Klant aan het woord: Eric ten Harkel, directeur en oprichter van CoolProfs

In deze rubriek zetten we maandelijks een van onze klanten in de schijnwerpers. Ditmaal geven we het woord aan Eric ten Harkel, algemeen directeur en oprichter van CoolProfs. Deze IT-dienstverlener ontwikkelt samen met zijn klanten maatwerk bedrijfssoftware en maakt hierbij gebruik van het low-code platform OutSystems.

Wat doet CoolProfs en hoe onderscheiden jullie je van andere softwareontwikkelaars?
In nauwe samenwerking met onze klanten maken we software op maat, uiteenlopend van zware core-bedrijfssystemen tot mobiele applicaties. Daarbij stellen we de menselijke factor centraal, gebruiken we (uiteraard) Agile en scrum als aanpak, maar dan wel ‘onder architectuur’. En dat is soms nog een hele kunst. Door telkens de waarom-vraag beantwoord te krijgen proberen we erachter komen wat er nu echt nodig is.
Voor de softwareontwikkeling maken we gebruik van het low-code platform OutSystems. We zijn de oudste OutSystems-partner en hebben de meest ervaren OutSystems-ontwikkelaars in dienst en zijn dus een echte expert. Met het platform hoeven we geen code meer te schrijven maar kunnen we software modelleren en genereren uit die modellen de code. Zo kunnen we razendsnel te werk gaan. Bovendien hoeven onze consultants hierdoor niet meer zwaar technisch geschoold te zijn en kunnen we bij het aannemen van personeel de nadruk leggen op communicatieve vaardigheden en analytisch vermogen.

Dat was ook de strekking van je ingezonden brief naar de Volkskrant toch?
Klopt. Ik wilde aankaarten dat er in de toekomst steeds minder programmeer-code zal worden geschreven omdat software-ontwikkeling in verre mate zal worden geautomatiseerd en dat het dus weinig zin heeft om kinderen code te leren schrijven. Het is vooral schrijnend dat bij de informatica-opleidingen in het beroepsonderwijs er geen of weinig aandacht aan low-code wordt besteed.
Die brief heeft heel wat losgemaakt. Ik kreeg er veel reacties op, onder andere van docenten en rectoren van hogescholen die er meer over willen weten. Daar ben ik blij mee want dan sorteer je effect. Ik kan de komende tijd veel kopjes koffie gaan drinken.

Hoe bereiken jullie de doelgroep nog meer?
Over een paar weken houden we ons jaarlijkse relatie-evenement CoolUp waar een aantal van onze klanten komt vertellen over de projecten die we met ze doen. Dit jaar zijn er sprekers van onder andere Stedin, Samskip, RijkZwaan en KPMG – niet de minste – en wordt er in een hands-on sessie door Okapion uitgelegd wat User Experience inhoudt. Futuroloog Kristian Esser trapt het programma af in het Amsterdamse Tropenmuseum. Het is een laagdrempelig event waar bedrijven die flirten met het idee om met OutSystems te gaan werken hopelijk geïnspireerd raken over de mogelijkheden.
Verder wordt op dit moment de laatste hand gelegd aan een dik relatiemagazine dat we samen met Lubbers De Jong maken en tijdens de CoolUp zullen uitdelen. Dit moet ook een tipje van de sluier oplichten van de toekomst van software-ontwikkeling met low-code en wat CoolProfs daarbij kan betekenen.