Online Marketing

December 1, 2023

8 redenen waarom je bedrijf Google Tag Manager moet gebruiken

Online marketing is een uiterst dynamisch vakgebied waarin je snel moet kunnen schakelen om er optimaal van te profiteren. Veel digital marketeers worden daar helaas bij afgeremd door de lastige implementatie van tracking codes en de afhankelijkheid van ontwikkelaars. Gelukkig kan het makkelijker én veiliger met Google Tag Manager. Wij leggen je uit welke voordelen dit biedt.

Meld je aan voor LDJ Techwatch en mis niets!
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Google Tag Manager

Google Tag Manager (GTM) is een gratis en gebruiksvriendelijke tool waarmee het beheren van tags op je website een stuk eenvoudiger wordt. Je gebruikt tags onder andere voor het inregelen van Google Analytics en Google Ads, maar ook voor andere online platformen als Meta, LinkedIn en Salesforce. Het implementeren van deze tags op een bedrijfswebsite is een technisch klusje voor een webontwikkelaar, wat vaak tot vertragingen en inefficiëntie leidt. Google Tag Manager biedt een oplossing voor dit probleem met een gebruiksvriendelijke webomgeving, waarmee je eenvoudig tags op je website kunt beheren zonder de broncode van een website te hoeven bewerken, én zonder hulp van een webontwikkelaar. In deze blog leg ik uit wat de voordelen zijn van Google Tag Manager.

Alles in één container?
Om Google Tag Manager (GTM) te gebruiken moet je eenmalig een script op je website implementeren. Dat script bevat een unieke ID-code die gekoppeld is aan een zogeheten container, waarin je vervolgens al je Tags, Triggers en Variabelen kunt beheren. Het is niet beperkt tot Google Analytics. Je kan er in principe alle mogelijke tags meebeheren, van Meta en X/Twitter tot LinkedIn en Salesforce. Na de implementatie kan je alles in het vervolg simpel beheren vanuit één gebruiksvriendelijke webomgeving. Op deze pagina lees je hoe je GTM installeert.  

Na dit technische verhaal is het natuurlijk vooral belangrijk om een helder beeld te krijgen van de voordelen van GTM. Ik zet er 8 voor je op een rij.

1. Efficiënt en gebruiksvriendelijk. Met GTM kan je razendsnel tracking codes toevoegen en aanpassen vanuit een eenvoudige gebruiksvriendelijke webinterface die geen diepgaande technische kennis vereist.

2. Nauwkeurige data: Met GTM verlaag je de kans op fouten bij het invoegen van codes in je website. Dat is vaak het geval als je dit als marketeer aan een webontwikkelaar moet overlaten.

3. Aangepaste Triggers en Variabelen: Met zogeheten Triggers en Variabelen kan je in GTM op een dynamische manier inregelen wanneer bepaalde tags worden geactiveerd. Dit helpt om je website te optimaliseren en een beter inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers.

4. Privacy en compliance: Met GTM kan je eenvoudig de naleving van de AVG-data privacy wetgeving inregelen, inclusief functies voor het vragen van toestemming van gebruikers voor gegevensverzameling en -verwerking.

5. Real-time inzichten: Door al je tags vanuit één online omgeving te beheren heb je altijd realtime inzicht in je webverkeer en de resultaten van je campagnes. Die kan je hierdoor direct aanpassen, waar nodig, voor de beste resultaten.

6. Templates en community: GTM heeft ingebouwde templates voor alle marketing-tags van Google en externe providers. Verder is er een levendige community die kant-en-klare tag-templates maakt en deelt. Die kan je aanpassen en snel in je container (en dus website) implementeren.

7. Integratie met andere Google Tools: Een groot voordeel van GTM is de naadloze integratie met andere oplossingen van Google, waaronder de Google Bard AI-assistent. Dit helpt om veel efficiënter en effectievere campagnes in te regelen.

8. Continue updates: Door al je tags vanuit de online omgeving van GTM te beheren, zorg je ervoor dat je altijd meeloopt met de nieuwste functies en trends op dit gebied. Dus nooit meer gebroken analytics als Google zijn algoritme weer eens aanpast!

Conclusie
Voor B2B-marketeers die een gestroomlijnde en efficiënte manier zoeken om hun online marketingactiviteiten te beheren, is Google Tag Manager een essentiële tool. Je bespaart er veel tijd mee en is veel minder foutgevoelig. Maar in de eerste plaats geeft het je waardevolle inzichten voor het optimaliseren van campagnes vanuit één gebruiksvriendelijke omgeving. Dit is veruit de meest eenvoudige manier om je online marketing naar het volgende niveau te brengen en beter mee te bewegen in dit dynamische vakgebied.

Wil je meer weten over GTM en hoe je maximaal resultaat haalt uit je web-analytics en campagnes? Neem dan contact met me op via rutger@lubbersdejong.nl.

Deel dit artikel

Meer weten?

Rutger Bruinenberg

Growth Consultant en Online Marketeer

Nieuwsgierig naar hoe wij jou kunnen helpen? Stuur een bericht en we nemen z.s.m. contact met je op.

Stuur een bericht →

Meld je aan bij LDJ Techwatch

Ontvang updates over techontwikkelingen die relevant zijn voor jouw bedrijfsgroei. Word vandaag nog onderdeel van de community.

Bedankt. Je bent aangemeld!
Oeps, er gaat iets mis.
Cookie-instellingen

Uw privacy is voor ons van groot belang, daarom kunt u ervoor kiezen om bepaalde opslagtypes die niet essentieel zijn voor de werking van de website uit te schakelen. Het blokkeren van deze categorieën kan invloed hebben op uw gebruikservaring op onze site. Meer informatie

Alle cookies accepteren

Deze onderdelen zijn nodig om de website naar behoren te laten functioneren.

Altijd actief

Deze cookies worden ingezet om advertenties aan te bieden die beter aansluiten op uw interesses.

Met deze cookies kan de website keuzes die u maakt (zoals uw gebruikersnaam, taal of de regio waar u zich bevindt) onthouden en zo verbeterde en persoonlijkere functies bieden.

Deze gegevens helpen de beheerder van de website om te begrijpen hoe de website presteert, hoe bezoekers ermee omgaan en of er mogelijk technische problemen zijn.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.