Heb je eindelijk het nieuws gehaald, is het nóg niet goed

Voor de onbescheiden professional zijn feesten en partijen een mooie gelegenheid om sterke kantoorverhalen op te dissen. Denk aan die keer dat je een miljoenendeal realiseerde, het leven van een pasgeboren drieling redde of het journaal haalde met je pr-stunt (doorhalen wat niet van toepassing is). Binnen de PR telt doorgaans vooral dat laatste. Voor de neutrale toehoorder is dat een mooi verhaal: oh, zó gaat dat dus, met ‘het nieuws’. Scoor je geheid punten mee! Maar als marketeer weet je stiekem best dat die publicatie niet het einddoel zou moeten zijn. Het is pas de eerste stap.

Traditionele media zijn te vluchtig

Natuurlijk mag je best trots zijn op aandacht van ‘de media’. Een item in het journaal, dat overkomt je toch niet elke dag. Maar die aandacht moet niet het doel van PR zijn, het is slechts een middel. Binnen een overkoepelende PR-campagne is media-aandacht vaak vooral belangrijk als ‘bewijs’. Zo laat je de doelgroep zien dat jouw merk er toe doet, je bent belangrijk genoeg voor een journalist om over te berichten. Daarnaast wordt je verhaal gelijk geverifieerd voor de buitenwereld – een goede journalist zal die mooie marketingpraatjes namelijk niet voor zoete koek slikken. Dat alles betekent echter nog niet dat klanten na de uitzending op de deur staan te bonzen, want wie zegt dat jouw doelgroep precies tijdens die 15 seconds of fame heeft opgelet? Dat is het nadeel van traditionele media: ze zijn nogal vluchtig.

Bepaal je eigen bereik via social media

Wil je optimaal gebruik maken van media-aandacht, dan kan je niet rustig achterover leunen. Vaak weet je vooraf al dat er een publicatie of uitzending komt. Dat geeft de mogelijkheid om je goed voor te bereiden. Op social media liggen vaak de meeste kansen. Zo kan je gebruik maken van employee advocacy, door je team in te laten spelen op de aandacht – de kans dat je zo jouw doelgroep bereikt is groot, omdat jouw team verbonden is met professionals uit de branche waar je op mikt. Daarnaast kan je gebruik maken van social advertising, door op het juiste moment specifiek getargete berichten uit te laten sturen. Zo bereik je het deel van je doelgroep waar je nog niet mee verbonden bent. Bijkomend voordeel is dat je kan zien hoeveel engagement je bericht heeft: via social media is alles meetbaar.

Geef je salesteam net dat extra zetje

Als je het nieuws hebt gehaald is dat vaak omdat je een mooi verhaal te vertellen hebt. Het kan om een grote investering gaan, een uniek initiatief of misschien zelfs een wetenschappelijke doorbraak. Dat zouden stuk voor stuk verhalen zijn die jouw doelgroep interessant vindt. Dit betekent dat jouw salesteam gebruik kan maken van het verhaal, om gesprekken soepeler te laten lopen. Want klanten horen ook liever een verhaal dat tot de verbeelding spreekt dan het bekende praatje over hoe goed je producten zijn. Zorg daarom dat je salesteam altijd goed op de hoogte is van wat er speelt, en laat ze gericht gebruik maken van publicitair succes. Het kan een geweldige ijsbreker zijn als je binnenkomt met het feit dat jouw bedrijf gisteren op het journaal is geweest. En vanuit ‘bewijs’-oogpunt maak je er indruk mee. Een publicatie is een waardevolle referentie, net zoals een klantcase.

De perfecte aanpak voor ieder bericht

Bovenstaande punten zouden allemaal onderdeel kunnen zijn van een succesvolle PR-strategie. En er zijn ook nog heel wat andere mogelijkheden om optimaal gebruik te maken van succes in de media. Belangrijk is vooral om te beseffen dat aandacht in traditionele media weliswaar impact heeft, maar dat deze impact nog groter wordt als je de regie in eigen hand neemt. Het is alsof je van een blaadje in de wind verandert in een klein propellervliegtuigje dat zijn eigen koers bepaalt. Daar heb je wel benzine en wat stuurmanskunsten voor nodig, maar de kans dat je op jouw gewenste bestemming arriveert is een stuk groter dan als je jezelf maar wat rond laat waaien.

Wil je ook optimaal gebruik maken van media-aandacht? Stuur me dan een berichtje op olivier@lubbersdejong.nl.