Dutch PR Awards
November 4, 2025
LDJ Tech PR ontving zilver bij de Dutch PR Awards 2025 in de categorie Tech voor de campagne “Consistent techbeleid en sterk scaleup-ecosysteem in Nederland”, in samenwerking met Techleap. Een meerjarige campagne die techbeleid structureel op de politieke agenda kreeg.
LDJ wint zilver bij de Dutch PR Awards 2025
In 2015 stond Nederland nog op plek 19 van het wereldwijde startup-ecosysteem. Met de oprichting van StartupDelta datzelfde jaar werd een ambitieus doel gesteld: Nederland op de Europese techkaart zetten. Na de transformatie tot Techleap in 2019 verschoof de focus van verbinden naar bouwen aan een volwassen ecosysteem met vier pijlers: kapitaal, talent, diversiteit en techbeleid.
Beleid achter bij groei van het ecosysteem
Juist die laatste pijler bleek het hardnekkigst. In 2023 legde Techleap daarom de vraag neer bij LDJ: hoe zorgen we dat techbeleid niet wordt gezien als randvoorwaarde, maar als sleutel tot oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen als klimaat, zorg en energietransitie?
Samen bouwden LDJ en Techleap aan een structureel communicatieprogramma waarin maatschappelijke relevantie, ondernemerschap en beleid elkaar versterkten. Via State of Dutch Tech, strategische manifesten en samenwerkingen met partijen als Invest-NL en TNO werd techondernemerschap verankerd in het publieke debat.
Wennink-uitspraak zette politiek in beweging
Een kantelpunt volgde op 6 maart 2024, toen State of Dutch Tech samenviel met het uitlekken van Operatie Beethoven: een investering van 2,5 miljard euro in de halfgeleiderindustrie. De uitspraak van ASML-topman Peter Wennink “Nederland is fat, dumb and happy” haalde landelijke headlines en werd later door BNR uitgeroepen tot nieuwsmoment nummer zeven van 2024.
De campagne leidde tot meer dan 400 publicaties en ruim 70 interviews per jaar met founders en Techleap-experts als boegbeelden van de boodschap. En zelfs tot concrete beleidsdoorbraken, zoals de herziening van Box 3, Operatie Beethoven en de invoering van het Employee Stock Ownership Plan.
Jury oordeel
“Met een gedegen langetermijnaanpak maakte LDJ Tech PR lastige materie toegankelijk en zichtbaar. De campagne bereikte een enorm publiek en beïnvloedde zelfs actief beleid — meetbare winst voor de doelgroep. Slim samengewerkt met Techleap, Constantijn van Oranje en toonaangevende founders, met overtuigende resultaten als gevolg. Sterk, strategisch en volhoudend: zo bouw je aan consistent techbeleid.”

LDJ Techredactie
Nieuwsgierig naar hoe wij jou kunnen helpen? Stuur een bericht en we nemen z.s.m. contact met je op.
Meld je aan bij LDJ Techwatch