Uit de schijnwerpers
September 24, 2025
Jacqueline van den Ende is een climate rockstar. Met Carbon Equity maakt ze investeren in klimaattechnologie toegankelijk via een platform. Geld bepaalt immers waar de wereld naartoe gaat. En we hebben de keuze om het in te zetten tegen de grootste uitdaging van onze tijd: klimaatverandering.
Jacqueline van den Ende, CEO Carbon Equity
Maar Jacqueline is meer dan founder/CEO van het investeringsplatform. Haar activistische toon maakt dat ze de afgelopen jaren is uitgegroeid tot stem van een beweging. Ze geeft thought leadership een nieuwe betekenis en is het antwoord op de vraag hoe het uitpakt als je je uitspreekt als mens. LDJ Tech PR spreekt haar over de kracht van je eigen gedachten, de mentale worstelingen en het benodigde lef om uit te groeien tot de personificatie van een thema.
Wat betekent thought leadership voor jou?
“Schrijven is vlinders vangen. En daarmee bedoel ik dat het allemaal gaat om het vangen van een origineel idee, om dit vervolgens zo goed mogelijk op te schrijven of uit te spreken. Als je eenmaal weet wat je wilt vertellen, schrijft het verhaal zich vanzelf.”
“Maar het is lastig om aan een origineel geluid te komen. Dat is wel wat je nodig hebt om tractie te hebben. Met content maken is het net als bij hits schrijven als zanger, of heel veel dingen in het leven. Soms heb je de magic note te pakken en dan vliegt het opeens. Dat overkomt mij zo’n twee keer per jaar, maar ik weet zelf niet van tevoren wanneer wel en wanneer niet.”
“Opinie schrijven is als hits schrijven voor een zanger. Soms heb je de magic note te pakken en dan vliegt het.”
Jacqueline van den Ende
Kun je een voorbeeld geven van een magic note?
“Ik weet nog dat ik uit m’n hart een LinkedIn-post had geschreven over het faillissement van Plugify. Eline Leijten had het bedrijf opgezet, en werd altijd bejubeld door de media, totdat het bedrijf failliet ging. Toen schreef Quote een artikel dat voor mij voelde als ramptoerisme.”
“Ik was het daar totaal niet mee eens. Ik vond dat deze toon niet helpt om ondernemerschap aan te jagen. Je moet mensen juist waarderen voor hun durf, en niet van hun sokkel afblazen zodra je de kans krijgt. Een uur later kwam ik de bioscoop uit en was het geëxplodeerd. Daarvan leerde ik dat als je een originele gedachte vangt en dit durft te delen, dat het enorm kan resoneren.”
Wat is het geheim?
“Het mooiste is als je een gedachte vangt die veel mensen wel hebben, maar niet durven uitspreken. Als je daar de juiste woorden bij weet te vinden, dat is kunst. Dan raak je mensen in het hart, haast poëzie.”
“Voor het klimaat, maar eigenlijk ook de beweging van de morele ambitie, ben ik daar de afgelopen jaren misschien wel het exponent van geweest. Ik denk dat ik het sentiment in de markt wist te vangen. Nu verandert dat sentiment weer en dan merk je dat andere stemmen daar weer beter passen. Er zijn thema’s en mensen die een enorm momentum kunnen hebben, maar dit is vaak tijdelijk van aard.”
Een goede rockster heeft soms een paar flops voordat een album opeens weer de juiste snaar raakt.
“Mensen vergeten vaak dat thought leadership veel te maken heeft met de tijdgeest. Als het even niet jouw moment is en je even niet onder de aandacht komt, dan moet je dit los kunnen laten. Ik kan originele gedachten goed onder woorden brengen, maar soms is dat even minder relevant, en dat is ook okay. Dit spel voedt zich met authenticiteit. Mensen merken het als het een doel op zich wordt.”
“Mensen vergeten vaak dat thought leadership veel te maken heeft met de tijdgeest. Als het even niet jouw moment is, dan moet je dit los kunnen laten.”
Jacqueline van den Ende
Carbon Equity leeft op jouw authenticiteit mee. Strategie, bijvangst of toeval?
“Carbon Equity is een vermogensplatform om goed geld te verdienen. En dat betekent een goed rendement, gecombineerd met een positieve impact op wereld en milieu. We geloven er heilig in dat je als vermogenshouder de architect bent van de toekomst, en ons platform faciliteert in de keuze hoe je die op wil bouwen.”
“Als men serieus geld (minimaal €20.000,-) belegt gaat dat gepaard met vertrouwen. Dus het heeft een enorme positieve werking als ikzelf ook een vertrouwd merk ben. Dat kan alleen als ik mijn authentieke zelf ben. Veel klanten volgen ons al langere tijd en kennen ons door en door. Ze hebben dan een goed gevoel bij mij als persoon.”
