Klant aan het woord: Danna Drion, marketing manager EMEA bij Mimaki

In deze rubriek zetten we maandelijks een van onze klanten in de schijnwerpers. Ditmaal geven we het woord aan Danna Drion, marketing manager EMEA bij Mimaki Europe. Deze fabrikant van grootformaat inkjetprinters en snijmachines introduceerde recent zijn eerste 3D-printer.

Wat doet Mimaki precies?
“Het van oorsprong Japanse Mimaki is een van de grootste producenten van grootformaat printers en snijmachines ter wereld. Wij richten ons specifiek op de sign/graphics-markt, de textiel/kledingmarkt en de industriële markten. Van verpakkingsmateriaal tot relatiegeschenken en van glas tot verkeersborden – onze machines kunnen erop printen. Mimaki is vooral ook een innovatief bedrijf, dat continu nieuwe standaarden neerzet in de printindustrie. Ik ben hier nu een aantal maanden in dienst en ben onder de indruk van hoe het bedrijf in staat is om in snel tempo een groot aantal interessante en innovatieve producten te introduceren. Dat doen we al jaren in de ‘traditionele’ 2D-wereld en sinds kort ook in de 3D-markt.”

Wat zijn jullie ambities in die 3D-markt?
“We zien grote mogelijkheden in deze snel groeiende markt. Afgelopen november hebben we op de internationale beurs formnext 2017 onze 3DUJ-553 3D-printer geïntroduceerd, onze eerste stap in 3D. De reacties waren meteen positief. Het is ’s werelds eerste full-color 3D-printer die tot wel 10 miljoen verschillende kleurencombinaties kan printen. De manier waarop wij onze technologie voor UV-inkjetprinten inzetten voor 3D-printing is nog niet eerder vertoond en bovendien kunnen we grotere objecten printen dan bestaande machines. Ik heb er dan ook veel vertrouwen in dat we onze ambities waar gaan maken, eens te meer omdat de sector nog in de kinderschoenen staat. Het zal niet lang meer duren of 3D-printing gaat op veel grotere schaal toegepast worden – in de maakindustrie bijvoorbeeld.”

Wat gaat 2018 verder voor jullie brengen?
“2018 wordt een enorm boeiend jaar! Naast onze eerste inspanningen op 3D-vlak blijven we natuurlijk continu nieuwe innovaties lanceren in de 2D-wereld. Samen met ons groeiende netwerk van dealers, distributeurs en partners helpen we met deze oplossingen klanten in heel Europa met het boeken van nieuwe successen. Van een rustige start van het nieuwe jaar is dan ook geen sprake. In de tweede week van het jaar staan we al op twee grote evenementen in Duitsland. Op Heimtextil in Frankfurt laten we onze textieltoepassingen zien in een soort walk-in closet en op PSI 2018 in Düsseldorf presenteren we een minifabriek voor promotionele producten. We gaan er dus meteen vol tegenaan!”