Klant aan het woord: Jurriaan Krielaart van MarkLogic

In deze rubriek zetten we maandelijks een van onze klanten in de schijnwerpers. Deze keer geven we het woord aan Jurriaan Krielaart, Director Northern Europe van MarkLogic (links op de foto). De database van het bedrijf is de onzichtbare motor onder een steeds groter gedeelte van de kenniseconomie. MarkLogic helpt dagelijks klanten om hun verouderde informatiesystemen te vervangen. 

Wat doet Marklogic precies?
MarkLogic is een database van de nieuwe generatie. De traditionele, relationele databases zoals die van Microsoft en Oracle lopen bij steeds meer organisaties operationeel tegen hun plafond aan. Relationele databases zijn eigenlijk producten uit de jaren ’90, die gebruik maken van code uit de jaren ’80, ontwikkeld om problemen op te lossen uit de jaren ’70, met ideeën uit de jaren ’60. Je kunt relationele databases zien als een grote Excel-sheet met rijen en kolommen. Iedereen die wel eens een wat complexer Excel-bestand heeft gemaakt, zal de beperkingen van dit programma kennen. Als je een nieuwe kolom toevoegt, kan je hele sheet ineens niet meer werken. En wat doe je als je gegevens uit WhatsApp in die Excel-sheet wil toevoegen? Dat wordt handmatig omzetten.

Dit is, heel gesimplificeerd, hoe relationele databases werken. Het zijn heel rechtlijnige systemen die niet opgewassen zijn tegen de enorme hoeveelheden gegevens die in allerlei verschillende soorten en maten in bedrijven gebruikt worden. MarkLogic laat die oude manier van denken los. Het is een non-relationele database, beter bekend als NoSQL in jargon. Je kan er elke vorm van data in elk formaat in zetten. MarkLogic maakt alle gegevens doorzoekbaar, indexeert alles, beveiligt het, en maakt het bruikbaar. Zo krijg je ineens je een 360-graden beeld van alle data in je bedrijf! Geen maanden wachten totdat je eindelijk antwoord krijgt aan wat je je database had gevraagd. Het is alsof je Google loslaat op alle data die je beschikbaar hebt binnen je organisatie.

Dus je kunt met MarkLogic in feite allerlei verouderde databases vervangen?
Zeker! We richten ons vooral op enterprises, en we hebben wereldwijd een aantal fantastische klanten. In Nederland maakt ABN AMRO bijvoorbeeld gebruik van MarkLogic om in real-time te kunnen rapporteren aan de wet- en regelgevers. Ze gebruiken MarkLogic om alles wat bekend is over handelstransacties op een bepaald moment in de tijd bij elkaar te brengen. Dat kunnen gestructureerde gegevens zijn, maar ook ongestructureerde – zoals geluidsbestanden of pdf’s – zijn. Al deze gegevens worden bij elkaar in MarkLogic gezet, waardoor MarkLogic een soort uniforme informatiebron met alle actuele en relevante data.

Een ander voorbeeld is dat we vorig jaar samen met partner DIKW een Computable Award gewonnen hebben voor het track-and-trace-systeem dat we gebouwd hebben voor DHL. Dat geeft in real-time tot op het kwartier nauwkeurig aan hoe lang het duurt tot je pakketje arriveert, waarbij ook rekening wordt gehouden met de verkeersdrukte. Het hele systeem hebben we in tien weken gebouwd. Dit zijn maar een paar voorbeelden uit Nederland. Ken je de BBC i-Player? Daar kun je alle BBC-programma’s op terugkijken en luisteren. Dat draait allemaal op MarkLogic. En de Amerikaanse overheidsdiensten? Obamacare? Ook die gebruiken MarkLogic.

Tof! Wat zijn jullie plannen voor 2018?
2018 wordt het jaar van de GDPR, de nieuwe privacywet! Dit is een typisch dataprobleem, waar veel bedrijven technisch geen oplossing voor hebben. Iedereen roept wel dat het nu de hoogste tijd is om je voor te bereiden op de wet, maar niemand heeft een oplossing. Als je straks in mei een verzoek krijgt van een klant dat je al zijn data moet verwijderen, dan moet je wel weten welke data je over die klant hebt, toch? Hoe ga je dat doen als die gegevens in allerlei verschillende systemen staan opgeslagen, verspreid over de organisatie? Ga je al die verzoekjes neerleggen bij de IT-afdeling, die vervolgens handmatig door alle databases moeten zoeken? Dan krijg je misschien over een jaar reactie. Maar dan heb je die boete van 4 procent van je wereldwijde omzet allang moeten betalen… Met onze database hebben we inmiddels al diverse grote klanten geholpen om in recordtijd GDPR-compliant te worden.