Growth hacking: magische methode of hippe term?

Sinds groeigoeroe Sean Ellis in 2010 voor het eerst sprak over growth hacking, heeft het fenomeen snel aan populariteit gewonnen. Elke zichzelf serieus nemende startup heeft een head of growth en het aantal bedrijven dat een growth hacker zoekt rijst de pan uit. Maar is het echt die magische methode die het soms pretendeert te zijn, of is het gewoon een hippe term voor online marketing?

Die vraag was genoeg reden voor mij en mijn collega’s Peter en Felix om de ‘2 Day Crash Course’ van Growth Tribe bij te wonen. Het antwoord op de vraag kwam al vrij snel: geen van beide. Er is niks magisch aan en het is zeker meer dan online marketing. Wat is het dan wel? In dit artikel een aantal antwoorden op veelgestelde vragen over growth hacking.

Wat is growth hacking precies?

Growth hacking is een werkwijze waarin data-analyse, programmeren en creativiteit worden gecombineerd om bedrijven versneld te laten groeien. Het is een systematische methode waarbij continu concrete doelen worden gesteld en elke actie of idee snel wordt getest, gebruikmakend van een duizelingwekkende hoeveelheid aan online tools. De link met online marketing kan daarbij wel degelijk worden gelegd, want technieken als social advertising, e-mailmarketing en landingspagina’s zijn een onlosmakelijk onderdeel van het growth hacking-proces. Maar veel meer dan bij online marketing is er ook een koppeling met productontwikkeling. Alles wordt immers getest, dus ook of de doelgroep het product wel waardeert.

Voor welke bedrijven is growth hacking geschikt?

Aan de manier van werken zie je duidelijk af dat growth hacking is ontstaan in de startup-scene. Veel aangehaalde succesvoorbeelden zijn Dropbox en AirBnB, maar vrijwel elke startup hanteert nu deze werkwijze. Logisch, want de budgetten zijn juist in de begintijd vaak beperkt. Dat betekent veel testen en alleen doorgaan met activiteiten die echt werken. Maanden bouwen aan een merk heeft niet zoveel zin, het gaat om snel groeien en producten verkopen. En aangezien veel startups (direct bruikbare) online software als product hebben, is de link met productontwikkeling heel nauw.

Dat growth hacking nog voornamelijk bij startups en internetbedrijven gebruikt wordt, betekent niet dat het niet geschikt is voor grotere organisaties – integendeel. De zaal bij Growth Tribe zat niet voor niets vol met afgevaardigden van Nederlands grootste corporates. De werkwijze is uitstekend geschikt voor specifieke projecten binnen multinationals, zoals het testen en in de markt zetten van nieuwe producten en innovaties. Daarnaast kunnen deze vaak logge organisaties de manier van denken maar al te goed gebruiken om bestaande organisatiestructuren te doorbreken – als een soort aanjager van digitale transformatie. Ego’s worden minder waard, alles wordt betwijfeld en elke beslissing moet onderbouwd worden met data.

Wie zijn die growth hackers dan?

Zoals eerder aangegeven is er niets magisch aan growth hacking. Maar iemand die de hierboven beschreven methode machtig is, moet toch bijna wel een magiër zijn? Voor wie aan zijn eigen vaardigheden begint te twijfelen: wees gerust, dé growth hacker bestaat niet. Er is (bijna) niemand die én conversie-stuwende websites bouwt én flitsende copy schrijft die iedereen overtuigt én daarna ook nog een data-analyse uitvoert. Vaak heeft een persoon één echte specialiteit, die hij combineert met globale kennis van de andere skills en het gebruik van slimme tools. Dat bleek ook tijdens de Growth Tribe-training. Voor bedrijven is het dan ook slimmer om een growth hack-team in te richten in plaats van alles op de schouders van één persoon te laten rusten.

In een volgende blog vertellen we meer over wat wij als pr-bureau met growth hacking doen en welke rol pr en content marketing bij growth hacking spelen. Voor wie meer wil weten, zijn hier alvast een aantal aan te raden lees- en kijktips: