F5 juli 2014 Lubbers De Jong

F5-sessie: Interactieve nieuwe media

De F5-sessie van 1 juli stond in het teken van interactieve nieuwe media. De sprekers waren Leanne Hermans van Lindanieuws.nl, uitgever en ondernemer Willem Sijthoff en Marten Blankesteijn, oprichter van Blendle. Geheel in lijn met het thema konden zij rekenen op veel reacties en vragen vanuit het publiek. Hoe maken traditionele mediabedrijven bijvoorbeeld de omslag naar de nieuwe wereld en wat is er nodig om een nieuw online mediaplatform succesvol te maken?

Na een korte inleiding van L&DJ PR-directeur Peter Keijzer was het woord aan Leanne Hermans om te vertellen hoe zij succesvol Lindanieuws.nl in de markt heeft gezet. Volgens haar werd het idee voor de website geboren toen de redactie van Linda zich een paar jaar geleden realiseerde dat er eigenlijk geen goede nieuwswebsite was voor de doelgroep van het blad. Hermans: “Er was geen platform waar ik in één klik het nieuws kon vinden dat relevant was voor mij, met onderwerpen waarmee ik kon meepraten tijdens discussies in de kroeg. Websites met hard nieuws zoals Nu.nl zijn vaak droog, saai en richten zich vooral op mannen.”

 

Mobile first strategie

Linda032 is op zichzelf al een bijzonder succesvol tijdschrift, met een oplage van 203.000 betalende abonnees. Naast het gedrukte blad bleek echter nog voldoende ruimte voor een online platform. Lezers van het blad, maar ook andere geïnteresseerden waaronder verrassend veel mannen, kunnen hier het laatste nieuws volgen, leuke video’s bekijken en met elkaar discussiëren. Lindanieuws.nl begon eind 2013 met 400.000 unieke bezoekers per maand, maar bereikte in juni dit jaar al de 3 miljoen. Volgens Hermans is dit mede te danken aan de mobile first-strategie. De website is‘responsive’ en zowel via mobiele apparaten en apps als via de computer op een gebruiksvriendelijke manier te benaderen. Het verkeer komt echter overwegend via smartphones. Daarnaast wordt het nieuws op de website in realtime geordend op basis van de persoonlijke voorkeuren van de lezers en slimme algoritmes. Social media zijn een van de belangrijkste traffic-bronnen en er wordt ook veel gewerkt met een internationaal netwerk van Linda-verslaggevers (‘wereldwijven’). De website wordt gevuld in een strak regime van vaste publicatietijden met een continue stroom van circa 60 berichten per dag, die worden gecureerd uit 120 mediabronnen. Hermans legt uit dat de website heel veel data oplevert over de wensen en interesses van lezers, die ook gebruikt worden bij de samenstelling van het gedrukte blad. Daarnaast is het online platform een extensie van het advertentiemodel, dat ruimte biedt voor allerlei nieuwe creatieve samenwerkingsvormen.

Education Permanente

057_1Willem Sijthoff is een bekende mediaondernemer en uitgever van tijdschriften als Adformatie, Communicatie en Tijdschrift voor Marketing. Naast zijn optredens in het tv-programma Dragon’s Den is hij onder andere ook bekend van het groot maken van BNR Nieuwsradio, dat hij samenvoegde met het Financieele Dagblad in de FD Mediagroep, een bedrijf dat hij in 2009 verkocht. Sindsdien werkte hij aan het revitaliseren van de voormalige Adformatie Groep, dat inmiddels de moderner klinkende naam Adfo Groepheeft gekregen. Zijn visie op het succesvol houden van een traditioneel mediabedrijf bestaat voor een deel uit het centraliseren van de online activiteiten van de gedrukte tijdschriften. Het mediaportfolio wordt aangevuld met relevante online kanalen als Twitter, LinkedIn en partnerpagina’s, en bovendien organiseert de Adfo Groep evenementen en publiceert boeken. Sijthoff: “Er zijn teveel mediabedrijven die zich vooral richten op het goedkoop produceren van content. Onze mission statement is dat wij voor onze lezers education permanentewillen aanbieden en daarnaast willen we business genereren voor onze adverteerders.” Verder legt hij uit dat het lastig is om de omslag te maken van een bedrijfsmodel rond controlled circulation naar een betaalde abonnementsvorm. Deze omslag is in volle gang en daarnaast wordt bepaalde content op de website met een sleuteltje gemarkeerd, met de melding dat deze artikelen alleen te lezen zijn voor betalende abonnees. Sijthoff stelt dat men in landen als Noorwegen al meer gewend is aan het betalen voor content, maar dat dit in Nederland vaak nog een grote uitdaging is. Innovatie met online is volgens hem een doorlopend proces, dat vaak wordt gehinderd door de legacy waar veel traditionele media mee te maken hebben. Een legacy die wellicht ook kan bijdragen aan het succes van een nieuw online verkoopkanaal voor gedrukte media, zoals Blendle.

Kannibalisatie of keuze?

Marten Blankesteijn is samen met Alexander Klöpping oprichter van de digitale kranten- en tijdschriftenkiosk Blendle. Eind april ging het platform officieel live en sindsdien meldden circa 60.000 lezers zich aan voor het platform, en bovendien blijkt er veel interesse vanuit Amerika en het Verenigd Koninkrijk te zijn. Blendle is volgens Blankesteijn een reactie op het feit dat het voorheen vrijwel onmogelijk was om losse artikelen uit tijdschriften te kopen: “Je wordt meestal gedwongen om het hele pakket dat een tijdschrift biedt in zijn geheel te kopen. Ik vind meestal geen pakketje leuk genoeg, maar een los artikel kopen kan niet. Ik wil best voor journalistiek betalen, maar ik wil wel keuze hebben.”

082_1
Nadat het idee was geboren volgde een lange periode van ontwikkeling en vooral onderhandeling met mediabedrijven. Inmiddels is een zeer breed scala aan kranten en tijdschriften via Blendle te lezen, en bijvoorbeeld in het geval van Elsevier is Blendle zelfs als een soort whitelabel-dienst in het online platform geïntegreerd. Blankesteijn stelt dat jongeren wel degelijk voor journalistiek willen betalen, maar dat het vooral gebruiksvriendelijk moet zijn. Betalen moet snel gaan, net als het kopen van een app. Bij Blendle koop je op basis van een tegoed en je rekent in feite direct af terwijl je een artikel opent. Teruggave is mogelijk als je een artikel direct sluit, wat in 3 à 4 procent van de gevallen gebeurt, maar ook als het artikel achteraf tegen blijkt te vallen (15-20 procent). Misbruik hiervan is volgens Blankesteijn beperkt. De grootste misvatting is volgens hem dat Blendle kannibalisatie is van de gedrukte media. Het is slechts een aanvulling voor mensen die de artikelen in kranten en tijdschriften anders niet zouden lezen. Of Blendle een groot succes zal worden moet nog blijken. Inmiddels is ook het internationale tijdschrift The Economist via Blendle te lezen, dus wellicht is het platform hard op weg om naast Nederland een internationale online kiosk te worden.

L&DJ PR wil de sprekers en alle aanwezigen bedanken voor een bijzonder geslaagde F5-sessie. De presentaties van Willem Sijthoff en Marten Blankensteijn zijn respectievelijk hier en hier te downloaden.