic afval in de rivieren onderschept worden om te voorkomen dat meer plastic de oceanen bereikt. Daarnaast moeten bestaande afvalophopingen in de oceanen worden opgeruimd.

Terug op school bedacht hij een oplossing. Een soort opvangsysteem dat slim gebruikmaakt van zeestromingen om plastic op verschillende punten in de oceaan op te vangen.  

Boyan ontwikkelde de eerste concepten voor The Ocean Cleanup als onderdeel van een schoolproject. Hij zette zijn studie lucht- en ruimtevaart aan de TU Delft zelfs volledig aan de kant om zich volledig op dit project te richten. Met slechts €300 aan spaargeld richtte Boyan zijn Ocean Cleanup op.

Maak het persoonlijk en indringend
Als je iets wilt laten veranderen, dan moet je eerst aantonen waarom dat zo belangrijk is. Maak het persoonlijk en indringend. Laat zien wat er op het spel staat.

Dat deed Boyan op een briljante manier toen hij in 2012 zijn idee voor het eerst presenteerde tijdens een TEDx-talk. Zijn video ging direct viraal en trok wereldwijd aandacht voor het probleem.

Stap 3: Mobiliseer een gemeenschap
Naast het plannen van je acties, is het nodig om mensen te mobiliseren—van lokale community’s tot specifieke stakeholders en beleidsmakers. Want als dat netwerk sterk is, haken je supporters minder snel af.

Boyan’s initiële financiering kwam via een crowdfunding-campagne die de harten en verbeelding van duizenden mensen raakte. Die campagne bracht 2,2 miljoen dollar op, waarmee hij het project van de grond kreeg. Later sloten ook invloedrijke investeerders en grote bedrijven zich aan, wat cruciaal was voor de schaalvergroting van zijn operaties.

Technologie als motor van verandering
“Technologie is het krachtigste middel voor verandering”, schrijft Slat in 2017 in The Economist. “Technologie geeft ons bouwstenen om compleet nieuwe oplossingen te bedenken. Het versterkt onze menselijke vermogens.”

Boyan en zijn team experimenteren gedurende een aantal jaar met verschillende prototypes. Het eerste prototype, System 001, slaagde er niet in om consistent plastic te verzamelen. Maar met zijn jeugdige onverschrokkenheid hervond Boyan zich.  

Dit leidde tot System 002, beter bekend als ‘Jenny’. Het uiteindelijk nog grotere prototype System 003 bracht uiteindelijk de beste resultaten. Samen verzamelden deze systemen duizenden kilo's plastic.

Wat kan jij doen om transities te versnellen?
Kennis is macht en actie transformeert. Door je te verdiepen in de problematiek en actief bij te dragen aan oplossingen - of het nu via vrijwilligerswerk is, donaties en steun aan NGO's, of door duurzame keuzes in het dagelijks leven – iedereen kan uiteindelijk een verschil maken.  

Vergroot je kennis en deel deze informatie binnen je netwerk, want samen komen we verder. Door zo veel mogelijk samen te werken, kan je de druk op overheden en de samenleving opvoeren en grootschalige veranderingen bewerkstelligen. Jouw stem is belangrijk in het grotere geheel van milieuactivisme.

Gebruik ook sociale media om je boodschap te verspreiden. Online win je sneller aan momentum. Zorg dat online activisme leidt tot concrete acties.  

Wil je jouw missie met ons uitdokteren? Maak dan een afspraak.

Deel dit artikel

Meer weten?

Lennart Schoemaker

PR Strateeg

Nieuwsgierig naar hoe wij jou kunnen helpen? Stuur een bericht en we nemen z.s.m. contact met je op.

Stuur een bericht →

Meld je aan voor de LDJ Techwatch

Ontvang maandelijks techupdates die relevant zijn voor jouw bedrijfsgroei.
Aangemeld!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Meld je aan bij LDJ Techwatch

Ontvang updates over techontwikkelingen die relevant zijn voor jouw bedrijfsgroei. Word vandaag nog onderdeel van de community.

Bedankt. Je bent aangemeld!
Oeps, er gaat iets mis.
Cookie-instellingen

Uw privacy is voor ons van groot belang, daarom kunt u ervoor kiezen om bepaalde opslagtypes die niet essentieel zijn voor de werking van de website uit te schakelen. Het blokkeren van deze categorieën kan invloed hebben op uw gebruikservaring op onze site. Meer informatie

Alle cookies accepteren

Deze onderdelen zijn nodig om de website naar behoren te laten functioneren.

Altijd actief

Deze cookies worden ingezet om advertenties aan te bieden die beter aansluiten op uw interesses.

Met deze cookies kan de website keuzes die u maakt (zoals uw gebruikersnaam, taal of de regio waar u zich bevindt) onthouden en zo verbeterde en persoonlijkere functies bieden.

Deze gegevens helpen de beheerder van de website om te begrijpen hoe de website presteert, hoe bezoekers ermee omgaan en of er mogelijk technische problemen zijn.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.