Case Mimaki Europe – Social media campagne bij introductie nieuwe 3D-printer

Mimaki Europe, een van ’s werelds grootste producenten van grootformaat inkjetprinters en snijmachines, presenteerde eind 2017 zijn eerste 3D-printer, de 3DUJ-553. Een belangrijk moment voor het van oorsprong Japanse bedrijf, dus de introductie werd logischerwijs groots aangepakt. Terwijl Mimaki op de formnext-beurs in Frankfurt met een opvallende stand duizenden bezoekers naar de 3D-printer wist te trekken, namen de digital marketeers van Lubbers De Jong de online awareness voor hun rekening.

Doelstelling

Het doel was om Mimaki te introduceren als innovatieve speler in de Europese 3D-markt en zoveel mogelijk zichtbaarheid te genereren voor de nieuwe 3D-propositie. Bovendien moest de online campagne de productlaunch op formnext versterken en een buzz creëren onder de bezoekers.

Aanpak

Om deze doelstellingen te behalen, kozen we voor een combinatie van social advertising en live verslaggeving. In de twee weken voorafgaand aan formnext zorgden we er met specifiek getargete campagnes op Facebook, LinkedIn en Twitter voor dat niemand in de 3D-markt om Mimaki heen kon. We gebruikten daarvoor een productvideo van de 3D-printer, het aankondigingspersbericht en aantal sprekende afbeeldingen van 3D-geprinte producten.

Tijdens formnext deden we met meerdere live video’s verslag van formnext. Deze video’s, waaronder een interview met de 3D-expert van Mimaki, gaven we vervolgens met social advertising wederom een extra boost. Hierbij richtten we ons middels location-based targeting specifiek op bezoekers van het evenement, om zo de offline en online wereld direct met elkaar te verbinden.

Na afloop van het event lieten we nog een aantal advertentiecampagnes lopen op Facebook, LinkedIn en Twitter, met daarin extra informatie over de 3D-printer en alle mogelijkheden ervan. Op deze moment manier bleef Mimaki een paar weken top-of-mind bij de doelgroep.

Resultaat

In totaal bereikten we met deze social media campagne ruim 2,5 miljoen mensen. De productvideo’s en de live-video’s werden in totaal 1,6 miljoen keer bekeken. Bovendien reageerden, liketen of deelden bijna 11.000 mensen op de berichten van Mimaki Europe en klikten meer dan 15.000 mensen door naar relevante productpagina’s op de websitepagina van Mimaki. Zowel op formnext als online reageerden mensen bovendien overwegend positief op de nieuwe 3D-printer. Daarmee is de introductie van Mimaki als nieuwe 3D-printeraanbieder geslaagd. Het is bovendien de kick-off van een langetermijnstrategie voor social media, waarin naamsbekendheid, leadgeneratie en thought leadership centraal staan.

Danna Drion, senior marketing manager EMEA bij Mimak Europe:

“Events spelen een grote rol in onze marketingaanpak – dat is echt de plek waar we onze expertise kunnen laten zien. Maar het is de combinatie tussen offline zichtbaarheid op events en online campagnes van Lubbers De Jong die de bekendheid van Mimaki echt een boost geeft. Dat was op formnext duidelijk te merken: veel bezoekers die onze 3D-printer online al voorbij hadden zien komen, kwamen langs om het apparaat in het echt te ervaren. Bovendien hebben we ook mensen die niet op de beurs waren kunnen interesseren in onze 3D-propositie. Ik ben enorm blij met het bereik van deze kick-off en kijk uit naar de rest van 2018, waarin we samen met Lubbers De Jong onze positie in de 3D-wereld verder gaan versterken.”

 

Wil je meer weten over onze social media campagnes? Stuur me een berichtje op erik@lubbersdejong.nl.