Meta-blog: 6 tips voor beginnende bloggers

Als communicatiebureau schrijven we onder andere blogs voor onze klanten. Daar zijn we goed in en dat vinden we leuk om te doen. Regelmatig komen we ook onontdekte blog-talenten tegen onder medewerkers van onze klanten. We helpen hen graag op weg om hun creativiteit in te zetten en hun kennis en expertise te delen met de wereld.

Een blog schrijven hoeft niet moeilijk te zijn. De beste blogs schrijven zichzelf en vloeien zo uit je pen, maar soms heeft je verhaal een zetje nodig om op gang te komen. En net zoals bij zoveel dingen geldt: oefening baart kunst. Hoe vaker je blogt, hoe makkelijker en natuurlijker het gaat.

Als beginnend blogger is het goed om deze 6 punten in gedachte te houden:

1. Maak het persoonlijk

Kies een onderwerp dat je persoonlijk aanspreekt en schrijf vanuit je eigen ervaring en expertise. Probeer niet teveel in één blog te behandelen. Je kunt het beste met een klein idee beginnen en daar diep induiken, dan een groot onderwerp oppervlakkig te bespreken.

2. Houd je doelgroep in gedachte

Probeer voor jezelf te bepalen wat je lezer al weet en wat nog niet. Welke terminologie kun je gebruiken en welke jargon heeft beknopt toelichting nodig of moet je zelfs vermijden? Het helpt om te kijken op welke website je je blog zou willen publiceren en wat daar de schrijfstijl is.

3. Denk na over structuur

Zet eerst voor jezelf op een rijtje wat je wilt zeggen en bouw je verhaal op met een aantal steekwoorden. Daarna is het een invuloefening. Blogs in een lijstjesformat (zoals deze) zijn relatief eenvoudig op te bouwen en worden doorgaans goed gelezen.

4. Gebruik je inspiratie wanneer die komt

Mijmerend – onder de douche, in de trein, in de file, bij je eerste kopje koffie van de dag, bij een glas wijn in het weekend – komen vaak de beste ideeën naar boven. Op die manier krijgt je blog misschien makkelijker vorm dan wanneer je het schrijven probeert te forceren. Schrijf je ideeën in steekwoorden op zodat je ze niet vergeet en je ze paraat hebt als je je blog op een later moment gaat uitwerken. Persoonlijk gebruik ik daar de notitie-app op mijn telefoon voor (die heb ik altijd bij de hand en raak ik niet zo snel kwijt) maar je kunt ze natuurlijk ook bijhouden in een notitieboekje, agenda, met de dicteerfunctie op je smartphone of op een bierviltje.

5. Schrijven is schrappen

Idealiter is een blog tussen de 500 en 700 woorden lang. Schrijf eerst je blog helemaal uit en als je te veel woorden hebt, kijk dan hoe je hem kan inkorten of kunt opdelen in meerdere blogs. Misschien wel het allermoeilijkste maar helaas echt nodig: kill your darlings. Regelmatig zul je tot de conclusie komen dat die eerste geniale ingeving voor je blog in het latere geheel helemaal niet blijkt te werken. Schrap hem.

6. Tot slot de kers op de taart: verrijking

Als je blog inhoudelijk klaar is, kun je hem aankleden. Kies een kop die prikkelt maar die ook de lading dekt. Zet relevante linkjes in je tekst (zoveel mogelijk naar je eigen website want dat is goed voor je SEO). Gebruik tussenkopjes, korte zinnen en alinea’s, en witregels om je tekst leesbaarder te maken en je lezer aan je te binden. Zoek er een prikkelende afbeelding bij. Lees je tekst nog een laatste keer aandachtig door of – beter nog – vraag iemand anders er kritisch naar te kijken.

Met deze tips bij de hand kan het niet mis gaan, geloof me maar. Begin maar gewoon met schrijven. En mocht je er toch niet uitkomen, stuur me dan een berichtje op marieke@lubbersdejong.nl.