Menselijke intelligentie zal nodig blijven om de relatie tussen organisaties en het publiek te onderhouden en te verbeteren. Maar welk percentage van de content creatie zal in 2030 uitgevoerd worden door robots? In een glazen bol kijken kunnen we niet, wel weten we dat de beschikbare technologie de dominante disruptor zal gaan zijn in de pr-industrie. Blijven het mensen die schrijven of gaan robots dit overnemen en met elkaar vergaderen over de content? Dit zijn trends die raadzaam zijn om te volgen als je als pr- of communicatieprofessional aan het werk bent:

Artificial Intelligence (AI) als slimme journalist

Bloomberg heeft het over ‘The Rise of the Robot Reporter.’ Zij gebruiken een systeem met de naam ‘Cyborg’ dat in staat is om geheel zelfstandig duizenden financiële artikelen te schrijven en te publiceren. Het programma kan een financieel rapport ontleden zodra het verschijnt en onmiddellijk een nieuwsverhaal uitspuwen. Door Machine Learning (ML) worden algoritmen geoptimaliseerd en wordt de meest nauwkeurige content ontwikkeld. Als dat voor financiële rapporten kan, zijn er nog duizenden andere voorbeelden te bedenken. Wordt deze blog binnenkort door een robot geanalyseerd en verbeterd? Het zullen zeker niet alleen machines of robots zijn die teksten gaan produceren. Het bestaansrecht van pr zit in de combinatie van Human Intelligence en AI. Het zijn alle verhalen van menselijke journalisten die door een slimme ‘robot-journalist’ worden samengebracht tot een nog duidelijker, completer en leesbaarder geheel.

Humanization of pr

De technologie zal nog meer ingezet gaan worden om te helpen bij het optimaliseren van de klantervaring, het exact bereiken van de doelgroep en het meten van resultaten. Dat betekent tegelijkertijd dat de pr- of communicatieprofessional van de toekomst minder een ‘marketeer’ zal zijn, maar steeds meer een professional op het gebied van big data analyse. In een recent rapport van Solo PR Pro wordt big data analyse zelfs als de belangrijkste vaardigheid gezien om verder te ontwikkelen.

De kracht van online door sociale beïnvloeders

Hoe bereikt een succesvolle pr-medewerker een nog groter publiek in 2020? Het doel van pr was altijd al om veel mensen positief over jouw organisatie te laten spreken. In het verleden nodigde je daarom bijvoorbeeld een opinieleider uit voor een belangrijke aankondiging op een groot evenement. Op deze manier werd het ‘doorvertellen’ positief beïnvloed. Dat is tegenwoordig nog steeds zo, alleen gaat pr nu grotendeels online. Dat is ook de reden waarom wij al in een vroeg stadium inzagen dat het belangrijk was om een volwaardige online marketingpartij voor onze klanten te zijn.

De kracht van online gebruiken betekent samen slim nadenken over wie belangrijke beïnvloeders zijn met grote netwerken en wie bereid zijn jouw unieke boodschap te verspreiden. Het is influencer marketing, digitale mond-tot-mondreclame, maar dan in onvoorstelbaar grote aantallen. Bekende sportmerken passen het onder andere toe door bekende sporthelden een inspirerend merkverhaal te laten vertellen. Wat daarbij helpt is:

Video

De rol van video begrijpen wordt steeds belangrijker. Het is een van de meest populaire pr-trends waarmee binnen enkele minuten een complexe boodschap verteld kan worden. Door de deelbaarheid over diverse communicatiekanalen is video het ideale middel om massa’s mensen te bereiken. Waarom video nog meer geliefd is? Omdat mensen overstelpt worden met (te)veel geschreven content die ze vaak in korte tijd informatie tot zich willen nemen. Ja, je hebt gelijk, we hadden dit ook in een video kunnen vertellen.

Welke nieuwe trends gaat jouw bedrijf omarmen?

Het goed inzetten van de beschikbare technologie zal voor veel pr-afdelingen uitdagend zijn. Zeker omdat er nog veel meer hulpmiddelen zijn om nieuwe klanten te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan nog een andere trend als voice, die wij in de vorige blog onder de aandacht brachten. Bij het maken van een goede afweging voor de juiste technologie helpen we je graag verder.