De 6 techtrends van SXSW

South by Southwest (SXSW) 2018 is aan de gang, hét showcasefestival met tech en trends. Geweldenaren, creatieve geesten en gelukzoekers schilderen hier in Austin de meest oogverblindende vergezichten en brengen de fantasie van toehoorders op hol. Als mediagoeroe, techliefhebber en vlogger doe ik verslag van deze bruisende biotoop van creativiteit. Hieronder lees je hoe de toekomst eruit ziet.

1. De smartphone verdwijnt! Alles wordt spraak

De afgelopen tien jaar is de invloed van technologie enorm gegroeid door de komst van de smartphone. Maar diezelfde smartphone gaat binnen nu en tien jaar verdwijnen! … tenminste, als we Amy Webb, oprichter van het Future Today Institute, mogen geloven. Spraak wordt de nieuwe userinterface en gaat zorgen voor een hele generatie aan nieuwe apparaten. Het zal niet gaan om één device, maar een hele serie apparaten die allemaal met elkaar interacteren.

2. Het internet versplintert

Wederom uit de koker van Amy Webb. Het internet is hetgeen ons allen verbindt, van de Eskimo’s in Alaska tot de Aboriginals in Australië. Maar het ene internet is de andere niet. Regeringen nemen controle over internettoegang en bewaken met behulp van wet- en regelgeving maatschappelijke waarden en opvattingen van hun land. Het mooiste voorbeeld in dit verband is China. Ontwikkelingen op het gebied van machine learning zijn daar vele malen verder, omdat regelgeving dat toestaat.

3. Alles wordt datagedreven

De ontwikkelingen op het gebied van machine learning gaan ongelofelijk hard en op SXSW kom je zowel mooie toepassingen van datadriven businessmodellen tegen, als techies die in de voorhoede nieuwe principes voor machine learning gebaseerde UIformuleren. Mooi voorbeeld vind ik Dominique Oliver en zijn verhaal over hoe hij zijn Braziliaanse modeketen Amaro laat floreren met behulp van data. Mooi voorbeeld van zo’n ‘techie in the trenches’ is Josh Clark van Big Medium. Hij heeft tien designregels geformuleerd voor machine learning based UX.

4. Risico’s van een datagedreven wereld

Er zit ook een behoorlijke keerzijde aan de datagedreven medaille. Het massale gebruik van data zorgt er ook voor dat risico’s op datalekken enorm groot zijn. Holly Rollo van RSA securities toonde in haar presentatie fijntjes aan dat de gemiddelde marketeer 83 tools gebruikt en daar komt rottigheid van. Je gaat gewoon voor gaas als je niet investeert in security. Komende jaren wordt dit belangrijker dan ooit.

5. Iedereen tegen racisme

Opmerkelijk dit jaar is het sterke geluid tegen Trump op SXSW en de zorgen om intolerantie in de wereld. Met name de opmars van racisme krijgt een podium. Ta-Nehisi Coats, een journalist van The Atlantic, vertelt bijvoorbeeld over de ongelijkheid tussen blanken en zwarten in de VS. Maar ook in de EU is er sprake van polarisatie. Sadiq Kahn, de burgermeester van Londen, vertelde over racisme in zijn stad en zijn zorgen voor de nieuwe generatie.

6. Decentralisatie

Al een aantal jaren is de wereld in de greep van blockchain en met name de decentraliserende werking van blockchain is veelgeprezen. Jozeph Lubin, de oprichter van Ethereum, prijst blockchain als middel die de macht van ‘Techs frightful five’ (Google, Microsoft, Apple, Facebook en Amazon) kan breken. Amber Baldet presenteerde modellen en cases van beveiliging die gebaseerd is op de decentraliserende werking van blockchain.

Benieuwd naar mijn vlogs vanuit Texas? Bekijk ze hier!