Ik schreef dit artikel samen met een robot

De robots komen. Iedereen weet het. Geen baan is meer veilig. Accountants, secretaresses, advocaten – pak je spullen maar vast, want voor je het weet ben je weggeautomatiseerd. In alle doemscenario’s die worden geschetst, komen tekstschrijvers en journalisten er vooralsnog echter verrassend goed vanaf. De komende jaren hoeven we niet voor onze baan te vrezen. Toch…?

Juich niet te vroeg. Ook in de schrijvende ambacht doet de robot zijn intrede. Sterker nog, die automatisering is al jaren gaande. Wie herinnert zich niet ieders favoriete paperclip, inclusief spellingcontrole, in Microsoft Office? En wat te denken van die – soms heel vervelende, maar ook vaak hilarische – autocorrect-functie op je smartphone?

Betere teksten dankzij robots

Inmiddels zijn er steeds meer tools beschikbaar die teksten beter, slimmer, persoonlijker of meer SEO-proof maken. Het buzzwoord in deze – want Forrester zegt het – Content Intelligence. Het niveau van die content intelligence-hulpmiddelen wordt snel hoger en dat gaat ons een hoop tijd schelen. Een fantastische titel bedenken die de lezer raakt? Doet Persado voor je. Ervoor zorgen dat álle teksten in je bedrijf in lijn zijn met elkaar? Hallo Acrolinx. Kromme zinnen of veelgemaakte fouten? Verleden tijd dankzij Hemingway.

Langzaam maar zeker kruipt de robotisering aan alle kanten om ons heen. Reden voor paniek? Nee hoor, al die tools zorgen er vooralsnog namelijk alleen voor dat ons leven gemakkelijker wordt. Saaie taakjes overnemen: graag! Ik heb helemaal geen zin om zelf die SEO-check te doen en 20 verschillende titels te testen. Luiheid is een prima motor voor innovatie.

Alleen maar herhalen en hergebruiken

Echt spannend – of interessant, het is maar hoe je het bekijkt – wordt het pas als robots ook zelfstandig teksten gaan produceren. Natuurlijk zijn er al een paar mooie voorbeelden van computers die beursnoteringen of voetbaluitslagen in een net nieuwsbericht weten te gieten. Maar dat is droge kost, gebaseerd op duizenden of miljoenen gelijkwaardige teksten die eerder al door mensen zijn geproduceerd. In zekere zin behoort dit net zo goed tot de saaie taakjes: er komt immers weinig creatieve vrijheid bij kijken. Er is geen PR-persoon die eens lekker creatief zijn tanden zet in kwartaalupdate over de omzetcijfers. Laat staan een journalist die enthousiast wordt van het opsommen van AEX-cijfers.

Echte verhalen schrijven? Dat zit er niet in voor de taalrobot. Het enige dat ze kunnen is herhalen en hergebruiken. Tijmen Blankevoort van Scyfer zei het al op onze laatste F5-sessie: kunstmatige intelligentie is eigenlijk helemaal niet intelligent. “Het is een stuk gereedschap dat je voor een beperkt aantal zaken heel goed kan gebruiken.” Zo is het ook met het schrijven van teksten.

Dus ja, de robot wordt absoluut een geweldig hulpmiddel – en zelfs dat ‘geweldige’ gaat nog wel even duren, gezien het huidige niveau van zijn output – maar onze baan gaat-ie niet overnemen.

Altijd onze laatste blogs in je mailbox?