B-lay is specialist op het gebied van softwarelicentiemanagement. Het vanuit Utrecht internationaal opererende bedrijf biedt organisaties inzicht in de risico’s van softwarelicenties, helpt compliance issues te voorkomen en creëert zo aanzienlijke kostenbesparingen. Ondanks deze overduidelijke financiële voordelen, is nog niet elke CIO zich bewust van deze problematiek. B-lay’s belangrijkste marketinguitdaging is dan ook om het eigen vakgebied, dat met een overkoepelende term software asset management (SAM) wordt genoemd, bekender te maken.
Doelstelling
De belangrijkste doelstelling was om het SAM-vakgebied bekender te maken bij CIO’s en andere beslissers op IT- en softwaregebied en daarmee de experts van B-lay als autoriteit te positioneren. De bekendheid van de eigen dienstverlening en het eigen merk was hieraan in eerste instantie ondergeschikt.
Aanpak
Lubbers De Jong Tech PR heeft B-lay met dit vraagstuk op meerdere manieren ondersteund. Naast het schrijven van blogs namens de woordvoerders van B-lay, hebben we gezamenlijk een campagne opgezet waarin experts uit het veld aan het woord kwamen. We hebben tien klanten en partners van B-lay geïnterviewd en hen gevraagd naar de status van software asset management, in het algemeen en binnen hun eigen organisaties. De bedoeling hierbij was niet om de geïnterviewden B-lay de hemel in te laten prijzen, maar juist om te laten zien hoe verschillende bedrijven met het thema omgaan.
De belangrijkste uitdaging in dit soort trajecten is altijd het inplannen van de interviewafspraak. Gelukkig waren tien uiteenlopende experts – juristen, software asset managers, contractmanagers – vanwege hun goede relatie met B-lay al snel bereid om mee te werken. De interviews werden fysiek of telefonisch afgenomen en uitgewerkt door de contentspecialisten van Lubbers De Jong. Gezamenlijk werden de artikelen als blogserie gepubliceerd op Computable.nl, waar de doelgroep zich bevindt, uit naam van B-lay’s managing director Mark van Wolferen. Daarnaast zette de B-lay de content – in het Engels – in via haar eigen marketingkanalen.
Resultaten
Gezamenlijk vormen de tien interviews een compleet en gedetailleerd overzicht van de stand van zaken van software asset management, met interessante inzichten over de verschillen in werkwijzen van organisaties. De vermelding van B-lay als afzender van de interviews heeft de autoriteitspositie van het bedrijf versterkt. Bovendien werkt het verfrissend om in de content die je naar buiten brengt niet altijd zelf te pretenderen alle kennis in pacht te hebben, maar in plaats daarvan anderen de problematiek te laten schetsen. De samenwerking met enkele interessante namen voor dit project, waaronder NS, Woningnet en Atos, is daarbij natuurlijk alleen maar goed voor het aanzien van B-lay.
Heidy Goyens, Director Sales & Operations bij B-lay:
“Deze interviewreeks is een van de vele creatieve manieren waarop Lubbers De Jong Tech PR de bekendheid van B-lay én ons vakgebied heeft vergroot. De adviseurs kennen de markt goed en halen ons met hun kritische blik en frisse ideeën regelmatig uit onze comfortzone. En dat heb je als bedrijf soms echt nodig om te kunnen groeien.”