GEO-strategie

July 1, 2025

Vergeet SEO. In het AI-tijdperk bepaalt strategische communicatie of je gezien, gehoord en gevoeld wordt

Meer dan de helft van alle Google-zoekopdrachten eindigt zonder klik naar een website. De informatie wordt direct gevonden in zoekresultaten via AI-samenvattingen. Goed voor de gebruiker, maar een nachtmerrie als jouw content overgeslagen wordt. Hoe blijf je zichtbaar wanneer AI de antwoorden geeft voor jouw gebruiker?

AI struint een oneindige bibliotheek af op zoek naar bronnen

Welkom in het tijdperk van Generative Engine Optimization (GEO). Hier gaat het niet langer om ‘gevonden worden’ in de blauwe linkjes, maar om ‘geciteerd worden’ in het antwoord zelf. AI-zoekmachines zoals Google SGE, Perplexity en ChatGPT geven namelijk steeds vaker direct antwoord op vragen, zonder dat er iemand doorklikt. 

Sterker nog: volgens een studie van Sparktoro verschijnt bij bijna 50% van de zoekopdrachten nu een AI-snippet bovenaan de pagina, en bij probleemoplossende vragen loopt dat zelfs op tot 74%. Jouw website is niet langer de eindbestemming, maar slechts een mogelijke bron. En als die bron niet bekend of betrouwbaar is, word je overgeslagen.

Autoriteit is de nieuwe ranking factor
Content die hoog scoort in Google is niet per definitie de content die een AI assistent zal citeren. Uit een analyse bleek bijvoorbeeld dat slechts 20% van de topresultaten in Google geciteerd worden in AI-antwoorden. AI let eerder op betrouwbaarheid, context en structuur. Het geeft daarom voorrang aan bronnen die het herkent en vertrouwt; gevestigde media, erkende experts, interviews en opiniestukken en gastbijdrages. Net als in Google’s eigen E-E-A-T-model, geeft AI voorrang aan bronnen met autoriteit en menselijke expertise.

Daarom wint PR terrein. Omdat traditionele linkbuilding steeds minder oplevert, is een vermelding in Het FD, een interview in MT/Sprout of een quote op een goed gevolgde nicheblog nu waardevoller dan ooit. Hier vier strategieën voor GEO-succes:

Zorg dat je herkenbare woordvoerders koppelt aan de thema’s die belangrijk zijn voor jouw organisatie

1. Geef je merk een gezicht (of liever: meerdere gezichten)
AI vertrouwt merken die worden vertegenwoordigd door echte mensen. Denk aan CEO’s die regelmatig in media maatschappelijke thema’s duiden. Of aan verhalen waarin medewerkers of klanten laten zien hoe jullie impact maken. 

Zorg dat je herkenbare woordvoerders koppelt aan de thema’s die belangrijk zijn voor jouw organisatie: AI, duurzaamheid, skills, cybersecurity. Wie zich laat zien, wordt eerder geciteerd. Anders bouwt AI ook geen herkenning op.

2. Laat van je horen in het publieke domein
Reageer op actualiteiten. Deel opinies over trends in je sector, en deel je reflecties op LinkedIn. AI-modellen leren van wat publiek wordt besproken in open bronnen, in vakmedia, podcasts, LinkedIn en nicheblogs. Dus daar kun je maar beter aanwezig zijn. 

3. Maak content die AI kan vertrouwen en herhalen
AI gebruikt content die helder is opgebouwd, voorzien van feiten en herleidbaar is naar echte mensen. AI heeft context en structuur nodig om jouw bijdrage te begrijpen. Laat experts dus de auteur zijn, gebruik citaten en maak je expertise expliciet kenbaar. Ontwikkel content die antwoord geven op vragen die jouw doelgroep intypt bij AI. 

4. Optimaliseer op je boodschap, niet op verkeer
Hoe AI over je praat, is belangrijker dan hoeveel traffic je site trekt. Stel jezelf vragen als: worden we genoemd als autoriteit in onze sector? Worden we geciteerd in antwoorden over ons domein? Daar kan je weer een deel van je contentstrategie omheen bouwen.

Zo niet, dan is het tijd om je verhaal, expertprofielen en mediaplan opnieuw tegen het licht te houden. Denk niet alleen in persberichten, maar ook aan explainers, trendanalyses, round-ups en interviews. AI ‘onthoudt’ wat anderen vaak en consequent benoemen. Daar moet jouw naam tussen zitten.

Je verdient het om geciteerd te worden
GEO bepaalt vandaag hoe vaak, waar en aan welke thema's je geciteerd wordt. Morgen bepaalt het ook of je in de shortlist van jouw prospectieve klant terechtkomt. Als je nu niet begint aan de inzet van je GEO-strategie, wordt het straks haast onmogelijk om de achterstand in te halen.

Deel dit artikel

Meer weten?

Lennart Schoemaker

PR Strateeg

Nieuwsgierig naar hoe wij jou kunnen helpen? Stuur een bericht en we nemen z.s.m. contact met je op.

Stuur een bericht →

Meld je aan voor de LDJ Techwatch

Ontvang maandelijks techupdates die relevant zijn voor jouw bedrijfsgroei.
Aangemeld!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Meld je aan bij LDJ Techwatch

Ontvang updates over techontwikkelingen die relevant zijn voor jouw bedrijfsgroei. Word vandaag nog onderdeel van de community.

Bedankt. Je bent aangemeld!
Oeps, er gaat iets mis.
Cookie-instellingen

Uw privacy is voor ons van groot belang, daarom kunt u ervoor kiezen om bepaalde opslagtypes die niet essentieel zijn voor de werking van de website uit te schakelen. Het blokkeren van deze categorieën kan invloed hebben op uw gebruikservaring op onze site. Meer informatie

Alle cookies accepteren

Deze onderdelen zijn nodig om de website naar behoren te laten functioneren.

Altijd actief

Deze cookies worden ingezet om advertenties aan te bieden die beter aansluiten op uw interesses.

Met deze cookies kan de website keuzes die u maakt (zoals uw gebruikersnaam, taal of de regio waar u zich bevindt) onthouden en zo verbeterde en persoonlijkere functies bieden.

Deze gegevens helpen de beheerder van de website om te begrijpen hoe de website presteert, hoe bezoekers ermee omgaan en of er mogelijk technische problemen zijn.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.