Klant aan het woord: Diana Janssen, directeur van DDMA

In deze rubriek zetten we maandelijks één van onze klanten in de schijnwerpers. Ditmaal geven we het woord aan Diana Janssen, directeur van DDMA, de brancheorganisatie voor data en marketing. Dit najaar is zij vooral bezig met het klaarstomen van de marketingsector voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de nieuwe Europese privacywet.

Wat doet DDMA precies?
“Als brancheorganisatie verbinden wij 300 leden – grote adverteerders als KLM, non-profitorganisaties als War Child en dienstverleners – uit de data- en marketingsector met elkaar. Voor hen organiseren we netwerk- en kennisbijeenkomsten, evenals grote evenementen als Friends of Search en de Data Dag. Ook reiken we verschillende awards uit. Daarnaast spreken wij met de stakeholders in Den Haag en Brussel over de ontwikkeling van een duurzame data-economie. En waar nodig ondersteunen wij onze leden met juridisch advies op het gebied van datasecurity en privacyregels. We hebben daarvoor twee juristen in dienst. Op dit moment richten zij zich natuurlijk vol op de Algemene Verordening Gegevensbescherming, de privacywet die in mei 2018 ingaat. Bedrijven hebben daar – terecht – enorm veel vragen over. Als AVG-expert staan we hen bij.”

Waarom is die privacywet zo’n groot thema voor bedrijven?
“De impact van de AVG, die in het Engels ook wel bekend staat als GDPR, is enorm groot. Het uiteindelijke doel van de wet is om consumenten meer controle te geven over hun eigen gegevens. Dat is een positieve ontwikkeling, die meer balans aanbrengt in de data-economie. Het vereist voor organisaties echter wel ingrijpende veranderingen met betrekking tot hun bedrijfsvoering, informatiehuishouding en IT-systemen. En veel tijd is er niet meer. Wie vanaf mei volgend jaar niet voldoet aan de nieuwe regels staat boetes te wachten tot 20 miljoen euro of vier procent van de wereldwijde omzet.”

Op welke manier helpt DDMA bedrijven bij de voorbereiding?
“We zijn begin dit jaar gestart met een groot AVG-voorlichtingstraject voor onze leden. We informeren ze over alle veranderingen die de wet met zich meebrengt, van de meldplicht datalekken tot privacy-by-design en van het geven van toestemming tot dataportabiliteit. Dit doen we zowel online als via live events. Ook is ons keurmerk, het Privacy Waarborg, inmiddels AVG-proof. Elk bedrijf dat de bijbehorende audit doorloopt, weet precies waar er nog werk aan de winkel is.”

Waar staat het Privacy Waarborg precies voor?
Het Privacy Waarborg controleert of organisaties zorgvuldig en transparant omgaan met persoonsgegevens en of zij zich aan de privacywetgeving houden. Al onze leden moeten deze audit doorlopen. Voor bijvoorbeeld dienstverleners is het waarborg onmisbaar, omdat adverteerders hier vaak om vragen voordat zij met een partij in zee gaan. Met de nieuwe privacywet wordt dit alleen maar belangrijker, omdat de hele keten dan aansprakelijk is voor databescherming. Dat geldt dus ook voor dienstverleners. Ter voorbereiding op de nieuwe privacywet kunnen overigens ook bedrijven die het keurmerk nog niet hebben de audit aanvragen. Doorlopen ze die met succes, dan krijgen zij het Privacy Waarborg én profiteren zij meteen van de voordelen van het DDMA-lidmaatschap.”