Speelveld-analyse

January 26, 2024

Drie opvallende berichten in januari en twee inzichtvolle deepdives

LDJ dook deze maand in het nieuws. Drie items vielen meteen op. Niet alleen vanwege de nieuwswaardigheid, maar omdat dit de ontwikkelingen zijn die dynamiek in het speelveld brengen. We zetten ze voor je op een rijtje.

Meld je aan voor LDJ Techwatch en mis niets!
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Ontwikkelingen die dynamiek in het speelveld brengen

Wie durft te investeren, kan rekenen op groei
Deze maand kijken we naar de opmerkelijke stijging van techinvesteringen in Nederland. 2023 sloot sterk af door het beste kwartaal van 2023 te noteren in zowel het aantal deals als het totaal geïnvesteerde bedrag. In 2023 is er in totaal voor zeker 1,9 miljard euro geïnvesteerd in Nederlandse startups en scale-ups. Op 2021 en 2022 na is dit het beste jaar tot nog toe.

Voor 2024 zijn de vooruitzichten ook gunstig, mede dankzij nieuwe grote venture capital fondsen in life sciences en de groeiende interesse van Nederlandse pensioenfondsen in dit segment. Ook het beschikbare 'dry powder' in venture capital fondsen en de toename van 'paraplufondsen' wijzen op een positieve trend. Hoog tijd om te werken aan jouw overtuigingskracht als je van deze groeikansen wil profiteren.

Nationale Technologiestrategie
In een baanbrekende zet heeft het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat onder leiding van minister Micky Adriaansens de Nationale Technologiestrategie onthuld, een ambitieus plan dat tien cruciale technologieën speciale voorrang geeft.

De strategie heeft als doel om Nederland minder afhankelijk te maken van buitenlandse technologie. Doet jouw bedrijf iets met AI of robotica dat kan bijdragen aan de nationale innovatiedoelen? Dan is dit het moment om je te profileren.

SEO met unieke en inhoudelijke content
Bij online reputatie en zichtbaarheid moet je rekening houden met een compleet nieuw speelveld dankzij Google’s nieuwe Search Generative Experience (SGE), gelanceerd in december 2023. Het wordt beschouwd als een van de grootste veranderingen in online zoeken.

SGE integreert AI-gedreven content in de zoekresultatenpagina's (SERP's), waardoor de indeling van deze pagina's ingrijpend is veranderd. Een nieuwe studie onthult echter dat Google’s SGE voor lagere doorklikratio's zorgt.

Om op te vallen voor SGE-algoritmen, moeten online marketeers de lat daarom hoger leggen en content produceren die slimmer inspeelt op trending onderwerpen en concreet antwoord geeft op zoekvragen. Het is aanpassen of vergeten worden. Is jouw SEO-strategie klaar voor deze nieuwe realiteit?

Maak een afspraak met LDJ om jouw speelveld in kaart te brengen en jouw communicatie van een groei-impuls te voorzien.
Neem contact op →

De wake-up call van Silicon Valley
Bron: Forbes
Leestijd: 10 minuten

Alex Karp van Palantir Technologies zet Silicon Valley aan het denken. In zijn nieuwste boek, 'The Technological Republic', bekritiseert hij de zelfgenoegzaamheid van Silicon Valley. Hij roept op tot een radicale koerswijziging: wég van de winstjacht. Hij ziet technologiebedrijven liever samenwerken met de overheid.

Palantir is gespecialiseerd is in big data-analyse en levert software aan overheidsinstanties in de defensiesector. Zijn mening is dat technologiebedrijven een verantwoordelijkheid hebben om bij te dragen aan nationale belangen, zoals het bevorderen van de openbare orde. Karp uit kritiek op voor wat hij ziet als een overmatige focus op consumentengerichte producten die niet noodzakelijk in het algemeen belang zijn.

Is dit realistisch? Lees het volledige artikel

Ben Smith over de impact van 'traffic' op de media
Bron: Vrij Nederland
Leestijd: 15 minuten

Voormalig BuzzFeed-hoofdredacteur Ben Smith analyseert in zijn boek 'Traffic' hoe de strijd om clicks de journalistiek en democratie heeft beïnvloed. Dit heeft een medialandschap geschapen waarin sensatie en conflict vaak boven informatieve verslaggeving worden gesteld.

"We zitten in een tijdperk waarin het luidste verhaal wint, ongeacht de waarheidsgetrouwheid," waarschuwt Smith. “Mediaorganisaties moeten nadenken over de langetermijneffecten van hun werk.”

Welke rol speelt de balans tussen het najagen van clicks en het leveren van waardevolle content? Lees het volledige artikel

Deel dit artikel

Meer weten?

LDJ Techredactie

Nieuwsgierig naar hoe wij jou kunnen helpen? Stuur een bericht en we nemen z.s.m. contact met je op.

Stuur een bericht →

Meld je aan bij LDJ Techwatch

Ontvang updates over techontwikkelingen die relevant zijn voor jouw bedrijfsgroei. Word vandaag nog onderdeel van de community.

Bedankt. Je bent aangemeld!
Oeps, er gaat iets mis.
Cookie-instellingen

Uw privacy is voor ons van groot belang, daarom kunt u ervoor kiezen om bepaalde opslagtypes die niet essentieel zijn voor de werking van de website uit te schakelen. Het blokkeren van deze categorieën kan invloed hebben op uw gebruikservaring op onze site. Meer informatie

Alle cookies accepteren

Deze onderdelen zijn nodig om de website naar behoren te laten functioneren.

Altijd actief

Deze cookies worden ingezet om advertenties aan te bieden die beter aansluiten op uw interesses.

Met deze cookies kan de website keuzes die u maakt (zoals uw gebruikersnaam, taal of de regio waar u zich bevindt) onthouden en zo verbeterde en persoonlijkere functies bieden.

Deze gegevens helpen de beheerder van de website om te begrijpen hoe de website presteert, hoe bezoekers ermee omgaan en of er mogelijk technische problemen zijn.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.