Thought Leadership

November 24, 2023

Drie manieren om politieke onderwerpen in te zetten voor thought leadership

Op deze dag komen de grote thema’s van de samenleving opeens heel dichtbij. Iedereen deelt zijn mening over onderwerpen als bestaanszekerheid, gezondheidszorg of onderwijs. In deze periode is de relevantie van politieke thema’s ineens extreem hoog voor iedereen, omdat mensen erom geven.

Politieke onderwerpen voor thought leadership

Ik vind stemmen altijd leuk. Vrijwilligers lachen naar je, iedereen groet elkaar in het stemlokaal en de samenleving komt na maandenlange discussie over maatschappelijke onderwerpen tot een climax. In het stemlokaal toont vrijwel iedereen de beste versie van zichzelf. Misschien uit angst dat hun stem anders niet wordt geteld?

Ik heb zelf enorme last van sonder als ik het stemlokaal uitloop en recht in de ogen van een andere stemmer kijk. Het geeft mij een gevoel van “ik ken u niet, maar u heeft de afgelopen maanden, net als ik, het nieuws gevolgd, debatten bekeken en erover gediscussieerd. Toch zal ik nooit te weten komen wat uw conclusie was en op welke partij u stemt. En straks gaat u gewoon verder met uw leven.”

Op deze dag komen de grote thema’s van de samenleving opeens heel dichtbij. Iedereen deelt zijn mening over onderwerpen als bestaanszekerheid, gezondheidszorg of onderwijs. In deze periode is de relevantie van politieke thema’s ineens extreem hoog voor iedereen, omdat mensen erom geven.

De vraag is dus: hoe kun je hierop inspelen door vanuit een thought leadership-rol op de juiste manier over deze actuele thema’s te praten?

Hoe belicht je politieke en maatschappelijke onderwerpen door de lens van jouw perspectief?

Toon jouw expertise in politieke containerbegrippen
Het politieke debat is soms lastig te volgen en veel onderwerpen worden al snel een containerbegrip genoemd. Toch moeten politici en stemmers bij de totstandkoming van beleid uiteraard wel weten waar het concreet over gaat. Helaas is dat vaker niet dan wel het geval.

Een voorbeeld: de politieke opvattingen over ‘regelgeving voor AI’ slaan volledig de plank mis omdat er zo verschrikkelijk veel verschillende AI-toepassingen zijn. Gezichtsherkenning is bijvoorbeeld iets heel anders dan ‘generatieve AI’. Je kunt ze daarom ook niet over één kam scheren qua regelgeving.

Het is aan jou als expert om bij het bespreken van politieke thema’s zo duidelijk mogelijk te zijn in je communicatie. Daarbij is het belangrijk om containerbegrippen te vermijden of deze juist te duiden.

En met die helderheid kan je bovendien bijdragen aan de politieke en maatschappelijke acceptie van standpunten die voor jouw organisatie relevant zijn. Dit is dus een schone taak die bovendien kansen biedt.

Wacht niet tot ‘het perfecte onderwerp’ voorbijkomt
Het is een veel geziene misvatting: experts die wachten met thought leadership-activiteiten tot het perfecte onderwerp voorbijkomt dat het dichtst bij hun expertise, bedrijf of dienst ligt. Het risico van deze aanpak is dat het zelden tot actie leidt.

Thought leadership is veel meer een spel van thema’s en actualiteit. Hoe belicht je politieke en maatschappelijke onderwerpen, die van nature verder van je af lijken te staan, door de lens van jouw perspectief?

Dat klinkt misschien eng, maar daarmee maak je je boodschap automatisch relevant voor de maatschappij én voor jouw doelgroep. Spreek je daarom uit in het politieke debat en wacht niet op ‘jouw perfecte onderwerp’.

Verkiezingen voorbij, maar thema’s blijven relevant
Na de verkiezingen gaat de storm rondom de maatschappelijke thema’s misschien even liggen. Toch maak je politiek gezien juist na de verkiezingen de meeste impact.

In de formatieperiode krijgen veel thema’s namelijk meer lading en kleur gedurende het proces waarin politieke partijen elkaar proberen te vinden. Het is voor jouw organisatie dan ook uiterst belangrijk om de thema’s op lange termijn de aandacht te geven die ze verdienen.

In het stemhokje kom je werkelijk iedereen tegen, van links tot rechts. Maar één ding hebben we gemeen. We hebben immers allemaal een mening over de toekomst van onze maatschappij. Daarom ben je als thought leader eigenlijk verplicht om er een rol in te spelen. Niet alleen voor jezelf maar vooral voor de groei en toekomst van jouw organisatie.

Het is tijd om hier standpunten in te nemen, je visie te delen en duiding te bieden. Kun je dat niet? Dan ben je geen echte thought leader.

Bij LDJ zijn we expert in ‘het spel van thema en actualiteit’. Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw organisatie of jouw positie als woordvoerder? Plan dan een gesprek in met een van onze experts.

Deel dit artikel

Meer weten?

Mark van Gemeren

Senior PR Strateeg & Account Director

Nieuwsgierig naar hoe wij jou kunnen helpen? Stuur een bericht en we nemen z.s.m. contact met je op.

Stuur een bericht →

Meld je aan voor de LDJ Techwatch

Ontvang maandelijks techupdates die relevant zijn voor jouw bedrijfsgroei.
Aangemeld!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Meld je aan bij LDJ Techwatch

Ontvang updates over techontwikkelingen die relevant zijn voor jouw bedrijfsgroei. Word vandaag nog onderdeel van de community.

Bedankt. Je bent aangemeld!
Oeps, er gaat iets mis.
Cookie-instellingen

Uw privacy is voor ons van groot belang, daarom kunt u ervoor kiezen om bepaalde opslagtypes die niet essentieel zijn voor de werking van de website uit te schakelen. Het blokkeren van deze categorieën kan invloed hebben op uw gebruikservaring op onze site. Meer informatie

Alle cookies accepteren

Deze onderdelen zijn nodig om de website naar behoren te laten functioneren.

Altijd actief

Deze cookies worden ingezet om advertenties aan te bieden die beter aansluiten op uw interesses.

Met deze cookies kan de website keuzes die u maakt (zoals uw gebruikersnaam, taal of de regio waar u zich bevindt) onthouden en zo verbeterde en persoonlijkere functies bieden.

Deze gegevens helpen de beheerder van de website om te begrijpen hoe de website presteert, hoe bezoekers ermee omgaan en of er mogelijk technische problemen zijn.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.