Ben je bang dat een uitgesproken mening klanten afschrikt?
“Daar ben ik niet bang voor. Ik vind dat mensen mijn mening los moeten kunnen zien. Als ik over een controversieel topic spreek, zoals Gaza destijds, kan het zijn dat klanten dit niet leuk vinden. Maar ik haal het dan niet offline. Het is mijn overtuiging. De authenticiteit daarvan betaalt zich op lange termijn uit.”
“Ondanks dat ik altijd genuanceerd schrijf, weet ik zeker dat mensen soms zullen weglopen. En ik weet ook zeker dat er een grote groep is die ik totaal niet bereik, omdat ze mij bij voorbaat irritant vinden. Ik geef daar niet om, niet iedereen hoeft me leuk te vinden. Ik sta waar ik voor sta.”
Diep gedreven om de wereld te verbeteren.
“Ik geloof dat ik de wereld kán veranderen en dat helpt om in actie te komen. Zoals Steve Jobs ooit zei - People who believe they can change the world, are the ones who do. Als mensen denken dat hun actie geen zin heeft beginnen ze er ook niet aan.”
“Als je gelooft dat je dingen kan veranderen, ben je ook eerder geneigd om daar naar te handelen. Ik ben opgegroeid met een zekere mate van privilege. Een gevolg daarvan is dat je niet binnen (zelf opgelegde) grenzen denkt. Ik ben opgegroeid met het idee dat ik alles kan worden, zelfs minister-president.”
Wat zijn de uitdagingen om als een thought leader te worden gezien?
“Het schrijven is weleens een mentale worsteling. Je hebt niet altijd tijd om op zoek te gaan naar originele gedachten, en je weet dat het niet te plannen is. Als Quote-columnist was ik op een gegeven moment drie van de vier weekenden op zoek naar een originele gedachte. Dat lukt altijd wel, maar het vraagt mentaal gezien veel van je.”
“Daarnaast weet ik dat mijn zichtbaarheid belangrijk is voor Carbon Equity en dat ik veel mensen kan bereiken. Dat geeft een druk om te produceren, zelfs als ik geen inspiratie heb. Dat spanningsveld tussen consistent zijn en waarde toevoegen aan het debat vind ik moeilijk. Ik vind het moeilijk om iets te plaatsen waar ik wel achter sta, maar wat niet écht klikt.”
“Richt je niet op wat de meerderheid op LinkedIn vindt. Daag jezelf uit op wat jij echt van iets vindt, waarom je dat vindt en durf dat te delen.”
“Ik merk ook dat de mentale drempel om iets te schrijven hoger wordt als ik een langere periode niet actief ben geweest. En andersom ook: als ik net iets geschreven heb, is het juist weer heel makkelijk om het volgende onderwerp aan te snijden. Het is moeilijk om consistent te blijven. Het is soms een trade-off: ga ik vlinders vangen of mijn mailbox bijwerken? Als je het zo bij elkaar optelt, is het best een mentaal spel.”
Wat doe je om de mentale drempel te overwinnen?
“Je kunt in de juiste mindset komen. Ik doe dat door veel te lezen en veel te wandelen. En continu mijn hersenspinsels op te schrijven. Ik zit zelf niet vaak op LinkedIn. Dat doe ik juist om mijn originaliteit te bewaken. Ik weet dat het krachtig is als ik me kan richten op mijn eigen perspectief.”
Wat wil je beginnende thought leaders meegeven?
“Geloof dat je mening ertoe doet. Het zal je verbazen hoe iets kan resoneren als je schrijft wat je echt denkt. Een column moet opiniërend zijn en een centraal idee hebben. Dus richt je niet op wat de meerderheid op LinkedIn vindt, wat trending is, of wat je gedaan hebt. Daag jezelf uit op wat je echt van iets vindt, waarom je dat vindt en durf dat te delen.”
“Het helpt als je een beeld hebt van de thema’s waarin je onderscheidend kan zijn. Dat geeft houvast. Dat zijn vaak de zaken waar je diep van binnen het meest om geeft. Voor mij betekent dit dat ik mensen wil aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid, en wil dat ze op een nieuwe manier naar de betekenis van geld en investeringen kijken.”
Mark van Gemeren
Senior PR Strateeg & Account Director
Nieuwsgierig naar hoe wij jou kunnen helpen? Stuur een bericht en we nemen z.s.m. contact met je op.
Lees ook
Meld je aan bij LDJ Techwatch