LDJ Case
Campagne DDMA
DDMA
UITDAGING
In navolging van de interne AVG-campagne die DDMA al was gestart voor haar eigen leden, zetten we gezamenlijk een PR- en contentstrategie op om de AVG ook extern op de kaart te zetten.
De doelstelling van de AVG-campagne was in eerste instantie tweeledig. Enerzijds ging het om agenda setting, aangezien de AVG bij zowel journalisten als bedrijven nog niet op de radar stond. Anderzijds was het creëren van thought leadership belangrijk: door kennis te delen kon DDMA zich als expert op het gebied van data en privacy positioneren. Vanaf 2018, toen duidelijk was dat het bedrijfsleven wakker was geworden en de juridische afdeling werd bestookt met vragen, kwam er een derde doelstelling bij: het werven van nieuwe leden.
STRATEGIE EN INZICHT
Onze aanpak bestond uit een mix van persberichten, pitches richting journalisten en expertartikelen. DDMA deed daarnaast onderzoeken onder haar eigen leden en was verantwoordelijk voor de social mediastrategie. Inhoud en kennis delen stond voorop in de campagne. Anderhalf jaar voor de ingangsdatum van de AVG ging de AVG-campagne van DDMA van start.
We begonnen met een brede scope, om het thema bekend te maken. Na een persbericht in februari waarin de focus vooral lag op de hoge boetes die aan het niet voldoen aan de AVG zijn verbonden, volgde in mei 2017 een interview in het FD met DDMA-directeur Diana Janssen. Hierin ging Janssen, naast de boetes, inhoudelijk in op de belangrijkste uitdagingen voor organisaties.
In september leek het bewustzijn, ook dankzij campagnes van andere organisaties en toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens, onder bedrijven al flink te zijn toegenomen. Een mooie gelegenheid om via een ingezonden brief van Janssen in het FD een oproep te doen aan overheden en bedrijven om ook consumenten zelf bekender te maken met deze nieuwe wet.
Vanaf september specificeerden we de campagne en ging ook de contentproductie volop van start. In samenwerking met Matthias de Bruyne, legal counsel van DDMA, maakten we een blogreeks voor Marketingfacts. In 11 expertartikelen gingen we dieper in op verschillende onderdelen van de AVG – een ideale manier om de expertpositie van DDMA te versterken én in Google gevonden te worden op AVG-gerelateerde zoekwoorden. Om direct te profiteren van dit bereik – het best gelezen stuk is inmiddels 123.000 keer bekeken – linkten alle stukken naar de AVG Status Check van DDMA. Dit leverde DDMA veel relevante contacten met potentiële leden op.
De AVG-campagne kreeg in 2018 een vervolg met het produceren van artikelen gericht op specifieke sectoren. Voor onder andere de reis-, cultuur– en retailsector maakten we artikelen, waarin de meest gestelde vragen uit die sectoren werden beantwoord. Daarnaast stuurde DDMA verschillende interessante cijfers over de AVG de wereld in,gebaseerd op onderzoek onder leden en de AVG Status Check.