Vakantie! We kunnen voorzichtig weer op reis en gezellig met onze naasten op ontdekkingstocht. Sommigen gaan naar het buitenland en anderen zoeken het wat dichterbij huis. Dit jaar zal het gevoel bij terugkomst voor veel mensen wel verschillen met andere jaren. Zo hebben veel bedrijven een forse businessachterstand in te halen. Dat betekent: hoe meer klanten je na de vakantie aan de hand mee kunt nemen, hoe groter de kans dat je 2020 positief afsluit. Daarom geven we je hier 7 slimme content-tips.

Tip 1: Reageer op de actualiteit

De media publiceert dagelijks stukken die een directe link hebben met jouw business. Door de actualiteit te gebruiken en bijvoorbeeld met een blog ergens op te reageren, kun je nieuwe volgers aantrekken of voorzie je bestaande contacten van nuttige inzichten.

Tip 2: Ga op zoek naar influencers

In de vakantieperiode heb je vaak meer tijd beschikbaar om je netwerk te versterken. Probeer eens met een neutrale uitnodiging, bijvoorbeeld via LinkedIn, om influencers in je persoonlijke netwerk te krijgen. Dat lukt nog beter als je op hun berichten reageert. Zoek vooral naar mensen met grote netwerken die aansluiten op jouw werkzaamheden. Een influencer die daarna bereid is om jouw berichten te delen of te liken heeft een grote extra businesswaarde door zijn of haar grote groep volgers.

Tip 3: Communiceer vanuit je hart

Iets publiceren met een scherp randje kan geen kwaad, en een goed verhaal vertellen met veel humor is altijd goed. Wie dat aandurft (en daartoe in staat is) vergroot de kans dat zijn opiniestukken of blogs gratis worden opgenomen door de media. Alles wat opvalt en extra lezers trekt zal immers eerder door hen overwogen worden voor publicatie.

Tip 4: Laat interviews afnemen

Wellicht is jouw bedrijf net ergens klant geworden. Zij zullen ongetwijfeld blij zijn als je bereid bent je positieve ervaringen met anderen te delen. Het interessante is dat je hierdoor op een slimme manier onder de aandacht komt bij bedrijven die jou tot voor kort nog niet kenden. Natuurlijk kun je ook besluiten om je voor een blad, krant of magazine te laten interviewen. Tip 4b: Wil je zelf geen interview doen, interview dan een klant en laat een casestudy uitwerken.

Tip 5: Deel je ervaringen en nieuwe ontwikkelingen

Ben je door de coronacrisis anders gaan werken, iets nieuws gaan doen of zijn er andere producten of diensten ontwikkeld? Bij veel ondernemers, onder andere in de IT, is hier zeker sprake van. Dan is het nu tijd om een persbericht op te stellen, een online meeting met journalisten te organiseren of als het kan hen bij jou op locatie uit te nodigen.

Tip 6: Ga bloggen en vloggen

Tijdens de voorbereiding van je vakantie heb je wellicht verhalen gelezen of via YouTube video’s bekeken van de bestemming waar je graag naartoe wilt gaan. Zo gaat het ook met nieuwe klantengroepen. Ook zij zijn op zoek naar relevante informatie en ervaringen van anderen. Zorg door blogs en vlogs dat klanten jou gaan zien als reisleider die ze aan de hand neemt om hun uitdagingen op te lossen.

Tip 7: Durf eens iets geks te doen

Anders zijn en opvallen dat is best een hele kunst. Dat kan je heel geleidelijk opbouwen, maar met een goede pr-stunt is het mogelijk om jouw merk in één keer onder de aandacht te krijgen bij duizenden, tienduizenden of nog veel meer mensen. Daar kun je onder andere een pr-bureau voor inhuren, dat je zowel kan helpen met het bedenken van een pr-stunt, maar ook ervoor zorgt dat de pers er tijdig van op de hoogte is.

Ook meer volgers na de vakantie?

Ben je geïnteresseerd geraakt in het aantrekken van klanten door middel van slimme content en pr? We vertellen je graag meer over ons netwerk van mediarelaties en influencers, en hoe we je met creatieve ideeën en inspirerende content vooruit kunnen helpen. En o ja…Gekke dingen doen daar houden we ook van.

Een mooie zomer toegewenst en een succesvolle herfst en winter!