The Next Women Summit: Ambitie is niet vies

Onlangs vond The Next Women Summit 2017 plaats. Vrouwen uit binnen- en buitenland (en ook een aantal mannen) kwamen naar het evenement in Amsterdam. Daar konden ze netwerken met andere ondernemers, kennis en inspiratie opdoen, en zien wie dit jaar de top 100 Next Women en Women to Watch zijn.

Anders dan bij de gangbare ‘ladies events’ werden bezoekers niet gelokt met roze huisstijlen of gepaaid met goodybags en tuttige verkoopstandjes. Wat een verademing. Ook stond de dag niet in het teken van het combineren van werk en gezin of van ongelijkheid in de arbeidsmarkt (hoe belangrijk ook). Wel ging het over ondernemerschap en vooruitstrevendheid. Het thema was ‘The Ambition Edition’ en tijdens het event kwam dit goed uit de verf. ‘Schaam je niet om ambitieus te zijn’ was een veel gehoorde uitspraak.

Claim de bühne

De dag werd geopend door vrouwen uit de mediawereld. Dagvoorzitter Marianne Zwagerman (columniste en voormalig directeur van de Telegraaf Media Groep)  leidde het propvolle programma in goede banen en Chantal Janzen, voornamelijk bekend als actrice en presentatrice, opende de dag. In haar keynote deelde ze haar ervaringen met het opzetten van een onderneming. Ze heeft onlangs het mediamerk &C gelanceerd dat online, offline en mobiele content maakt, gericht op vrouwen. Door middel van het creëren van kansen en waardevolle connecties wil ze creatief talent een springplank bieden.

Prins Constantijn van Oranje was aanwezig namens Startup Delta, een parapluorganisatie voor startups. Hij sprak zijn bewondering uit voor de aanwezige topvrouwen. “Wat Chantal bijvoorbeeld eigenhandig van de grond af heeft opgebouwd, is knap. Ze heeft het allemaal zelf moeten doen. Ik ben in het succes geboren. Dankzij mijn naam en familie is het me allemaal in zekere zin aan komen waaien.”

Presentatrice Eva Jinek deed in haar presentatie een oproep aan de aanwezige vrouwen om de bühne te claimen. Zij ziet in de media een weerspiegeling van de boardroom, waar voornamelijk oude blanke mannen elkaar de bal toespelen. “Vrouwen, ga voor je expertise staan en claim je plek aan tafel, telkens opnieuw. Zoek de media op en vertel je verhaal. Verontschuldig je niet voor je mening en geef mensen geen kans te zeggen, ‘ze zit er alleen maar omdat ze een vrouw is’. En druip vooral niet af. Als je je gezicht niet meer laat zien, zal er nooit wat veranderen.”

Vrouwen en disruptive tech

Tijdens de summit was er ook aandacht voor tech. Twee vrouwen die ieder in de directie van een technische startup zitten, vertelden over hun ervaringen. Christina Calje is voormalig COO bij Peerby en nu COO van het een paar jaar geleden in Amsterdam opgerichte Autheos. Dit is een videocontentplatform voor webshops, dat zich de komende tijd verder gaat specialiseren in het optimaliseren van videoaanbod voor verschillende bezoekersprofielen. Hoopt Calje dat Autheos de volgende Uber wordt? Calje: “Uber is de laatste tijd negatief in het nieuws om zijn bedrijfscultuur die niet ok is. Maar als je alleen kijkt naar de groei die Uber heeft doorgemaakt en de popcultuurstatus die het heeft, is dat zeker benijdenswaardig.”

Ook kwam Eveline Klumpers aan het woord. Zij is medeoprichter van Katalysis, een onderneming gericht op het eerlijk, eenvoudig en transparant aanbieden van kwaliteitsjournalistiek door middel van blockchain technologie. Binnenkort is de officiële launch. Voor Klumpers is dit niet de eerste onderneming die ze opricht; hiervoor bestierde ze een zelf opgebouwde keten van zo’n veertig schoonheidssalons. Het opzetten van Katalysis is toch een heel andere ervaring, vertelde Klumpers. “Het is een sterk technische en disruptieve startup. Het kost meer moeite om je businessplan aan mensen uit te leggen. Samen met mijn co-founder steek ik veel tijd en energie in Katalysis, we zijn er continu mee bezig. Het is bijna een soort huwelijk.”

De volgende Ubers

Calje heeft in haar carrière bij snelgroeiende startups geleerd dat het vooral belangrijk is om aandacht te hebben voor je personeel. “Zo heb ik een cursus programmeren gevolgd, ook al was het voor mijn werkzaamheden bij Autheos niet nodig. Daardoor begrijp ik nu beter wat er speelt bij onze developers. Het is ook belangrijk om goed en kritisch te kijken naar wie er aan boord zijn bij je bedrijf en wat hun bijdrage is aan de toekomst ervan. Soms leidt dat ertoe dat je een moeilijke keuze moet maken en mensen moet laten gaan.”

Hoe omschrijven Klumpers en Calje zich als ondernemers? Klumpers is vooral van het doen, vertelt ze: “Je kunt wel eindeloos blijven wikken en wegen, maar op een gegeven moment moet je gewoon actie ondernemen. Ik heb een ‘getting things done’ instelling en dat heeft me veel gebracht.” Calje is wat afwachtender: “Persoonlijk ben ik meer van het plannen. Mijn advies is; wees vindingrijk en positief, en bedenk strategieën voor je bedrijf.”

De tijd zal leren of Autheos en Katalysis inderdaad de volgende Ubers zijn. Eveline Klumpers is benoemd tot één van de Next Women to Watch, en Autheos is al sterk in de Benelux en wil verder uitrollen in Europa en op den duur de oversteek maken naar de VS. Dat belooft dus veel goeds.