Peter Keijzer Lubbers De Jong

Lubbers De Jong wint Dutch PR Award

L&DJ PR heeft donderdag 15 mei de eerste plaats behaald bij de Dutch PR Awards met de campagne voor de Plastic Soup Foundation, genaamd Beat the Microbead. In het Tobacco Theater in Amsterdam namen Peter Keijzer en Maria Westerbos de Zilveren Pauw, vervaardigd door kartonkunstenaar Couzijn van Leeuwen, in ontvangst.

Op Adformatie staat het oordeel van de jury:

De jury viel voor deze goede en consistent uitgewerkte campagne met ongelooflijk goede resultaten, niet alleen in Nederland maar ook internationaal. ‘In onze ogen een perfect voorbeeld van 21ste eeuws bottom-up community en geïntegreerde communicatie-aanpak, met een sterk accent op sociale media. De ontwikkelde app mag niet onvermeld blijven. Jammer dat tijdens de presentatie het lobbyelement een beetje ondersneeuwde, want ook dit was een ijzersterk onderdeel van de campagne.’

Bekijk de bijbehorende video hier.

Over de Dutch PR Awards

De Dutch PR Awards zijn vakprijzen voor de pr- en communicatiebranche en worden jaarlijks uitgereikt aan pr-campagnes met uitmuntende resultaten. De Awards zijn een initiatief van de VPRA, in samenwerking met de Adformatie Groep en het vakblad Communicatie. De prijzen worden uitgereikt in vier categorieën: corporate, marketing, non-profit en beste PR-stunt. Uit 12 inschrijvingen in de categorie Non-profit, werd L&DJ PR gekozen als één van de drie finalisten. Een vakjury bestaande uit communicatie experts, onder leiding van André Manning (Booking.com) bepaalde de winnaars van elke categorie.

Plastic Soup Foundation

De Nederlandse Plastic Soup Foundation, die zich hard maakt voor de strijd tegen plastic in oceanen, is in augustus 2012 samen met Stichting de Noordzee een campagne gestart tegen microplastics in cosmetica.

L&DJ PR werd ingeschakeld om de pr-activiteiten te verzorgen. Zowel met persberichten, blogs, interviews en middels diverse social mDutchPRAward7edia kanalen is er een consequent persbeleid gevoerd waarbij L&DJ actief heeft bij kunnen dragen aan de belangrijke agendering rondom de milieu bedreigende microbeads. Dit zijn minuscule bolletjes plastic die in honderden gangbare verzorgingsproducten zitten, zoals tandpasta, en via het doucheputje in het riool en vervolgens in de zee terechtkomen.

Diverse media, waaronder RTL nieuws, Nieuwsuur, en de grote dagbladen besteedden aandacht aan deze maatschappelijke kwestie waardoor consumenten, de overheid en bedrijven gealarmeerd raakten. In hoog tempo verklaarden maar liefst acht winkelketens en producenten van deze producten te zullen stoppen met het maken of verkopen van producten met microbeads, te weten: Unilever, HEMA, ETOS, Kruidvat, De Tuinen, Rituals, Trekpleister en Dr van der Hoog. Inmiddels heeft de campagne door zijn reikwijdte ook internationaal heel wat teweeg gebracht, met kamervragen en wetsvoorstellen in onder andere Duitsland, Engeland en Amerika.