Regelgeving

April 2, 2024

Veranderende Europese wetgevingen: van noodzakelijk kwaad naar sterke themapositionering

“Ik overdrijf niet als ik zeg dat er bijna elke dag een verplichting bijkomt waar bedrijven aan moeten voldoen.” Ramona van den Bosch (Strategisch beleidsadviseur VNO-NCW) windt er geen doekjes om in haar column van afgelopen zomer.

Ze stelt verder in haar column dat ondernemers worden geconfronteerd met een steeds complexer wordend web van voorschriften, waar ze vaak geen raad mee weten. Of ze hebben gewoon de menskracht niet om daar tijd in te steken.

En deze maand was weer tekenend met het oog op de ontwikkelingen rondom de aangenomen AI Act en de Digital Markets Act (DMA). Het zijn lang niet de enige Europese regels waarvan de tegenlobby schreeuwt dat het innovatie tot stilstand brengt.

Welke rol speelt jouw organisatie in dit speelveld? LDJ spreekt in dit artikel met Cora Naus van RoundThink voor verhelderende perspectieven. De hamvraag: hoe kan je veranderende regelgeving omzetten van noodzakelijk kwaad naar kans voor themapositionering?

Compliance maakt de organisatie toekomstbestendig
“De nieuwe (verplichte) CSRD EU-wetgeving treft ons allemaal en geeft nieuwe circulaire duurzame economische modellen een enorme stimulans”, stelt Cora Naus, oprichter van RoundThink. Volgens de CSRD-richtlijnen moeten bedrijven rapporteren over hun impact op natuur en mens. Het is een onderwerp waar RoundThink in gespecialiseerd is.

De boodschap van Naus is duidelijk: je kunt het de verplichte regelgeving als een kostenpost, haast een ‘moetje’ zien, maar je kunt het ook inzetten als middel om je organisatie toekomstbestendig te maken.

Naus: “Een betere circulaire economie komt niet uit de lucht vallen. Het is een maatschappelijke behoefte. Door een stap verder te gaan dan de concurrentie en er sterk over te communiceren, zet je de wet om in een onderscheidende factor om een doelgroep aan je te binden.”

Loods je doelgroep door de complexe wetgeving heen
Bij de invoering van de wetgeving lopen organisaties achter de feiten aan. Een voorbeeld is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Met een haast apatische houding leken organisaties bij de invoering boetes af te wachten, voordat ze in actie komen.

Dit gaat niet altijd doelbewust. Voor veel organisaties is het lastig om de materie te doorgronden en te weten waar ze moeten beginnen. Laat staan dat ze weten wanneer ze de verantwoordelijkheden en aansprakelijkheid op orde hebben.

Dit is voor techbedrijven een enorme kans om met heldere communicatie en kennisdeling de gevolgen van de wetgeving inzichtelijk te maken. Door je doelgroep te laten zien hoe je aan de wetgeving voldoet en wat de volgende stap is, zet je expertise om in een sterkere vertrouwenspositie bij de doelgroep.

Wetgeving verandert niet van de ene op de andere dag en dat heeft nieuwswaarde. Iedere mijlpaal is weer een kans om je uit te spreken en je autoriteitspositie te verstevigen.

Mark van Gemeren, scale-up watcher bij LDJ

Neem een standpunt in en zoek de verbinding
Voor een techbedrijf is de veranderende wet- en regelgeving de ultieme kans om een standpunt in te nemen in de markt. Je slaat twee vliegen in één klap. Enerzijds laat je zien dat jouw organisatie inhoudelijk sterk is en verstevig je de autoriteitspositie. Anderzijds vind je op dit onderwerp een gemeenschappelijke deler met je doelgroep.

“Zo vinden veel founders van startups herkenning bij elkaar als het gaat over de versobering van de 30 procent regeling. Het voelt haast alsof je je realiseert dat je hetzelfde voetbalteam support”, stelt Mark van Gemeren, scaleup-watcher bij LDJ.

“Het grote voordeel is dat een wetgeving niet van de ene op de andere dag verandert, en ondertussen over veel nieuwswaarde beschikt”, vervolgt Van Gemeren. “Het gaat om jarenlange trajecten met veel verschillende mijlpalen en stemmingen. Iedere mijlpaal is weer een kans om je uit te spreken en je autoriteitspositie te verstevigen. En zo bouw je het aantal touchpoints met de doelgroep massaal uit.”

Gebrek aan digitale expertise in Kamer vergroot behoefte aan duiding
Wetgeving ligt vaak ver af van de snel veranderende praktijk in het technologielandschap, zo laat de AI Act zien. Vaak gaat het om taaie materie, voor veel mensen te abstract om te volgen en de nuances te begrijpen. AI wordt vaak stelselmatig als containerbegrip gebruikt, terwijl een taalbuddy als ChatGPT iets heel anders is dan gezichtsherkenning.

Niet gek dat je vaak hoort over het gebrek aan digitale expertise in de Kamer. Of recent zelfs het algemeen gebrek aan interesse voor techbedrijven, zo stelde Peter Wennink van ASML eerder deze maand.

Daarom is het essentieel om nieuws aandachtig te volgen, invalshoeken te bedenken en je in publieke discussies te mengen. Techbedrijven zijn actief in een speelveld vol stakeholders die opzoek zijn naar duiding en toelichting. Maar nog belangrijker: je bouwt aan je autoriteit in jouw vakgebied.

Deel dit artikel

Meer weten?

LDJ Techredactie

Nieuwsgierig naar hoe wij jou kunnen helpen? Stuur een bericht en we nemen z.s.m. contact met je op.

Stuur een bericht →

Meld je aan voor de LDJ Techwatch

Ontvang maandelijks techupdates die relevant zijn voor jouw bedrijfsgroei.
Aangemeld!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Meld je aan bij LDJ Techwatch

Ontvang updates over techontwikkelingen die relevant zijn voor jouw bedrijfsgroei. Word vandaag nog onderdeel van de community.

Bedankt. Je bent aangemeld!
Oeps, er gaat iets mis.
Cookie-instellingen

Uw privacy is voor ons van groot belang, daarom kunt u ervoor kiezen om bepaalde opslagtypes die niet essentieel zijn voor de werking van de website uit te schakelen. Het blokkeren van deze categorieën kan invloed hebben op uw gebruikservaring op onze site. Meer informatie

Alle cookies accepteren

Deze onderdelen zijn nodig om de website naar behoren te laten functioneren.

Altijd actief

Deze cookies worden ingezet om advertenties aan te bieden die beter aansluiten op uw interesses.

Met deze cookies kan de website keuzes die u maakt (zoals uw gebruikersnaam, taal of de regio waar u zich bevindt) onthouden en zo verbeterde en persoonlijkere functies bieden.

Deze gegevens helpen de beheerder van de website om te begrijpen hoe de website presteert, hoe bezoekers ermee omgaan en of er mogelijk technische problemen zijn.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.