Niemand wil jouw saaie bedrijfsverhalen horen

Je bent een succesvolle softwareontwikkelaar. Jouw product is ideaal voor de zakelijke markt en doet het dan ook bovengemiddeld goed. Je bent tijdens de crisis begonnen en vervolgens tegen de wind in gegroeid. Een prachtig succesverhaal, dat je graag met de wereld deelt. Maar toch kost het moeite om het nieuws te halen, zelfs binnen de vakpers. Want je bent momenteel één van de vele succesverhalen. Frustrerend, maar het is niet anders… Tenzij je durft op te vallen! Want als iedereen hetzelfde doet, ligt daar een kans. De kunst is om er op de juiste manier uit te springen.   

Vermijd de gebaande paden

Het is een kenmerkend voorbeeld van de Calvinistische volksgeest: doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Vooral niet opvallen, en als je succes hebt blijf je daar uiteraard bescheiden onder. Een legitieme strategie, als je geen behoefte hebt aan publiciteit. Maar als je serieuze groeiambities hebt kan media-aandacht goed van pas komen: het helpt je om nieuwe doelgroepen te bereiken en goede optredens dragen bij aan de reputatie van je bedrijf. Daarom is het zinnig om je eigen bedrijf onder de loep te nemen en te kijken welke elementen uniek zijn. Het loont om hierbij kritische denkers te gebruiken: zij kunnen door het bedrijfsjargon heen prikken en snappen waar de buitenwereld op zit te wachten. Alleen zo kan je verhaallijnen creëren die buiten de gebaande paden vallen.

Jouw product is niet interessant

Wat is er mooier dan vertellen over jouw eigen kindje? Binnen je bedrijf is iedereen gefocust op het product waar jullie de afgelopen jaren eindeloos aan hebben geschaafd. En nu het jullie voor de wind gaat willen jullie het goede nieuws graag met de buitenwereld delen. Maar of je product nou de beste SaaS-oplossing ter wereld is of niet, de kans is groot dat verder niemand het echt interessant vindt. Misschien als je heel veel winst maakt, maar dan moet je wel echt de beste zijn. En precies daarom is de visie van kritische denkers zo belangrijk bij het opzetten van een mooie verhaallijn. Zij kunnen al vroeg signaleren dat je te veel van binnen naar buiten denkt, en voorkomen zo dat je een waardeloos verhaal dat enkel over je eigen product gaat probeert te pushen. Het moet beter dan dat. In het begin misschien vervelend om te horen, maar uiteindelijk kom je er wel verder mee.

Dit willen de mensen wél horen

De grote vraag is uiteraard welk verhaal wel interessant kan zijn om met de buitenwereld te delen. Ook hier kan de blik van kritische denkers (of zelfs externen) helpen, omdat je zelf niet altijd beseft hoe de buitenwereld tegenover bepaalde zaken aankijkt. Neem nou het Amsterdamse Bynder, dat zijn personeel onbeperkt verlof biedt en remote working stimuleert. Dat is voor hen de normaalste zaak van de wereld, maar het is echt bijzonder. Zo wilde een Braziliaanse programmeur rond de feestdagen graag naar huis, om bij vrienden en familie te zijn. Prima natuurlijk, maar deze jongen mocht naast zijn verlof ook nog op locatie blijven werken. En dan ook écht zo lang als hij wilde: het werden twee maanden. Een geweldig verhaal, zelfs al heeft het misschien weinig met hun product te maken. Het is op zijn minst een mooie conversation starter richting de pers en nieuwe contacten. Bovendien zet Bynder zich hiermee neer als interessante werkgever – ook niet onbelangrijk voor een snel groeiende startup.

Liever geen opgeklopte lariekoek

Als je geloofwaardig naar buiten wil treden is het belangrijk dat je niet met opgeklopte lariekoek aan komt zetten. Hoewel het verleidelijk kan zijn om een ‘stunt’ op te zetten, is het beter om dicht bij de eigen kernwaarden en verhalen te blijven. De buitenwacht zal het in de praktijk al snel aanvoelen als een verhaal niet helemaal klopt, al is het maar op basis van een onderbuikgevoel. En dan werkt het eigenlijk alleen maar tegen je, want het komt natuurlijk niet zo sympathiek over als mensen je nep vinden. Zonde, want met de waarheid was je waarschijnlijk ook een heel eind gekomen. Daarom is het belangrijk dat je altijd dicht bij jezelf blijft, ook als je probeert op te vallen. Daar is wat creativiteit en een frisse blik voor nodig, maar dan heb je uiteindelijk wel een resultaat om trots op te zijn.

Kan jouw bedrijfsverhaal ook wel een kritische blik van buitenaf gebruiken? Stuur me een berichtje op olivier@lubbersdejong.nl.