“Hé Siri, geef mij even de route naar Pakhuis de Zwijger.” Dat voice wordt toegepast als sprekende telefoonassistent op je iPhone- of Android-smartphone wordt steeds bekender. Naast dat dit voor mensen gemak oplevert, zullen ontwikkelingen op het gebied van voice ook werkzaamheden van mensen over gaan nemen. Op technologiegebied was de eerste grote wave internet, daarna de iPhone en nu is voice de derde technologie waar veel organisaties hun pijlen op richten.

Wat gaan we allemaal een stem geven en voor wie heeft dat gevolgen?

Een slimme manier voor merkbeleving

Om tegenwoordig als merk op te vallen gaat het in de marketing om het optimaliseren van merkbeleving bij klanten. Dat kan door op slimmere manieren met de doelgroep in contact te treden. Wat zou er bijvoorbeeld gebeuren als het je lukt dat klanten jouw merk promoten en vooruithelpen?

Dat was het geval bij PepsiCo door voice als eerste een ‘Truth or dare game’ via Google Assistant te introduceren voor het merk Doritos. Vriendengroepen spelen en genieten van spelmomenten samen doordat een stem hen vragen stelt. Ze dagen elkaar uit, taggen elkaar en het merk wordt daarmee in feite door heel veel ambassadeurs gratis onder de aandacht gebracht. Je kunt het ook zien als ‘influencer marketing’ in optima forma die door middel van spraaktechnologie heeft plaatsgevonden.

Voice in klantcontact- en bestelsystemen

Als je binnenkort een ‘drive-tru’ inrijdt bij een hamburgerketen dan is de stem is geen mens meer, maar een spraakcomputer. Bestellingen gaan sneller, met minder fouten en deze ‘voice’ is nooit moe en werkt 24/7. Even wennen? Misschien wel, maar dat geldt bij elke introductie van nieuwe technologie. Eerst is er altijd weerstand, net zoals destijds bij de introductie van de mobiele telefoon. Nu kan niemand meer zonder smartphone, omdat consumenten het gemak ervan ervaren. We zullen het ook normaal gaan vinden om een restaurant- of hotelreservering aan een ‘wat’ door te gaan geven. Zeker als spraaksystemen steeds intelligenter worden.

Pratende producten

Sensoren en computers kunnen sneller iets registeren dan het menselijk brein. In ieder geval kennen zij niet het woord ‘vergeten’. Dus als de lift kapot is praat deze tegen jou om te vertellen dat je beter de andere kunt nemen. Wellicht sta je over enkele jaren te douchen en start de spiegel in de ochtend een gesprek over het weerbericht. Dan weet je gelijk wat je aan moet trekken.

Waar het naartoe gaat is dat voice een enorme invloed gaat krijgen in ons dagelijkse leven. Vooral als AI (Artificial Intelligence) met voice verbonden wordt. Dezelfde spiegel merkt, in een zorg applicatie, op dat het beter vandaag even langs de huisarts te gaan.

Weten waar jouw kansen liggen met voice?

Tijdens de “F5-sessie Voice” op donderdagmiddag 14 november in Pakhuis de Zwijger zullen we je tijdens een interactief programma informeren over de mogelijkheden, uitdagingen en vragen. Rozalinde Kriens, Senior Digital Activator Manager bij PepsiCo deelt haar ervaringen en ook zal Loes Broekgaarden, analytics consultant bij Ortec haar kennis en expertise rondom voice delen.

Schrijf je hier snel in, want er zijn maximaal 100 plekken.