Deze pittige vraag wilden we eens koppelen aan datgene wat er overal om ons heen in de wereld gebeurt. Het lijkt erop dat een crisis zorgt voor grote solidariteit en saamhorigheid. Positief is dat grote groepen elkaar willen helpen, maar helaas is het ook nog steeds nodig dat mensen massaal voor hun rechten moeten opkomen. De publieke opinie is belangrijker dan ooit en heeft daarom ook effect op je bedrijfsvoering.
Boze boeren, gele hesjes, Black Lives Matter…
Het zijn voorbeelden van groepen mensen die elkaar steeds sneller weten te vinden, doordat de wereld door sociale media kleiner geworden is. Zij vinden herkenning vanuit een gezamenlijk belang. Vanuit elke uithoek op onze aardbol kan plotseling een beweging ontstaan en zich wereldwijd vermenigvuldigen. Dat is het grote verschil met vroeger. Je kunt plotseling iets ‘aanraken’ waardoor mensen op een positieve of negatieve manier massaal in beweging komen en beïnvloed worden.
De betekenis van deze huidige actualiteit voor jouw pr
Terug naar de vraagstelling in de titel. Als mensen voelen dat jouw bedrijf wil profiteren van crisissituaties dan kan dat enorme gevolgen hebben, omdat je tegenwoordig razendsnel publiekelijk aan de schandpaal kan worden genageld. Tegelijkertijd wil je ook grote groepen voor jouw merk interesseren en positief beïnvloeden. Daar ligt de uitdaging. Teveel laten zien dat je met goede doelen bezig bent kan negatieve gevolgen hebben. Soms is het beter om het gewoon te doen en de mensen aan wie het toekomt het zelf te laten vertellen. Zeker is namelijk dat deze verhalen echt zijn en vooral menselijk.
De huidige actualiteit betekent wellicht ook dat je een andere koers bent gaan varen en met nieuwe producten en diensten naar buiten toe wilt treden. Maar kennen bestaande klanten en nieuwe kopers jouw nieuwe strategie? Soms ben je zo overtuigt van een nieuw verhaal, of gewoon te druk met de nieuwe propositie, dat je vergeet om het op een aantrekkelijke manier aan een breed publiek kenbaar te maken. En dat de publieke opinie meer dan ooit telt heeft de afgelopen tijd wel bewezen!
De uitdaging aangaan?
Wat vertel je om grote groepen op een positieve manier te beïnvloeden en hen in beweging te krijgen? Een professionele mediatraining helpt daar enorm bij. Hoe bereik je niet tientallen maar duizenden mensen? Door de inzet van een uitgebreid medianetwerk. Wat is er nodig om een nieuwe koers te verduidelijken? Persevenementen en pr-campagnes.
Wij doen dit belangrijke werk allemaal vanuit ons hart…