Speelveld analyse
September 24, 2025
September staat volledig in het teken van politieke ontwikkelingen. Traditiegetrouw is er veel discussie rondom Prinsjesdag en de landelijke begroting. Aan de vooravond van de landelijke verkiezingen ligt ook het digitaliseringstopic onder het vergrootglas. Tenminste, dat zou je hopen.
AI en innovatie wordt maar niet concreet in verkiezingsprogramma’s
Maar veel alarmerende rapporten en experts stellen juist dat politieke leiders nog te weinig aandacht hebben voor digitalisering, zo meldt Volkskrant. Experts vertellen aan het FD dat er weliswaar meer innovatieplannen in de verkiezingsprogramma’s zijn te vinden, maar dat er nog maar weinig concreet wordt gemaakt. Dit terwijl Draghi waarschuwt dat Europa nog steeds achterblijft ten opzichte van Amerika en China.
Deze maand valt verder op dat OpenAI komt met een ‘kindvriendelijke’ versie van ChatGPT. Onder meer Volkskrant publiceert het verhaal in het licht van de veiligheid van jonge gebruikers.
Daarnaast blijkt dat veel bedrijven nog worstelen met de efficiënte inzet van AI. Onderzoek van de Amerikaanse universiteit MIT stelt dat 95 procent van de experimenten niet in concrete waarde resulteert (FD). Ook het NRC kopt dat het rendement van de eerste pogingen uitblijft.
Opvallend nieuws is dat Oracle een van de grote winnaars is van de AI-hype. Het aandeel van Oracle stijgt met liefst 40 procent als gevolg van sterke kwartaalcijfers. Ook dichterbij huis zijn er grote ontwikkelingen te melden als ASML een miljardeninvestering in Mistral AI bekendmaakt. Het FD gaat dieper in op hoe Mistral de AI-hulp van Europese bedrijven moet worden.
LDJ Techredactie
Nieuwsgierig naar hoe wij jou kunnen helpen? Stuur een bericht en we nemen z.s.m. contact met je op.
Meld je aan bij LDJ Techwatch