Case – Nederlandse Data Science Prijzen 2017

Op 8 juni 2017 werden de Nederlandse Data Science Prijzen voor de eerste keer uitgereikt. De prijzen zijn het resultaat van een nauwe samenwerking tussen de wetenschap en het bedrijfsleven, met de Koninklijke Hollandse Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) en de Big Data Alliance (BDA) als initiatiefnemers. Het doel is om Nederland op de kaart te zetten als datascienceland bij uitstek en ondernemerschap en wetenschappelijk onderzoek willen stimuleren.

Samen met AIMMS, EY, Microsoft, Motivaction en Ortec zijn we vanuit Lubbers De Jong vanaf het begin als sponsor betrokken geweest bij het initiatief. Ook verzorgden wij de PR-werkzaamheden rondom de aankondiging en de uitreiking van de Nederlandse Data Science Prijzen.

Doelstelling

De doelstelling bij deze eerste editie was om de Data Science Prijzen op de kaart te zetten als serieus initiatief. Daarvoor was het in eerste instantie belangrijk om voldoende aanmeldingen binnen te krijgen in drie categorieën (startups, bedrijfsleven/overheden en wetenschap) en vervolgens om veel aandacht voor de uitreiking te genereren.

Aanpak

Het livegaan van de website, waarvoor we de teksten hebben geschreven, was de eerste stap. Daarna was het zaak het uitgebreide netwerk van initiatiefnemers en sponsoren zoveel mogelijk te activeren, omdat de verwachting was dat hier de meeste aanmeldingen uit zouden komen. Dit deden we via verschillende mailings en een LinkedIn-campagne waar alle sponsoren en hun medewerkers actief aan deelnamen. Om het bestaan van de prijzen te rechtvaardigen, schoven we Alexander Rinnooy Kan, de voorzitter van de BDA, als uithangbord naar voren in de media.

Om de prijzen in 2018 verder te laten groeien, was het cruciaal dat er rondom de uitreiking veel aandacht zou zijn – van landelijke, regionale en vakmedia. We richtten ons daarbij vooral op het verhaal van de winnaars, die stuk voor stuk maatschappelijke en/of economische relevantie realiseerden met hun datascienceprojecten:

  • Startup-winnaar Quantib helpt artsen met het sneller en nauwkeuriger diagnosticeren van dementie door slimme beeldanalyse.
  • Bedrijfswinnaars AgroEnergy en CQM ontwikkelden samen de big data-oplossing BiedOptimaal, dat het dagelijkse biedproces van glastuinders automatiseert en optimaliseert.
  • Wetenschapswinnaar Stef van den Elzen ontwikkelde grensverleggende visualisatietechnieken en gebruikt die nu bij Synerscope om onder meer verzekeringsfraude op te sporen

Resultaat

In totaal schreven tientallen startups, bedrijven en promovendi zich in voor deze eerste editie. Dit tot grote tevredenheid van de organisatie, zeker omdat deelnemers aan vrij hoge eisen moesten voldoen om mee te dingen naar de overwinning.

Daarnaast verscheen in januari een groot interview met Rinnooy Kan in De Financiële Telegraaf en was hij te gast bij BNR. Na de uitreiking in juni verschenen publicaties in Trouw, NU.nl, RTL, AD, Eindhovens Dagblad en verschillende relevante vakmedia in de marketing, technologie-, zorg- en tuinbouwsector.

Nu de eerste editie met succes is voltooid, is het tijd vooruit te kijken naar 2018!

Foto’s: Hilde de Wolf Fotografie