Het oor wil ook wat – over de opkomst van podcasts

In de VS is de podcast al langer bezig aan een stabiele opmars en ook in Nederland lijkt audio weer helemaal terug op de kaart te zijn. Op zich is dit niet zo verbazingwekkend, want je kan met je mobiele telefoon op zak altijd een podcast luisteren, zelfs achter het stuur of tijdens het koken. Maar wat houdt een luisteraar aan de podcast gekluisterd?  

Je kent wellicht de oude beelden van gezinnen die in de Tweede Wereldoorlog om de radio gekluisterd waren om het nieuws van het front van Wilhelmina die in Londen zat te beluisteren. Intussen is audio allang voorbijgestreefd door beeld. De vlogs, Netflix-series en videocases vliegen je om de oren. Maar geluid is in de vorm van podcasts aan een comeback bezig. Aangezien 5G-internet weer een nieuwe wave aan mobiele videomogelijkheden teweeg zal brengen en VR en AR nog toegankelijker zullen worden, is het de vraag hoe lang deze opleving duurt. Maar ondertussen kunnen we dus genieten van podcasts. Er zitten namelijk nogal wat voordelen aan informatie tot je nemen via je gehoor.

Technologie 

De groei van het gebruik van mobiele devices en 4G internet hebben ervoor gezorgd dat podcasts populairder werden, want het werd hiermee eenvoudiger ze te downloaden en te beluisteren. Waar en wanneer je ook maar wil, bijvoorbeeld in de trein op weg naar huis.

Schermpjes moe

De meeste kenniswerkers zitten de hele dag achter een scherm van hun laptop, desktop of smartphone. Het is ook weleens fijn om niet te hoeven lezen of kijken en alleen maar te luisteren. In het verkeer is dit sowieso makkelijker en minder gevaarlijk.

Kosten voor het maken zijn niet hoog 

De kosten in tijd en geld van het maken van een podcast liggen aanzienlijk lager dan die van een video. Een podcast is in de meeste gevallen een opname van een monoloog of een conversatie. Je hoeft dus bijvoorbeeld niet vooraf veel tijd in een script te stoppen.

Storytelling

In content marketing is storytelling steeds belangrijker. Bedrijven hebben earned, owned en paid media tot hun beschikking om hun verhaal te vertellen. Een podcast geeft hieraan een extra dimensie, doordat de doelgroep het verhaal direct van diegene hoort die het verhaal vertelt, soms zelfs zonder edit. Dit is zeer authentiek. En dat laatste is steeds belangrijker in de relatie met de doelgroep.

Nieuw kanaal voor de doelgroep

Podcast openen een nieuwe doelgroep via iTunes en SoundCloud, je hebt er dus een nieuw podium bij, met mensen die je eerder via andere kanalen niet kon bereiken. Luisteraars zoeken naar specifieke informatie via deze platformen, die ze bij jouw podcast kunnen vinden, ze zijn dus midden in de roos.
Je zou er zelf voor kunnen kiezen een eigen radiostation op te richten, zoals ZP Zaken deed met zijn ZP Radio.

Loyalty

Luisteraars leren het bedrijf kennen en het vertrouwen groeit als ze podcast luisteren. De luisteraar is dus weer iets verder in de sales funnel. Daarnaast kan je ze regelmatig updaten met nieuws.

Een paar korte tips voor podcast content

  • Bepaal je doelgroep Net zoals je dat met ieder ander kanaal doet bepaal je eerst wie je wil aantrekken met je podcast.
  • Lengte – Waar een video maximaal zo’n 3 minuten mag duren, kan een podcast met gemak 15 minuten duren. In die periode kan een luisteraar vaak ononderbroken je podcast afluisteren tot het einde. 
  • Kwaliteit – Gebruik in ieder geval een goede microfoon en zorg ervoor dat er geen ruis is, ook geen slaande deuren of rinkelende telefoons op de achtergrond.
  • Tools – Er zijn verschillende (gratis) tools in omloop waarmee je gratis een podcast kan maken. Hier vind je er een paar.
  • Speel met je stem – Een prettige stem waarbij je niet in slaap valt is essentieel voor een goede podcast. Laat je persoonlijkheid naar voren komen en wees origineel. Zeg niet te vaak eh, want dat maakt van de edit achteraf een lang proces.
  • Nodig experts uit – Voor de variatie en het kennisniveau is het goed af en toe een expert uit te nodigen waarmee je in gesprek gaat.
  • Zorg voor een goeie edit – Een goede podcast staat of valt bij een goede edit. Neem hiervoor een specialist in de arm.
  • Targeting en social media – Last but nog least. Met SEO en targeting kan je zorgen dat je podcast onder de aandacht van je doelgroep wordt gebracht. En zorg dat je de social media deel knoppen gebruikt met onder meer call.

Wil je tot slot wat inspiratie? Kijk dan eens naar deze podcasts:

Benieuwd wat podcasts voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Stuur me een berichtje op margreet@lubbersdejong.nl.