Public Relations

July 13, 2023

De vier reputatie musthaves voor 2023

Het pr-vak verandert continu en eigenlijk zijn al die veranderingen belangrijk voor organisaties, hun reputatie en relaties met alle stakeholders (intern en extern). Dit zijn de vier reputatie musthaves voor 2023.

Reputatie musthaves voor 2023

1. AI-gestuurde communicatiemiddelen
AI gaat een steeds belangrijkere rol spelen als het om reputatiebeheer gaat. Volgens het USC Annenberg Center for Public Relations wordt voor een grote meerderheid van alle PR-professionals het gebruik van AI de komende vijf jaar noodzakelijk in hun werk. Zij vertrouwen daarmee op AI-aangedreven tools voor taken zoals mediamonitoring, thema- en issue-analyses, sentimentanalyse en contentcreatie. Die AI gegeneerde content wordt steeds geavanceerder, en brengt ook grote uitdagingen met zich mee.

Bijvoorbeeld om feiten van fictie te onderscheiden en er op de juiste manier op te reageren. Dit vereist nieuwe vaardigheden op het vlak van reputatiebeheer en een snelle aanpassing aan de veranderende technologieën. Daarnaast gaan alle AI tools de pr-professional heel veel tijd opleveren. Tijd die je goed kan gebruiken voor strategische en creatieve processen, EN voor meer menselijke interactie met je klanten en collega’s. Ga daarom snel op ontdekkingsreis, er komen dagelijks nieuwe toepassingen uit.

2. Maatschappelijk verantwoord gedreven PR
Onderzoek van Edelman toont dat het bedrijfsleven zowel ethisch als capable wordt gezien om het juiste te doen. Deze perceptie van het bedrijfsleven brengt ook hogere verwachtingen met zich mee. Bedrijven hebben daarmee een verantwoordelijkheid om sociale kwesties aan te pakken. En CEO’s om het gezichten de stem van verandering te zijn. Het is niet meer genoeg om alleen maar ‘duurzaam’ te zijn: regeneratieve businessmodellen zijn onvermijdelijk om toekomstbestendig te zijn. Dit zie je vooral bij startups en scale-ups die technologie ontwikkelen om wereldwijde transities aan te pakken. Organisaties moeten daarom hun impact laten zien encommunicatieafdelingen moeten prioriteit geven aan purpose-driven messaging encampagnes. Transparantie is hierbij heel belangrijk om greenwashing tevoormijden.

AI gegeneerde content wordt steeds geavanceerder, en brengt ook grote uitdagingen met zich mee. Bijvoorbeeld om feiten van fictie te onderscheiden en er op de juiste manier op te reageren.

3. Diversiteit, gelijkheid en inclusie
Voor PR-professsionals blijven maatschappelijke thema’s waaronder diversiteit, gelijkheid en inclusie zeer relevant. Je moet hier niet reactief mee omgaan, of rustig afwachten tot er problemen of incidenten plaatsvinden. Realiseer je bovendien dat het een zeer diverse groep stakeholders betreft. Hierdoor is er geen one-size-fits-all aanpak mogelijk. Begin met het opstellen van een helder beleid en bepaal de communicatielijnen. Communiceer deze vervolgens op een heldere en zo transparant mogelijke manier, en breng het vooral in de praktijk. Zo zorg je ervoor dat diversiteit, gelijkheid en inclusie meer zijn dan marketingcommunicatie, maar echt onderdeel zijn van het dna van de organisatie.

4. Geïntegreerde communicatie en marketing
In een steeds dynamischer samenleving moeten organisaties veel meer doelgroepen bedienen en bovendien via steeds meer kanalen. Hierbij is consistentie van groot belang. Het inhoudelijke verhaal dat je aan je stakeholders vertelt moet voor al die partijen zijn eigen nuance kennen, en ook op maat gemaakt worden voor het medium of kanaal. Onderschat ook niet de impact die je met elk medium kunt realiseren. Zo kan een tweet soms meer effect hebben dan een artikel op de voorpagina van een krant. Denk alleen al aan de tweet die de ondergang van de Amerikaanse Silicon Valley Bank (SVB) inluidde.

Conclusie
PR-professionals en organisaties moeten in 2023 prioriteit aan deze vier zakengeven. Dit betekent dat elke uiting naar je stakeholders aan één of meer van deze musthaves moet voldoen. Dit helpt om je reputatie als bedrijf, merk of persoon te versterken. PR is een belangrijke antenne om te monitoren wat er allemaal gebeurt in het complexe stakeholder-veld. Al deze musthaves hebben in potentie impact op de reputatie en bedrijfsvoering, daarom is het cruciaal dat PR ook aan tafel zit bij de board.

Deel dit artikel

Meer weten?

LDJ Techredactie

Nieuwsgierig naar hoe wij jou kunnen helpen? Stuur een bericht en we nemen z.s.m. contact met je op.

Stuur een bericht →

Meld je aan bij LDJ Techwatch

Ontvang updates over techontwikkelingen die relevant zijn voor jouw bedrijfsgroei. Word vandaag nog onderdeel van de community.

Bedankt. Je bent aangemeld!
Oeps, er gaat iets mis.
Cookie-instellingen

Uw privacy is voor ons van groot belang, daarom kunt u ervoor kiezen om bepaalde opslagtypes die niet essentieel zijn voor de werking van de website uit te schakelen. Het blokkeren van deze categorieën kan invloed hebben op uw gebruikservaring op onze site. Meer informatie

Alle cookies accepteren

Deze onderdelen zijn nodig om de website naar behoren te laten functioneren.

Altijd actief

Deze cookies worden ingezet om advertenties aan te bieden die beter aansluiten op uw interesses.

Met deze cookies kan de website keuzes die u maakt (zoals uw gebruikersnaam, taal of de regio waar u zich bevindt) onthouden en zo verbeterde en persoonlijkere functies bieden.

Deze gegevens helpen de beheerder van de website om te begrijpen hoe de website presteert, hoe bezoekers ermee omgaan en of er mogelijk technische problemen zijn.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.