Een buzzwoord is iets wat geen duidelijke betekenis heeft. Dat geldt ook voor de twee woorden “digitale transformatie”. Want welk antwoord geef je als iemand vraagt hoe jouw bedrijf digitaal transformeert? Voor veel organisaties is het behoorlijk uitdagend om digitaal te transformeren, wendbaar te zijn en technologisch bij te blijven.

Wat is het?

Digitaal transformeren betekent een overgang naar een andere organisatiestructuur of businessmodel. Daarbij spelen digitale technologieën een cruciale rol, omdat klantbehoeften door de digitalisering aan sterke verandering onderhevig zijn. Deze digitale oriëntatie vraagt om wendbaarheid (agility), om op elk moment van de klantreis (customer journey) aan de klantvraag te voldoen. Digitale transformatie is niet iets vrijblijvends waar je ‘ja’ of ‘nee’ tegen zegt. Vroeg of laat komt er iemand met een beter, disruptief idee. En dat moment kan je maar beter voor zijn.

Koploper zijn in plaats van volger

Organisaties die in staat zijn om digitaal te transformeren hebben meestal sterke leiders. Zij durven anders te zijn dan anderen en dienen als voorbeeld. Kenmerkend is dat er grote koplopers zijn ontstaan vanuit weinig middelen. Zij brengen vooral vraag en aanbod bij elkaar via online platformen, zonder zelf te produceren of over veel fysieke middelen te beschikken. Meer dan 30 miljard omzetten in één dag op “Singles Day” is het meest aansprekende recente voorbeeld van Alibaba. Dit deden zij zonder eigen winkels of productielocaties. Een indrukwekkende prestatie.

Bekende voorbeelden op het gebied van digitale transformatie in Nederland zijn bijvoorbeeld Coolblue en HelloFresh. Coolblue heeft online shoppen persoonlijk gemaakt, want je kunt er altijd bij een online medewerker terecht voor productinformatie. HelloFresh introduceerde de bekende maaltijdboxen en werd de koploper van een nieuw concept gericht op gemak. Inmiddels zie je dat supermarktketens als Albert Heijn en Jumbo volgen, want ook daar kan je steeds meer kant-en-klaarmaaltijden kopen.

Waar start jouw digitale transformatie?

Digitale transformatie heeft te maken met het omarmen en slim inzetten van nieuwe technologieën, maar ook met het slimmer en kostenefficiënter inrichten van bestaande processen. Waar je start heeft vooral te maken met wie de grootste uitdaging heeft. De verkoopafdeling zal bijvoorbeeld op een digitale manier meer salesleads in de CRM-systemen willen ontvangen, de marketingafdeling wil de juiste content, die afgestemd is op de customer journey en de IT-afdeling zal digitale technologie steeds vaker willen inzetten ten behoeve van het businessresultaat.

Digitale transformatie is iets waar in een breed verband naar gekeken kan worden. Het betekent bijvoorbeeld dat er repeterende menselijke functies door robots overgenomen gaan worden, maar ook het omarmen van technologie op het gebied van AI (Artificial Intelligence). Er kunnen nieuwe diensten ontstaan op het gebied van onderhoud of monitoring van systemen. Bijvoorbeeld door het meten van data met sensoren en camera’s. Hieruit ontstaan algoritmen waardoor productiemiddelen of producten precies ‘weten’ wanneer er onderhoud uitgevoerd moet worden.

Ook impact maken?

Digitale transformatie gaat om verbeteringen realiseren, koploper willen zijn, en processen slimmer, anders en efficiënter inrichten. Uiteindelijk allemaal om klanten, op een digitale manier, nog beter aan je te binden. Al dertig jaar ondersteunen wij technologie- en innovatiebedrijven met het vergroten van hun naamsbekendheid, het versterken van hun reputatie en het realiseren van omzetgroei.

Benieuwd met welke onderscheidende verhalen en aansprekende campagnes we jouw business een boost kunnen geven en nog meer impact maken? Klik dan hier.