Waar we het hier over hebben? AI, Artificial Intelligence of ‘gewoon’ kunstmatige intelligentie. Zo gewoon is het echter niet, want na het lezen van deze blog zal je inzien dat succesvol zijn met AI van de hele organisatie een behoorlijke inspanning vraagt. Kunstmatige intelligentie is namelijk niet iets van de data scientist, maar wordt gezamenlijk met de business ontwikkeld om klanten van dienst te zijn.

AI start altijd met het hebben van een visie

Veel organisaties spiegelen zich aan Netflix en Booking en willen ook die disruptieve omslag maken. Deze bedrijven zijn echter digital natives en hebben hun organisatie al vanaf de start om data heen gebouwd. Voor de meeste organisaties is het veel realistischer een visie op AI te ontwikkelen die hun huidige strategie het beste ondersteunt. Zo kan een heel klantgericht bedrijf bijvoorbeeld de klantexperience optimaliseren, voor een productie bedrijf kan AI iets praktisch zijn, zoals het beter kunnen voorspellen van de te verwachten omzet, zodat productie en voorraad geoptimaliseerd worden.

Enkele uitdagingen

Om bij het begin te beginnen; de data moeten kloppend zijn, want anders ga je berekeningen laten uitvoeren op onbetrouwbare gegevens en komen algoritmes tot de meest merkwaardige conclusies. Computers denken immers niet, maar ze voeren uit. En, zijn al jouw data correct? Hopelijk wel, maar daarmee ben je er nog niet. Data scientists hebben vaak moeite om toegang te krijgen tot data die in allerlei silo’s of onverwachte plekken zijn opgeslagen. Daarnaast moeten zij in veel gevallen toestemming krijgen om ermee aan de slag te gaan. Herkenbaar?

Een tweede uitdaging heeft met de cultuur en besluitvormingsprocessen te maken. Managers en datawetenschappers weten elkaar lang niet altijd te vinden, waardoor misverstanden kunnen ontstaan. Bijvoorbeeld over de oplevering van een prototype of de wijze waarop zij elkaar op de hoogte houden van de voortgang. In het ergste geval sluit het prototype helemaal niet aan bij wat de business gevraagd heeft. Daarom is samenwerking en communicatie cruciaal voor het bereiken van succes. Daarnaast moeten medewerkers voldoende kennis hebben om de AI applicaties, zoals bijvoorbeeld PowerApps, voor de volle honderd procent te benutten. Een investering in vaardigheden en kennis, om een data gedreven transformatie van de organisatie te bereiken, is dan noodzakelijk.

Kennisworkshops als startpunt voor AI

Wij zijn graag de veranderaars die innovatie teweegbrengen. Daarom starten we zeer binnenkort met een aantal kennisworkshops rondom AI. Hierin wordt onder andere behandeld:

    • De AI Strategy Cycle
    • De 10 dimensies van een AI framework.
    • Het AI Center of Excellence

Klaar voor AI?

Mail alvast naar peter@lubbersdejong.nl voor jouw voorinschrijving, zodat je precies weet welke puzzelstukken nodig zijn om met AI succesvol te zijn.

Graag tot ziens!