Bij ons op kantoor wordt straks alles door robots gedaan

Volgens Bill Gates zullen robots in de toekomst slim genoeg zijn om mensen te manipuleren. En ook Stephen Hawking waarschuwde recent nog voor de gevaren van robotisering. Geen zaken waar de gemiddelde Nederlander vooralsnog van wakker ligt, maar toch is het interessant om over na te denken. Want als robotisering zulke gevaren met zich meebrengt, komt dat omdat robots de potentie hebben om slimmer te worden dan mensen. En dat betekent dat er ook interessante mogelijkheden liggen. Bij Lubbers De Jong hebben we al een paar toepassingen bedacht:

Creatieve teksten schrijven

Dat een robot deelneemt aan schrijfwedstrijden is nog niet zo interessant. Maar dat hij daadwerkelijk door de eerste ronde komt, geeft wel te denken. Momenteel moet daar nog de nodige hulp bij worden geboden, maar op termijn zijn robots in staat om volledig zelfstandig teksten te schrijven. Ik zie het al voor me. Zelf zorg ik als tekstschrijver voor de basistekst, waarna een robot aan de slag gaat met versie B, C, D en E, daarbij variërend met informatie en tone-of-voice. Perfect als je in kaart wil brengen hoe de doelgroep het beste benaderd kan worden.

Meetbaarheid en analyse

Meetbaarheid en PR, het is nog niet altijd een geslaagd huwelijk. Maar wellicht gloort er hoop aan de horizon. Er zijn al de nodige tools in de omloop om publicaties in kaart te brengen. Eigenlijk alsof een robot voor je aan de slag gaat, toch? En als daar in de toekomst nou een slag gemaakt wordt naar het meten van de effectiviteit, dan worden we hier helemaal gelukkig. In principe zou het mogelijk moeten zijn. Als ik kan bedenken dat een publicatie op de voorpagina van het FD of NRC meer waard is dan een bescheiden kolom ergens diep in het plaatselijke sufferdje, dan kan een robot dat natuurlijk ook. En als hij daar dan wekelijks een mooi overzichtje van maakt, dan is het helemaal feest.

Feiten checken

Hoewel PR soms gezien wordt als een wereldje waarin nog weleens een loopje met de waarheid wordt genomen, is dat in de praktijk zelden het geval. Bedrijven die met valse feiten te koop lopen worden al snel als onbetrouwbaar gezien, en daar heeft op termijn niemand baat bij. Juist daarom is het belangrijk om beweringen goed te onderbouwen met feiten. Een mooie taak voor robots, die op termijn wellicht voldoende cognitieve capaciteiten hebben om onderscheid te maken tussen vrijblijvende beschouwingen en keiharde claims. Zo kan de robot in kaart brengen welke feiten nog gecheckt dienen te worden, en daar misschien zelf ook wel een bijdrage aan leveren.

Alleen de allerbeste lunch

Natuurlijk doen we altijd hard ons best voor de klanten, maar met de lunch wordt er toch even wat rust gepakt op de burelen van Lubbers De Jong. Zo reist er iedere week wel een delegatie af naar de Albert Cuypmarkt, om daar de beste kibbeling van het land te consumeren (altijd in familypack). De rest van de week tonen we onze creatieve kant door de meest uitzinnige boterhamcreaties op tafel te toveren. In de toekomst zullen dergelijke uitspattingen mogelijk voor ons verzorgd worden door de robotchef, die op sterrenniveau maaltijden kan bereiden. Dan moet de betere tosti er toch ook wel vanaf kunnen, zou je denken.

Wat brengt de nabije toekomst ons?

Het merendeel van de in deze tekst geopperde mogelijkheden behoort voorlopig (en misschien wel voor altijd) tot het speculatieve domein. Toch zijn er op korte termijn weldegelijk spectaculaire ontwikkelingen te verwachten. Omdat vervelende taken worden overgenomen ontstaat er meer ruimte voor creativiteit en persoonlijk contact: tel uit je winst.

Bij onze F5-sessie van 17 februari zullen we met experts uit het veld ingaan op de mogelijkheden van Artificial intelligence & robotisering. Wil je daar bij zijn? Stuur dan even een berichtje naar onze eigen huisrobot Felix!

Altijd onze laatste blogs in je mailbox?