Dagelijks schrijven we bij Lubbers De Jong relevante, inhoudelijke en goed leesbare content voor onze tech klanten. Hierin combineren we creativiteit én technische SEO, zodat deze teksten niet alleen resoneren bij onze klanten en hun doelgroepen, maar ook bij de eerste resultatenpagina van Google.
Jouw artikelen zo hoog mogelijk in Google
Ons doel is om artikelen zo hoog mogelijk in de Search Engine Ranking Page (kortweg SERP) van Google te laten verschijnen, zodat de vindbaarheid van het web domein van onze klanten verbetert. Wil je ook content die zowel relevant is voor lezers als voor Google? Dan hebben we in dit stuk drie tips over de basis van SEO waarmee je alvast zelf aan de slag kan (maar uiteraard mag je ons ook gewoon bellen).
Tip 1: Begin met een korte zoekwoorden analyse
Stel: je werkt bij een organisatie die low code platform oplossingen aanbiedt, en je wil een inhoudelijk artikel over dit onderwerp schrijven voor op de blog-sectie van je website. Bekijk dan welke zoektermen rondom de query ‘low code platform’ vaak worden gebruikt in Google. Mijn tip hierbij: kijk niet naar het zoekvolume, maar maak een selectie van de termen die overeenkomen met wat jouw beoogde doelgroep het meest interessant vindt. Zo komt er bij mijn analyse op de query ‘low code platform’ het volgende naar boven: ‘what are low code platforms’, ‘low code app’ en ‘low code forrester’ naar boven. Als je al deze termen in het artikel gebruikt, krijg je geheid meer bezoekers naar het artikel, simpelweg omdat het vaker gezocht wordt.
Gratis keyword tools
Zelf maak ik bij voorkeur gebruik van Semrush, maar dat is een betaalde tool, voor echte liefhebbers. Voor gratis zoekwoorden-onderzoek kun je terecht bij de keyword tool Ubersuggest, of met de meest relevante naam ooit: keywordtool.io. Die laatste vraagt overigens een maandbedrag als je ook het zoekvolume van query’s wil weten, maar daarvoor kun je kosteloos terecht bij de zoekwoorden tool van Google Ads: de zoekwoordplanner.
Tip 2: Zorg dat je website snel laadt
Website bezoekers verwachten tegenwoordig een razendsnelle dienstverlening, ook online. Dat geldt ook voor de content op jouw website: als die langzamer dan binnen 5 seconden laadt, is 50% van de bezoekers al afgehaakt. En dan kan je rekenen op een hoge bouncerate. Het verkleinen en optimaliseren van afbeeldingen kan al zorgen voor een veel betere laadtijd. Vermijd wel het verkleinen met HTML. Daarmee voeg je extra code toe, en dat kost juist meer tijd om te laden. De netto laadtijd-winst is daardoor dus niet maximaal. Gebruik in plaats daarvan bijvoorbeeld het programma PIXResizer (voor Windows) of Photo Size Optimizer (voor Mac). De laadsnelheid van je website kun je checken met gratis tools als Pingdom of Uptrends.
Tip 3: Voeg een call to action en share buttons toe
Voor optimale ranking wil je het liefst dat lezers niet afhaken na een paginabezoek, maar verder gaan lezen binnen je website. Zorg dus voor een interessante call to action door een button of pop-up in je artikel in te bouwen. Plaats daarnaast ook altijd een aantal social buttons. Google bekijkt namelijk of jouw content wordt gedeeld en hangt daar een waarde aan: hoe meer shares, hoe beter je ranking. Plaats daarom ook altijd wat social buttons. In het veelgebruikte CMS WordPress bestaan handige plugins zoals Shareaholic en AddThis.
Laat jouw content optimaliseren voor SEO
Geen tijd om zelf aan de slag te gaan met SEO-optimalisatie voor jouw content? Laat ons dat dan voor je regelen. Wij doen eerst een uitgebreide check van voor jouw relevante zoekwoorden met professionele tools, waarna we je bestaande content optimaliseren door deze zoektermen te implementeren. Uiteraard gaan we ook aan de slag met je tags, en voegen we andere SEO-aspecten toe aan de HTML-code van je pagina.
Gratis SEO verbeterpunten in je mailbox?
Stuur een mail naar maite@lubbersdejong.nl met jouw bedrijfsnaam en je web url en je ontvangt van mij een scan van enkele SEO verbeterpunten van jouw webcontent!