CES 2024

January 26, 2024

Hoe Jesse Lyu rabbit OS in 25 minuten op de wereldkaart zet

De techwereld raakt er niet over uitgepraat. Rabbit lanceerde deze maand de pocket companion r1, een uniek AI-gedreven mobiel device, tijdens een doodeenvoudige keynote van oprichter Jesse Lyu. Zijn introductie doet sterk denken aan de lancering van de eerste iPhone door Steve Jobs in 2007. Wat is het geheim van deze revolutionaire productpresentatie? LDJ ziet zes essentiële lessen voor jouw productmarketing.

Meld je aan voor LDJ Techwatch en mis niets!
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

rabbit r1

1. Clean, clear en catchy
Geen fratsen, geen poespas. Jesse is op geen enkele wollige zin te betrappen. Hij spreekt voor iedereen klare taal.

2. Sublieme PRO-structuur werkt toe naar de belofte
De eerste zes minuten zijn briljant. Hij wekt de aandacht door het probleem in kaart te brengen vanuit de belevingswereld van de doelgroep: de niet-intuïtieve app-gebaseerde mobiele besturingssystemen. Hij werkt toe naar een heldere belofte: “Als we AI acties kunnen laten triggeren op elke soort interface, zouden we dit probleem oplossen”.

Alles valt op z’n plek. De uitdagingen bij de doelgroep klampen zich vast aan de potentie die het oranje kastje biedt. En daardoor heeft hij alle tijd voor de bewijslast. Een perfect voorbeeld hoe de PRO-structuur (Problem – Promise – Proof - Proposal) tot een effectief verhaal leidt.

3. Vergelijking nieuw versus oud
In zijn probleembeschrijving richt hij zich op de vergelijking met de huidige situatie. Smartphones met app-gebaseerde besturingssystemen vereisen dat je steeds de juiste app moet zoeken bij wat je wilt doen, en vervolgens moet je die apps nog bedienen. Dat kost tijd.  

Aan de andere kant zijn er taalmodellen (zoals ChatGPT) die perfect begrijpen wat je intenties zijn, maar niet in staat zijn om concrete actie te ondernemen. Voor de doelgroep is dit een herkenbaar probleem. Het trekt direct de aandacht omdat zij dit als vervelend ervaren.

4. Tastbaar bewijs vanuit het perspectief van de doelgroep
De bewijslast is vanuit het oogpunt van de doelgroep opgesteld. Je kunt proberen met technologische details te bewijzen waarom je voorloopt op de concurrentie. Of je maakt het tastbaar.

Laat niemand je wijsmaken dat het noodzaak is om met techtermen te slingeren. Beperk je tot de belevingswereld van de doelgroep.

Jesse is op geen abstract voorbeeld te betrappen. Hij demonstreert hoe je alledaagse apps als Spotify en Uber gebruikt. Hoe je een trip boekt. En hoe rabbit enkel een foto van je open koelkast nodig heeft om je een receptidee te geven.

Zo landt je verhaal direct bij de doelgroep. En zo blijkt dat je de techniek achter deze gebruikerservaring maar beter achterwege kunt laten. Dat leidt alleen maar af.

5. Spreek de taal van de doelgroep
Het is niet alleen de belevingswereld van de doelgroep waar Jesse op inzet. “Word ik nou geRickrolled in mijn eigen keynote?”, zegt hij in het midden van de sessie. Met een knipoog verwijst hij naar de binnen de techwereld bekende internetmeme.  

Zonder er de nadruk op te leggen bouwt hij een luchtige pauze in zijn verhaal, zodat het geen monotone opsomming van argumenten is.

6. De marketing spreekt voor zich
En dat zie je op twee punten. De prijs introduceert Jesse niet als vaststaand feit. Hij doet ook geen enkele moeite om de prijsstelling te onderbouwen. Hij vergelijkt het met producten uit andere categorieën. Hij wijst naar de (in zijn ogen beperkte en dure) smartphones en slimme speakers. Dan valt de adviesprijs voor de companion r1, 199 dollar, best mee.

Ook de ervaring op de bijbehorende website is veel simpeler dan je zou denken. Een ‘share it’- en een ‘pre-order’-knop. Meer niet. Totaal onnodig om hier nog een call-to-action of boodschap aan toe te voegen.

Oproep: leer hiervan
Het mag duidelijk zijn dat Jesse Lyu's introductie van de pocket companion r1 absoluut het bekijken waard is. Laat niemand je nog wijsmaken dat je een techdoelgroep alleen kunt overtuigen door met wilde techtermen te slingeren. Richt je vooral op de frustraties en de belevingswereld van de doelgroep. En zorg dat jouw belofte daaraan voldoet.

Deel dit artikel

Meer weten?

Mark van Gemeren

Senior PR Strateeg & Account Director

Nieuwsgierig naar hoe wij jou kunnen helpen? Stuur een bericht en we nemen z.s.m. contact met je op.

Stuur een bericht →

Meld je aan bij LDJ Techwatch

Ontvang updates over techontwikkelingen die relevant zijn voor jouw bedrijfsgroei. Word vandaag nog onderdeel van de community.

Bedankt. Je bent aangemeld!
Oeps, er gaat iets mis.
Cookie-instellingen

Uw privacy is voor ons van groot belang, daarom kunt u ervoor kiezen om bepaalde opslagtypes die niet essentieel zijn voor de werking van de website uit te schakelen. Het blokkeren van deze categorieën kan invloed hebben op uw gebruikservaring op onze site. Meer informatie

Alle cookies accepteren

Deze onderdelen zijn nodig om de website naar behoren te laten functioneren.

Altijd actief

Deze cookies worden ingezet om advertenties aan te bieden die beter aansluiten op uw interesses.

Met deze cookies kan de website keuzes die u maakt (zoals uw gebruikersnaam, taal of de regio waar u zich bevindt) onthouden en zo verbeterde en persoonlijkere functies bieden.

Deze gegevens helpen de beheerder van de website om te begrijpen hoe de website presteert, hoe bezoekers ermee omgaan en of er mogelijk technische problemen zijn.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.